Zal de kredietcrisis in de VS ook de online advertentiemarkt raken?

5 oktober 2007, 09:55

De kredietcrisis in de VS zal gevolgen hebben voor de reclamebudgetten van adverteerders. Althans, dat stelt Bob Willott, verbonden aan Marketing Services Financial Intelligence. Willott redeneert dat de sub-prime crisis ervoor zorgt dat het aanbod van goedkope leningen krimpt. De hoeveelheid geld die daardoor in de economie omgaat neemt eveneens af. Adverteerders verwachten daardoor een daling van hun omzet en verkleinen in afwachting daarvan hun reclamebudget.

De geschiedenis leert dat de totale advertentiebestedingen corresponderen met de omvang van de economie, aldus Willot in Marketing Week. Keer op keer werd een financiële crisis gevolgd door een recessie op de advertentiemarkt. Menig bankier beweert dat er geen ‘credit squeeze’ aanstaande is, en advertentiebureaus hebben ook nog geen daling van de reclamebudgetten van hun cliënten gerapporteerd. Zelf denk ik dat het wel mee zal vallen met de dalende (online)reclamebudgetten. Leningen blijven populair en zijn gemakkelijk online af te sluiten. Wat vinden jullie?

Hans van der Mey is freelance copywriter en internetadviseur. Met One Step More adviseert hij bedrijven op het gebied van websites en (online)communicatie≺. Door zijn parate kennis schrijft Hans frequent boeken, vakartikelen en educatieve hoofstukken binnen handboeken. Voorbeelden zijn het Marketingfacts Jaarboek 2008 en 2009, het IAB Digital Marketing Book 2005, artikel in ADFOresult en Het E-Commerce Handboek. Vanaf 2002 heeft Hans gewerkt voor o.a. Achmea, Microsoft, Wanadoo, ING Bank, Lotto, Toto en Krasloten. Momenteel werkt Hans voor ProServe en Zuwe (webteksten) en voert hij voor ACHMEA het externe projectmanagement van een geheel nieuw intranet voor FBTO en Centraal Beheer.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Dennis

    Ik persoonlijk denk dat dit allemaal wel mee zal vallen, veel van deze partijen zijn al bekend met online marketing en weten dat dit het meest meetbare distributie kanaal is wat er momenteel is. Veel van hen zullen nu nog meer op de kosten bezuinigen. Wat meetbaar is (direct) en waar snel op ingespeeld kan worden, daarop zal naar mijn idee niet snel bezuinigd worden. Daarbij is de financiele markt in US een van de “mature markets” en ondanks financiele tegenvallers zal deze markt competitief blijven en zijn het aantal conversies key.


    5 oktober 2007 om 18:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!