ReclameReview: Telefoongids

ReclameReview: Telefoongids

In de nieuwe commercial van de Telefoongids zien we een oude bekende (Jan van Otterlo) en een nieuwe gezicht (Ivo Niehe).

Credits:
Account: Rob-Jan Hendriks, Tamara Schelvis
Art director: Hakan Coskunsoy
Copywriter: Pim Kok
TV director: Linda Kiphardt
Productiemaatschappij: HazazaH
Regie: Wim van der Aar
Producer: Ralph de Haan
DP: Rogier Stoffers
Montage: Teun Rietveld
Geluid: Wim Vonk
Post productie: Valkieser, Glassworks

Voor:
Hier is erg slim gebruik gemaakt van het succes van de vorige commercial met Jan van Otterlo. Een vervolgcommercial lijkt me dan ook een goede zet. Door ditmaal Ivo Niehe in te zetten, ontstaat er een pseudo-realistische sfeer. De grap van het spotje komt daardoor des te beter over.

Tegen:
Eh… dat hij te lang duurt misschien? Of dat er te weinig echte voordelen worden genoemd van adverteren in de Telefoongids? We zullen immers niet allemaal een villa op een tropisch eiland kunnen aanschaffen na één advertentieplaatsing…


Geplaatst in

Delen



Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • David, buiten dat het een leuke reclame is, wat is je criterium om dat hier op marketingfacts te posten?

    geplaatst op
  • Elke week post ik hier een nieuwe commercial. Het belangrijkste criterium voor plaatsing is de entertainmentwaarde. De meeste berichten hier op MF zijn vrij uitgebreid en zakelijk. Mijn bijdrage is kort en bevat entertainment.

    geplaatst op
  • @Hein, even terugkijken in het archief en je ziet dat iedere week een reclamereview wordt geplaatst!

    On topic, leuk filmpje maar ik mis de aansluiting met de website zelf. Wie naar detelefoongids.nl gaat en vervolgens doorklikt naar adverteren mist elk verband met de commercial. Sterker nog, in de commercial wordt gezegd dat elke dag 800.000 bedrijven worden gevonden; op de site staat dat er dagelijks ruim 2 miljoen mensen kijken (en wie goed leest ziet dan dat het gaat om De Telefoongids op papier, De Telefoongids op internet en de CD-foongids). Verwarrend.

    geplaatst op
  • Oh ja, wat me ook nog opviel: in de vorige commercial waren het ook al 800.000 bedrijven die gevonden werden. Veranderen die cijfers niet na een tijdje?

    geplaatst op
  • @Marco: om je eerlijk te zeggen zie ik de ReclameReview sowieso niet helemaal zitten hier. Ik verwacht of MF, zoals je zelf aangeeft in 'over ons', info over interactieve marketing en nieuwe media. En als je het dan toelaat op dit blog, zorg dan in ieder geval dat er een gedegen analyse wordt geschreven van 100 woorden+..

    Of heeft MF bezoekers die geïnteresseerd zijn in de personen die de regie, montage en geluid van commercials hebben verzorgd? Daarvoor hebben we toch Adformatie?

    ("Marketingfacts.nl is een van de meest populaire marketing weblogs in Nederland. Feiten en cijfers afgewisseld met luchtige onderwerpen zorgen ervoor dat de redactie maandelijks ca. 80.000 unieke bezoekers informeert over interactieve marketing en nieuwe media.")

    geplaatst op
  • @Danielle: deels met je eens, de focus van marketingfacts ligt op interactieve media. Maar de grenzen vervagen en je kunt je dus afvragen of tv-commercials nog sec voor tv bedoeld zijn of dat ze ook via andere media worden geconsumeerd of dat ze onderdeel zijn van een geintegreerde campagne. In dit geval kijk ik dan ook vooral naar de link tussen offline en online.

    Wellicht ter herinnering, marketingfacts heeft in de eerste twee jaar heel veel aandacht besteed aan tv-commercials. We hadden er destijds zelfs een startpagina voor opgezet (tv-commercials.pagina.nl).

    geplaatst op
  • Leuke reclame.

    De Telefoongids legt de lat in ieder geval hoog: beroemd met 1 advertentie. Ik weet dat onze (online) advertentie weinig op heeft geleverd bij ze. Dan hoor je al heel snel niets meer van ze.
    Ze kunnen niet iedereen beroemd maken in ieder geval. Dat blijkt.

    geplaatst op
  • @Maarten: om eerlijk te zijn vraag ik me zowiezo af wat het effect is van adverteren op detelefoongids.nl. Ik heb in het verleden wel eens campagnes gedaan waarbij ik de site heb ingezet maar eigenlijk nooit goede resultaten behaald. Hoge volumes, lage doorklik.

    Iemand wel goede ervaringen?

    geplaatst op
  • Misschien moet je Jan van Oterlo eens vragen? ;-)

    geplaatst op
  • @Marco: en waar precies zie je in dit bericht dan die link tussen off- en online belicht???

    geplaatst op
  • @Danielle: het is een tv-commercial dat wordt ingezet om te adverteren op een website, ie detelefoongids.nl.

    geplaatst op
  • @Maarten/Marco,

    Of de commercial wel of niet goed in elkaar zit laat ik even in het midden. Het feit dat we (blijkbaar) voor 2 adverteerdes niet goed gerendeerd hebben vind ik wel jammer om te horen.
    Als het gevolg is geweest dat wij als organisatie vervolgens geen contact hebben opgenomen met de adverteerder is het een schande.
    Maarten: mail me svp je gegevens zodat ik contact met je kan opnemen en ik deze irritatie bij je weg kan nemen.

    Marco: Het klopt inderdaad dat http://www.detelefoongids.nl een gemiddelde CTR heeft die iets onder de "markt-standaard" ligt maar vind je het niet wat kortzichtig om de resultaten van een campagne enkel op CTR te beoordelen? Ik mag hopen (en gelukkig kom ik het ook steeds meer tegen in de markt) dat er diverse andere criteria zijn zoals bereik, conversie e.d. die meer van belang zijn dan enkel een klikkende bezoeker.

    Groetjes,

    Michel de Rijk
    m.rijk[ad]detelefoongids.nl

    geplaatst op
  • @Michel: ik geef aan wat mijn ervaring is (n=1) en vraag andere lezers te reageren zodat er een beter beeld ontstaat. Denk ook voor detelefoongids.nl dat het goed is om echte cases te bieden waaruit blijkt wat het effect is. En je hebt gelijk, je moet daar niet alleen naar CTR kijken maar ook naar andere zaken. Maar maakt dat duidelijk in de follow up op deze leuke commercial. Vang geinteresseerde adverteerders op, maak het bruggetje tussen commercial en verdieping op de site, en laat in die verdieping zien wat en waarom het werkt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.