Vakantie 2006: 48% van de boekingen via internet

29 september 2007, 17:03

Uit het ContinuVakantieOnderzoek 2006, een samenwerkingsverband tussen TNS NIPO en het NBTC, bleek al dat 48 procent van alle vakantieboekingen via internet plaatsvindt. De afdeling Retail van TNS NIPO deed nader onderzoek naar het bezoekersgedrag op boekingssites.

In 2006 gingen maar liefst 12,4 miljoen Nederlanders op vakantie, gemiddeld 2,8 keer per persoon. Tellen we dat op, dan komen we op een totaal van 34,5 miljoen vakantiegangers. Internet speelt een belangrijke rol bij het zoeken en boeken van deze vakanties.

Bezoeken en boeken

Vier op de vijf bezoekers van boekingssites heeft weleens een reis geboekt via internet. Bijna een derde van de bezoekers laat weten dat ze net zo lief een reis online boeken, als via een fysiek reisbureau. Deze mensen lijken het volste vertrouwen te hebben in het medium internet als ‘booker’. Toch geeft een kwart van de bezoekers aan een rondreis liever bij een fysiek reisbureau te boeken.

Slechts twee procent van de bezoekers boekt al zijn reizen uitsluitend bij een fysiek reisbureau. 42 procent boekt liever bij een reisorganisatie waarbij men zowel online als bij een fysiek reisbureau kan boeken, dan bij een reisorganisatie die alleen online-boekingen verzorgt. Twijfelen mensen nog, dan vraagt 31 procent meestal nog informatie bij een fysiek reisbureau op.

Populaire sites

Ruim de helft van de mensen die het afgelopen jaar een boekingssite hebben bezocht (53 procent) is naar de specifieke site geleid door een zoekmachine. 47 procent van de bezoekers kwam op een specifieke site terecht, omdat ze al bekend waren met de organisatie. De meest bezochte sites zijn D-reizen.nl (35 procent) gevolgd door Weekendjeweg.nl (26 procent), Kras.nl (22 procent) en Anwb.nl (21 procent).

Online gemakkelijk

Bezoekers noemen gemak als belangrijkste argument om hun vakantie via een boekingssite te boeken (72 procent). De mogelijkheid om alles zelf te kunnen uitzoeken en niet afhankelijk zijn van openingstijden zijn een goede tweede en derde (respectievelijk 63 en 59 procent). Degenen die nog nooit een vakantie online hebben geboekt, geven als belangrijkste reden dat ze vertrouwd zijn met een fysiek reisbureau (33 procent). Bij een online-boeking missen mensen ook persoonlijk advies (29 procent). Bijna de helft (45 procent) van de ondervraagden die het afgelopen jaar boekingssites hebben bezocht, vindt de adviesfunctie het voordeel van boeken bij een fysiek reisbureau.

Belangrijke informatie

78 procent van de bezoekers heeft het meeste baat bij een duidelijk prijsoverzicht op de website. Ook zijn duidelijke afbeeldingen van de vakantiebestemming erg wenselijk (55 procent). De mogelijkheid om prijzen online te vergelijken is voor 52 procent een belangrijk criterium om voor een specifieke boekingssite te kiezen.

Toekomst

Van de online-boekingssitebezoekers zal er altijd een groep blijven bestaan die een voorkeur heeft om bij een fysiek reisbureau te boeken. Wellicht kan deze groep in de toekomst toch tot de internetboekers worden gerekend doordat er online-tools in ontwikkeling zijn die live-chat met en direct advies van een medewerker mogelijk maken.

Via:

Reismanagers

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!