Radio luisteren via internet feiten
In navolging van mijn aankondiging voor de presentatie zijn dit de resultaten van het onderzoek naar het online luisteren van radio. Er wordt helaas weinig vergeleken met de voorgaande jaren in het onderzoek. Het is des te meer een schets van de huidige stand van zaken rondom de doelgroepen.
In 2005 luisterde 19,3% van de ondervraagden naar online radio en in 2006 was dit 23,4%. Een stijging van 21%. Dit was echter al bekend. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:
– Gemiddeld luistert men op 2,9 dagen van de week.
– Gemiddeld luistert men gedurende 2 uur en 29 minuten.
– Bij radio luisteren via internet vindt men de kwaliteit slechter dan in de ether, maar de handigheid op internet is groter.
– De populaire zenders in de ether zijn ook de populair zenders op internet.
– 77% luistert direct via de site van een radiozender en slechts 16% via een radioportaal.
– Podcasts zijn nog steeds niet populair, maar onder de jongeren (13-19) die weten wat een podcast is, luistert 40% er soms of regelmatig naar.
Voor meer cijfers bekijk het onderzoek.
“In 2005 luisterde 19,3% van de ondervraagden naar online radio en in 2006 was dit 23,4%. Een stijging van 21%.” Waarschijnlijk een typo, want 23,4% – 19,3% = 2,1% 🙂
Karen, zo moet je dat natuurlijk niet tellen! Je moet (23,4 / 19,3) x 100 = 21%. Het gaat om de stijging van het totaal aantal mensen dat gegroeid is. Als er eerst 193 mensen luisterden en nu 234, is dat 21% groei.
Ik gebruik You Tube als achtergrondradio…waar valt die dan onder?
@Paulo: YouTube is geen radio. Bij radio wordt er muziek achter elkaar gespeeld zonder dat daarvoor actie vereist is van de luisteraar.
@Maurice
Ik weet dat het geen radio is;) maar het valt wel onder online muziek luisteren..je kunt clips selecteren en dan mailtjes gaan beantwoorden bijvoorbeeld.
@Maurice
weet jij of er een algemeen muziek (video / audio)internet onderzoek is?
@Paulo: er is momenteel bij mij niet bekend dat er een nieuw onderzoek lopende is rondom video/audio op internet. Dit zal vast nog wel eens komen t.z.t. en dan wordt het uiteraard op MarketingFacts! door mij gepubliceerd ;-), wat audio/muziek betreft in ieder geval.
@Maurce
ok ben ik erg benieuwd naar! Je valt met dit soort intomart onderzoeken altijd terug op gevestigde traditionele radionamen. Interessant is om te zien hoeveel mensen er nu via Internet naar Pandora, Live365.com (portal met keuze uit meer dan 30.000 stations), of grote amerikaanse stations als Hot97 etc luisteren
@Maurice: geeneens erg blond, maar gewoon erg dom van me. Twee keer zelfs. Dat was vast mijn lunchdipje 🙁 Sorry! Ik weet niet of het kan, maar mijn reacties mag je bij deze verwijderen. Ik zie niet hoe ik dit kan doen hier.
Als ik bijvoorbeeld luister naar een radio website als https;//luisteren.nl , hoe wordt dit dan bijgehouden? Telt dit dan ook mee met het onderzoek?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!