Sanoma blogt over onderzoek en vernieuwend eyetracken

9 november 2007, 05:05

Eerder deze week maakten diverse weblogs al melding van het nieuwe Researchblog.nl waar Sanoma Uitgevers, SMM, Jonge Gezinnen, TV Magazines en ilse media hun onderzoeken en analyes verzamelen. De weblog wordt verzorgd door Nancy Detrixhe, Suzanne van den Hoogen, Dennis Hoogervorst (die we al een tijdje kennen via youngmarketing.web-log.nl), Christine Hoogstraten, Stefanie Kreek, Ingrid van der Werf en Robert Witteman van de afdeling Sales Intelligence.

Tijdens het Marketing Information Event (MIE) deze week kwamen Ignace Hooge en Dennis Hoogervorst met bovenstaande presentatie waarin ze eea toelichten over Researchblog.nl. Primaire doel van de weblog is het laten zien wat Sanoma allemaal doet en weet op onderzoeksgebeid en zich daarmee profileren als kennisbron.

Interessant initiatief dat ik met belangstelling ga volgen. Dennis en collega’s heel veel succes (en vooral ook plezier)!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    rjmvandiepen

    Het is een leuke case, maar ik zie weinig vernieuwends. De opzet om een fysiek tijdschrift digitaal te presenteren op een eyetrackmonitor is twijfelachtig. Je zal ter vergelijking het tijdschrift ook fysiek moeten testen. En dat is ook mogelijk met eyetracken. Alleen de opzet is anders. Respondenten kunnen dan ook door het tijdschrift bladeren, wat natuurlijker is.


    9 november 2007 om 08:56
    Dennis Hoogervorst

    @Marco: Dank!

    @Robert-Jan: Tot nu toe werden in eyetracking vooral losse pagina’s getest. Dat er nu naar een heel blad is gekeken, is op zich al vernieuwend. En dat levert wel degelijk nieuwe inzichten op, maar de presentatie is slechts een topje van de ijsberg. We zijn nog wel even bezig met het analyseren van de enorme bak data die het onderzoek heeft opgeleverd.

    We noemen het niet voor niets een ‘pilot study’. Een van de doelen was om te achterhalen of het mogelijk is om een tijdschrift op deze manier te testen. In het aanvullende kwanitatieve onderzoek is o.a. gevraagd naar het gewoonlijke leesgedrag en hoe dit onderzoek daarvan afwijkt. Meer resultaten, ook hierover, volgen later. Ik hoop dat je dan meer vernieuwends ziet.


    9 november 2007 om 17:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!