Hoeveel kandidaten haken af op uw wervingssite?

6 november 2007, 16:55

Onderzoek naar vacaturesitesEr is iets vreemds aan de hand in recruitmentland. Hoewel iedereen weet dat de gemiddelde sollicitant (90% ervan volgens onderzoeken) eerst de corporate website bekijkt voordat men eventueel overgaat tot solliciteren, lijkt het bij heel veel bedrijven een ondergeschoven kindje te zijn.

Sinds we met Digitaal-werven zijn begonnen heb ik inmiddels veel mensen gesproken over het verbeteren van wervingssites. Weten jullie wat de meest gehoorde opmerking is als ik bedrijven oproep om (gratis) in te schrijven? ‘Daar maken we toch geen kans op, want we weten dat we daar veel aan kunnen verbeteren, maar het heeft nu gewoon even geen prioriteit’. Ook een leuke is natuurlijk ‘het eigenlijke werven heeft nu voorrang’, waarbij ik dan altijd vraag of ze niet denken dat het van invloed is op het eigenlijke werven.

Hoe kan het toch dat een zo belangrijk punt, zo ondergesneeuwd is? Er worden heel veel actie sites momenteel opgezet, heel veel acties gedaan die ‘viraal’ zouden moeten gaan, maar er wordt heel weinig tijd besteed aan de eigenlijke wervingssite. Wat dat betreft moet er een compliment uitgaan naar Reed Business, die met ‘werkenbijreedbusiness’ een stevige site hebben neergezet en verschillende actie sites erbij doen. Maakjijstraksnaam is inmiddels uit de lucht, de dag kruipt voorbij is de opvolger.

Wat is hier goed aan? Ze maken onderscheid tussen een actie en de corporate recruitment site. En er is duidelijk ook aandacht besteed aan de corporate recruitment site want hij ziet er goed uit. Heeft veel zaken waaran andere partijen kunnen leren. Er is een corporate blog, er komen echte mensen aan het woord in de video’s (die volgens comments Rene Leermakers (de projectverantwoordelijke) op HRlog zonder script zijn gemaakt), er is een duidelijk onderscheid in het type vacatures en ook de arbeidsvoorwaarden worden duidelijk en helder gecommuniceerd.

Heb ik dan geen commentaar? Natuurlijk wel, anders zou ik Bas niet zijn (zullen mensen die mij kennen zeggen). De testimonials zijn enkel in video zichtbaar en hebben vaak maar één regel tekst. Als ik geen video wil kijken heb ik dus pech en die ene regel tekst zet me ook niet echt aan om de video’s te bekijken. Het corporate blog is nog op een aantal gebieden voor verbetering vatbaar en er is geen RSS feed voor de vacatures (of ik kan hem niet vinden) en al helemaal niet per vakgebied.

De grootste ‘fout’ zit volgens mij echter in de corporate site. Want als je daar naar ‘de werkgever’ gaat staan er overal linkjes (gelukkig, geen slechte dubbele informatie), maar wordt je niet automatisch doorverwezen. Ook staan de stageplekken per vestiging er nog op en staat bij elke categorie een link. Je kan beter één ingang maken naar de nieuwe site.

Dat dit overigens veel slechter kan, bewijst bijvoorbeeld Yacht. In het vakgebied finance is een aparte ‘actie site’, maar staat alle informatie ook nog eens op de site zelf, maar dan anders. Voor andere vakgebieden, zoals b.v. procurement, wordt op de site niet eens verwezen naar de speciale wervingssite van dit vakgebied.

Reed Business kan voor veel partijen dus een voorbeeld zijn, hoewel er nog wel het één en ander te verbeteren is natuurlijk. Maar je hoeft niet groot te zijn om goed te zijn, kleine partijen hebben ook hun voordelen. Die kunnen juist een goede wervingssite in de eigen site hangen, alleen moeten ze er wel tijd aan besteden. En het is nooit een kwestie van tijd, maar altijd van prioriteit. En in deze krappe markt is het voor mij onbegrijpelijk dat dit onderdeel van het wervingsproces geen prioriteit krijgt.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

7 Reacties

    Jelle Kolleman

    Bas, Je statement dat Yacht het nog veel slechter doet lijkt mij bijzonder kort door de bocht. Het grote verschil met Reed Business is wel, dat het werven van mensen bij Yacht een groot deel van hun core-business is. Vandaar dat de helft van de website daar aan is gewijd.

    Echter, om op te vallen tussen al het wervingscommunicatie geweld van conculega’s zijn er naast de corporate communicatie en website ook acties nodig. Acties die opvallen en die mensen enthousiasmeren. Daar is vaak meer creatieve vrijheid voor nodig dan het CMS van de corporate site toelaat. Vandaar dat wij Yacht adviseren om het buiten hun eigen site te houden. Maar.. ook daar willen we natuurlijk zo volledig mogelijk zijn in onze informatie, dus ontkom je er niet aan om zaken op meerdere plekken neer te zetten.

    De laatste actiesite die je noemt, Yacht Procurement, laat zien dat wij het inderdaad belangrijk vinden dat e.e.a. beter aan elkaar wordt gekoppeld. Zo is te zien dat de hoofdnavigatie van de corporate site is geïntegreerd binnen de actiesite, met als doel om bezoekers makkelijker door te laten klikken naar de yacht.nl website.

    Als laatste vraag ik me af of we niet beter naar het resultaat kunnen kijken van de campagnes, in de vorm van CV-uploads en geworven medewerkers, want daar hoor ik je niet over.


