Yuwie betaalt voor social networking

6 november 2007, 06:15

Net ‘myspace’, alleen hier betalen ze je!” stond er in de mail die ik recentelijk ontving van een goede bekende. “Yuwie is the first social networking site that pays its users” vertelt een goed gestijlde, betrouwbaar uitziende man me in flash wanneer ik de link uit de mail volg. De korte presentatie waarmee Yuwie je paait wanneer je op de site komt, speert op 3 punten:

  1. je kunt er alles wat je van een social networking site kan verwachten zoals profiles personaliseren, messageboards, bloggen, video’s plaatsen en muziek uitwisselen.
  2. je wordt betaald voor elke view van informatie die jij op Yuwie hebt geplaatst.
  3. je wordt betaald voor je verwijzingsactiviteiten (meld vrienden aan voor geld).

Inkomsten voor deze nieuwe networkingsite, die qua vormgeving bijzonder weinig innovatie vertoond, komen uiteraard vanuit advertising. Google ads profileren zich op bijna alle pagina’s en met de groeiende bekendheid van de site kan het aantal adverteerders rap gaan toenemen. De opzet van Yuwie heeft verdacht veel weg van een piramidespel.

When we get paid for advertising, we give a large chunk of that money back to you”. De gebruikers doen het werk: banners, links, referrals, blogs op websites (ja, ook deze), etc. leveren de reeds aangemelde gebruikers geld op. Voor elke 1000 views op pagina’s die tot jou te herleiden zijn, wordt je betaald. Met name het aanbrengen van nieuwe leden is lucratief (piramidefactor): jij ontvangt views tot 10 lagen diep op jouw verwijzingen. Oftewel, elke aanmelding wordt gekoppeld aan een vorige aanmelding, en iedereen die binnen 10 stappen van jou wordt aangemeld levert jou geld op. Wie vroeg instapt, maakt de meeste kans om zijn 10 lagen kennissen vol te krijgen en verdient het meeste geld. Het bedrag is afhankelijk van de advertentie-inkomsten van die maand. Momenteel wordt voor elke succesvolle referral $0.50 geboden.

Word of (i-)Mouth lijkt vooralsnog de belangrijkste verspreider voor deze nieuwe site.

Positief punt dat me is opgevallen is dat er geen dubbele uitnodigingen aan potentiële gebruikers worden verstuurd. Wanneer je een mailadres invoert als ‘referral’ aan een adres dat reeds door een ander is uitgenodigd, wordt dit direct aan je gemeld zonder deze persoon extra lastig te vallen. Geen afhakende potentiële gebruikers vanwege overinformation en – voor de mensen achter de site ongetwijfeld belangrijker – de Yuwie database blijft zuiver en meetbaar, zonder teveel uit te betalen.

Via Google kom je al een aantal links tegen waar mensen zich opwerpen als gids voor Yuwie. Onder andere een scambuster die eerst probeerde te bewijzen dat Yuwie je bedroog, werpt zich op als goeroe voor optimale benutting van het Yuwie-systeem. Ondertussen verdienen deze gidsen elke keer dat je via hun site Yuwie benadert, zelf het meeste geld.

Michael Linthorst
Algemeen directeur bij Copernica BV

Michael Linthorst is een echte ondernemer en oprichter van Copernica BV. Copernica ontwikkelt software voor het aansturen van multimediale marketingcampagnes met e-mail, print, mobile en websites en het beheren van relatiegegevens. Michael Linthorst is als commercieel directeur bij Copernica BV verantwoordelijk voor Sales en Marketing. Verder is Michael Linthorst oprichter van het succesvolle werving en selectiebureau First Select BV en het wellness bedrijf Sofit BV.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Joost Schravendeel

    De site is alleen wel bizar lelijk. En als je je aanmeld om geld te verdienen in plaats van om met je sociale netwerk te kunnen communiceren is denk het idee van een “social-network” weg. Als ze dan al groot worden moeten ze een hoop geld weggeven aan hun leden die helemaal niks met de site zelf hebben en dat maakt de site, en de userbase, in mijn ogen, flink veel minder waard.

    En je link is een referral.


    6 november 2007 om 06:41
    Melle Gloerich

    Als ik het dus goed begrijp is het, als ik veel geld zou willen verdienen, zaak om zoveel mogelijk emailadressen in te voeren omdat na je het alleenrecht op dat emailadres hebt? Niet dat ik dat ga doen, ik gebruik sites als Facebook voor het social networking aspect, niet om geld te verdienen.


    6 november 2007 om 07:39
    Steven Langbroek

    Hoe leuk het idee ook is (en dat is het), je moet je afvragen of deze site iets biedt om mensen in een overvolle markt (Social Networks zat tegenwoordig) weg te kapen bij hun huidige community. Vaak zitten mensen bij MySpace danwel Hyves omdat ze daar een goed gevoel bij krijgen, of omdat hun hele Social Network daarbij aangesloten is. Het overhevelen van heel je vrienden-/relatiesnetwerk is een heidens karwei, en ik denk dat ze hierdoor, en door het feit dat de markt al redelijk vol is, de boot dus eigenlijk op het nippertje gemist hebben.


    6 november 2007 om 08:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!