Vernieuwde Wehkamp gids terug op groot formaat: aanjager webverkoop

4 oktober 2007, 12:27

De kleine Wehkampgids, die een paar jaar geleden nog behoorlijk wat kritiek te verwerken kreeg door in de TV reclames een hondje te gebruiken als slachtoffer waar de oude gids op terecht kwam, is verleden tijd. Een grote drukorder komt weer terug op de internationale drukkerijmarkt. De nieuwe gids op groot formaat wordt in een oplage van 1,3 miljoen exemplaren gedrukt door verschillende nationale en internationale drukkerijen. Volgens GWmedewerkster Ellen Pouwels voldeed het kleine formaat niet aan de wensen van de klanten, waarbij vooral de modesectie het moest ontgelden. Joke Vrolijk, woordvoerster bij Wehkamp zei in een vraaggesprek met GW dat inmiddels 78% van de verkopen via het web verloopt. ‘De gids is daarbij de belangrijkste aanjager om mensen uit hun stoel achter de computer te krijgen.’

De nieuwe Wehkamp gids zal nog beter dan voorheen inspelen op de verkoopbevordering richting het web. Daar kunnen klanten artikelen beter bekijken door ze in te zoomen en meer informatie te krijgen in vergelijking tot de gids. Op de website is actualiteit van het aanbod en van de achterliggende informatie belangrijker dan in de gids. Natuurlijk brengt de overstap naar het grote formaat extra kosten met zich mee, maar volgens Vrolijk worden die kosten door een hogere klanttevredenheid snel terug verdiend. Bovendien zit Wehkamp midden in een reorganisatie, waarbij 66 fulltime banen worden gesaneerd in afdelingen zoals inkoop en commercie. Wehkamp ondervindt concurrentie van het succes waar ze zelf al vroeg mee begonnen: het web. Naast de grote namen als Otto, Neckermann en Klingel, is het on-line aanbod van de productportfolio van Wehkmap inmiddels (versnipperd) te verkrijgen bij vele duizenden kleine nationale en internationale e-bedrijfjes. Wehkamp heeft daarom ook haar prijsbeleid aangescherpt om de concurrentie voor te blijven.

Peter Luit is zelfstandig consultant binnen de mediamix. Met een technisch/bedrijfskundige achtergrond bekijkt hij media ontwikkelingen vooral vanuit procesdenken. Hij adviseert mediabedrijven (grafisch, interactief/on-line, broad-narrowcasting) op het gebied van innovatie processen, ontwikkelen van nieuwe methoden en het stimuleren van mensen op het gebied van hun eigen 'marktfitness'. Als voorzitter van de brancheorganistaie voor de communicatiemedia CMBO is hij betrokken bij diverse aanpalende organisaties die in de breedte van het speelveld opereren. Hij is daarnaast bestuurder bij VNO-NCW en mede initiatiefnemer van het Platform Creatieve Media binnen VNO-NCW.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Juf Ingrid

    De s p a t i e t o e t s had weer eens kuren. Wehkampgids, webverkoop, drukkerijmarkt, GW-medewerkster, verkoopbevordering, klanttevredenheid, productportfolio. De rest van het taalgebruik is ook niet veel soeps, maar dit zijn in ieder geval de ergste fouten.


    4 oktober 2007 om 18:16
    pfff

    vorm, inhoud, heeft iemand een uitknop?

    ontopic: Ben benieuwd of het ook echt gaat werken. Ben over het algemeen best gecharmeerd van de online/ofline combi van Wehkamp


    5 oktober 2007 om 18:08
    José de Ruiter

    L.S.,

    Is het mogelijk om een Wehkampgids naar mijn huisadres op te sturen?

    Adres: José de Ruiter

    Santpoorterplein 18

    2023 DN Haarlem

    Alvast bedankt,

    José de Ruiter


    19 januari 2012 om 17:59
    D Ekkel

    kunt u mij een gids toezenden


    1 april 2014 om 08:01
    bramkoster

    @D Ekkel: we printen de website vandaag nog uit en sturen ‘m naar u toe!


    1 april 2014 om 08:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!