Gratis titels stuwen oplagecijfers

2 oktober 2007, 19:39

Mediaonderzoek.nl: Vandaag publiceerde HOI Instituut voor Media Auditing de oplagecijfers van het tweede kwartaal. Daarin was een stijging te zien van de totale oplage van de tijdschriften en dagbladen. Grote groei was er bij de auto- en motorbladen, de vrouwenbladen en uiteraard de gratis dagbladen. Hier is de oplage inmiddels toegenomen tot 1,8 miljoen. DAG en De Pers zijn nieuw en tellen respectievelijk 326.000 en 486.000 exemplaren. Metro en Sp!ts groeiden vrolijk verder en komen samen uit op zo’n 975.000 exemplaren. Bij de tijdschriften zorgde de nieuwe titel ANWB Auto voor een stuwing van de cijfers. De titel kent een oplage van 293.000 en wordt niet tot de kernoplage (abo + losse verkoop) gerekend. Hetzelfde geldt voor Vrouw van De Telegraaf. Oplage zo’n 850.000. Twee titels die met ruim 1 miljoen exemplaren een extra impuls geven aan de groeicijfers. Kijken we alleen naar de kernoplage dan daalt de tijdschriftenmarkt 3%. Hate to spoil the fun, maar cijfers zijn cijfers.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!