Einde van abonneemodel krant op internet?
Eerder deze week werd al bekend dat de website van de New York Times weer gratis is. Op dezelfde dag stelt Rupert Murdoch, die vorige maand het moederbedrijf van de Wall Street Journal overnam voor 5,6 miljard dollar, op een conferentie van zakenbank Goldman Sachs dat de Wall Street Journal 15 keer meer bezoekers op zijn site kan verwachten als het afstapt van het abonneemodel (bron: Financial Times).
Volgens Murdoch is het niet onwaarschijnlijk dat ook de Wall Street Journal afstapt van het abonneemodel voor zijn digitale editie. Op korte termijn verliest News Corp. daarmee 30 miljoen dollar aan omzet. Murdoch denkt echter dat dat verlies ruimschoots wordt gecompenseerd door het extra bezoek aan WSJ.com. Extra bezoek leidt tot meer advertentie-inkomsten. De krant zou ook ‘nieuwe zoekdiensten’ overwegen. Onduidelijk is of ook die dienst gratis zal worden. De ondernemer schat dat het aantal bezoekers kan groeien van de huidige 1 miljoen naar tussen de 10 en 15 miljoen (via: Emerce).
@Karel
De papieren krant lees je op de wc dat wil met de webversie nog niet echt lukken. Andere kant kan je op de website makkelijker iets terug vinden. Dus uh de hogere tevredenheid van de paperversion klinkt wl logisch 🙂
@Martin: dat gaat niet meer lang duren en dan snacken we het nieuws op onze mobiel en dat gaat prima op de wc 😉
@Marco: Hoezo, “dat gaat niet lang meer duren”? Zolang er enigzins bereik is op het toilet, doen nu.nl en de mobiele versie van nrc next het prima ;D
Ik zit eigenlijk te wachten op een (betaalbaar) touchscreen dat netjes voor mijn neus hangt en waarop ik naar internetsites kan surfen… Zo’n klein telefoonschermpje is toch niet echt ideaal..
@MB: het zijn nu vooral nog de nerds die hun nieuws via mobiel op de wc lezen; nog even wachten en de rest volgt ook is wat ik bedoelde te zeggen 😉 En vwb nieuws, daar heb je toch niet zo’n heel groot scherm voor nodig?
*on topic* waar blijft philips met het e-wcpaper? Lezen én vegen!
Ik denk inderdaad dat het abonneemodel niet overleeft op internet, behalve als er duidelijke meerwaarde wordt geboden.
In dit geval is het een keuze op basis van zoekmachine marketing, want de bezoekers die via zoekmachines op de artikelen van de New York Times landden, zagen een login scherm.
Ik denk zeker dat het bezoek uit de zoekmachines en de bijbehorende advertentie inkomsten de missende abonnee inkomsten goed maakt.
Ik denk dat het model van een (weekend) abonnement papieren krant met toegang tot een uitgebreide website wel kan blijven bestaan. Uit ervaringen die ik om me heen hoor zijn lezers daar wel tevreden over.
Wat ik me altijd afvraag is of een advertentiemodel gevoeliger is voor schommelingen in het economisch klimaat dan een abonneemodel. Als het economisch tegenzit worden de reclame inkomsten al snel kleiner, terwijl abonnementen dan gewoon doorlopen. Zou dat geen risico zijn voor de (digitale) dagbladen?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!