Mediabelevingsonderzoek 2007

10 september 2007, 20:02

Vandaag publiceerden TNS NIPO en Veldkamp de resultaten van Mediabeleving 2007 Plus. Met dit onderzoek zijn de huidige media- en reclamebelevingen van Nederlanders met betrekking tot de diverse mediumtypen in kaart gebracht. Eenzelfde mediabelevingsonderzoek werd gedaan in 1997 en in 2004.

De belangrijkste resultaten uit het onderzoek:

Internettelevisie verandert beleving van televisie als medium

De beleving van het medium televisie is in de afgelopen drie jaar behoorlijk veranderd. De mogelijkheid om ook via de pc televisie te kijken, heeft het medium een hele nieuwe impuls gegeven. De woorden ontspannend en entertaining verbinden Nederlanders vaker met internettelevisie, dan met televisie via het ‘gewone televisietoestel’. Wellicht is dit omdat Nederlanders actiever op zoek gaan naar iets wat ze echt graag willen zien. Omdat de kijker zelf bewust kiest, zal hij waarschijnlijk minder negatieve of serieuze items bekijken en eerder de ‘leuke’ programma’s uitzoeken.

Identificatie

Het Nederlandse publiek kan zich het beste identificeren met de televisie en tijdschriften. In 2004 herkenden Nederlanders zichzelf nog het meest in tijdschriften en moest televisie genoegen nemen met een tweede plaats. Dat televisie in 2007 een gedeelde eerste plaats inneemt op de identificatiefactor, heeft waarschijnlijk te maken met enkele veranderingen in het televisielandschap. Daarbij valt te denken aan het steeds verder doorvoeren van lokaal nieuws op een nationaal niveau, het verpersoonlijken van nieuws op televisie en het toelaten van steeds meer ‘gewone gasten’ voor discussies in praatprogramma’s, naast deskundigen. Deze veranderingen zorgen ervoor dat de afstand tussen de zender en de consument steeds kleiner lijkt te worden.

Magazines halen internet in op praktische bruikbaarheid

Magazines hebben het internet ingehaald als het gaat om praktische bruikbaarheid. Achtergrond informatie zoekt men meer in magazines dan op het internet. Een mogelijke oorzaak is de toename aan special interest bladen en meer redactionele aandacht voor praktische tips en adviezen.

Mediabeleving dagbladen stabiel

Wanneer we kijken naar de scores van dagbladen dan zien we dat de beleving en positie van dagbladen in het medialandschap vrij stabiel zijn gebleven. Van alle mediumtypen scoren dagbladen nog steeds het best op de informatiefactor (heeft mij nieuws geboden, gaf me nuttige informatie) en de geraaktheidfactor (ergerde me, heeft me verontrust).

Internet als vermaakmedium

Internet wordt tegenwoordig meer gebruikt om lege momenten mee te vullen dan in 2004. Daarnaast geeft internet meer gesprekstof met vrienden en familie dan toen. Dit komt mede door de nieuwe toepassingen van het medium. Mensen kijken tegenwoordig (spraakmakende) filmpjes op internet (YouTube) en wisselen deze ook uit. Wat ook veranderd is sinds 2004: Nederlanders maken veel gebruik van social networks (zoals bijvoorbeeld Hyves) en van user generated content.

Het veldwerk voor Mediabeleving 2007 Plus heeft plaatsgevonden van 13 juni tot en met 7 juli 2007. Voor het Mediabelevingsonderzoek 2007 zijn 1.493 Nederlanders van 13 jaar en ouder ondervraagd (n=1.493).

Bron:

Mediabeleving 2007 Plus

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Gijsbregt

    Marco,

    Mooi om te zien dat wat ik hier schrijf over de rol van internet op TV, nu ook bevestigd wordt door onderzoek. Internet heeft ons getoond wat er kan met bewegend beeld en TV zal erg zijn best moeten doen om die vrijheid te evenaren. We ain’t seen nothing yet…


    12 september 2007 om 05:31
    Annet

    Wat ben ik blij met dit onderzoek 😉 Dank!


    12 september 2007 om 08:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!