    7 november 2007 om 10:15
    chi666

    Jelle,

    Juist daarom vind ik het zo slecht. Yacht heeft werven als core business en maakt aparte sites, maar linkt die niet door vanaf de site. Dat is wat ik bedoel met slecht. Als je een aparte site bouwt, moet je die natuurlijk wel integreren met je corporate site! Dat bedoel ik dus met ‘slechter’. Ze hebben actie sites, dat snap ik, maar niet geïntegreerd in de corpotate site. Je statement dat je er niet aan ontkomt data op meerdere plekken neer te zetten, valt me als ik eerlijk ben een beetje van je tegen. Want dat gaat tegen de basis gedacht van database redundantie in. Je mag dit soort informatie nooit vanuit meerdere plekken aansturen in mijn optiek. Als je een actiesite opzet zoals Yacht procurement, moet je alle procurement dus daarheen sturen. Niet erbij, maar in plaats van. Anders heb je zo meteen vacatures op plek 1 die niet op plek 2 staan en omgekeerd! Dat heeft Reed dus wel goed gedaan, die hebben namelijk (op een paar kleine dingen na) offline gehaald en stuurt de mensen naar de actiesite.

    Want je hebt gelijk dat CMS’en vaak te beperkt zijn. En dat is heel erg slecht. Je techniek mag je model niet bepalen, maar dat is niet de praktijk. Maar het is praktijk, dus maak je ‘actie’ sites (of permanente actiesite) moet je het wel uit de corporate site halen.

    Ik ben het overigens helemaal met je eens dat je beter kan kijken naar resultaat. Ik wacht in spanning je cijfers over het rendement af!


    7 november 2007 om 12:13
    Floor

    Ik ben zelf net afgestudeerd en nu dus hard op zoek. Wat mij direct opvalt, is dat veel bedrijven niet reageren op sollicitaties via het web. Terwijl zij hier in de regel uitdrukkelijk om verzoeken, blijkt het vaak nog te lastig om een ontvangstbericht of iets dergelijks terug te sturen naar de sollicitant. Persoonlijk vind ik dat storender dan een niet complete of anders niet functionerende website.


    7 november 2007 om 12:15
    chi666

    Goed, reacties schrijven is lastig, sorry, ik lees het nu nog eens en zie dat het onduidelijk is. Wat ik dus (kort samengevat) wil zeggen is dat ik niet tegen die aparte recruimtent sites ben en ook niet de sites als zodanig van yacht wil afvallen, maar wel het feit dat je dus twee sites apart onderhoud. Reed maakt een foutje met de stages denk ik. Yacht onderhoud twee sites, dat kan niet goed gaan.


    7 november 2007 om 12:17
    chi666

    @Floor: heel interessant, ik hoor het vaker, maar als je het test valt het doorgaans mee, hoor ik dan ook weer. Maar kan je mij even mailen? Ik ben namelijk erg benieuwd naar je ervaringen.


    7 november 2007 om 16:58
    Jelle Kolleman

    Hoi Bas, ik had al het vermoeden dat we het redelijk met elkaar eens waren. Natuurlijk halen wij het liefst alle data uit hetelfde database-je, zodat je niet op twee plekken content moet managen, eens. En natuurlijk zo Yacht op de corporate site meer aandacht kunnen en/of moeten vragen voor de campagne sites, maar in de praktijk loop je hier en daar tegen problemen op, die je dwingen om creatief om te gaan met technische beperkingen. Zo doen we dat bij yacht dus, zodat we toch goede wervingscampagnes kunnen maken die werken. Maar, wees getroost.. dergelijke sites blijven ongeveer een half jaar staan en Yacht heeft niet zozeer vacatures op de sites staan, (onderhoudsgevoelig/actueel) maar meer functieprofielen, die een stuk minder onderhoud vergen. Een Business analist of Fnancial controller is namelijk altijd welkom bij Yacht.

    Maar waar Yacht denk ik, in relatie tot de opmerking van Floor, erg goed in slaagt, is wel de opvolging. De reacties op vacatures/functies worden namelijk real-time in hun backoffice systeem gezet, waardoor we niet een bestaand proces hoeven te frustreren. Iedereen weet wat ‘ie moet doen en doet dat ook. Dat is iets waar vele bedrijven nog van kunnen leren denk ik.

    Maargoed, ik ben blij dat je in je reacties e.e.a. enigszins nuanceert.

    Groet, Jelle


    8 november 2007 om 00:34
    chi666

    @Jello: Verduidelijkt, niet nuanceert, want het was wat ik al bedoelde 😉 Zoals ik in het stuk al zei: er staat niet eens een link van de corporate site naar de speciale ‘actiesite’. Maar eigenlijk is het geen actiesite in mijn optiek, maar veel meer een permanente recruitmentsite voor één onderdeel (net als werkenbijreedbusines geen actiesite is).

    Het grappige is dat je aan de ene kant zegt dat Yacht werving als core business heeft en dus de halve site daar aan besteed, maar aan de andere kant zegt dat er veel technische beperkingen zijn. Dat geeft in mijn optiek ook een beetje het probleem aan van Yacht: er zit iets fundamenteel mis. Want als je beperkingen hebt door keuzes uit het verleden die je core business beïnvloeden, pas je die in mijn optiek heel snel aan. Dan moet je geen creatieve oplossingen doen zoals ze nu doen, dan moet je zorgen voor een goede oplossing.

    Hoe dan ook, ik denk (of weet wel heel zeker) dat je Yacht nu wel romantiseerd. Want de blunders die ik van ze ken, ook in opvolging, zijn ook om te huilen hoor (wat overigens verschillende mensen bij Yacht ook rustig toegeven).


    8 november 2007 om 07:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!