Nederlanders weer vaker op vakantie

23 november 2007, 05:21

In 2007 ging zo’n 81 procent van de Nederlanders één of meerdere keren op vakantie. Samen brachten zij ruim 35 miljoen vakanties door, een stijging van twee procent ten opzichte van 2006. De stijging deed zich alleen voor bij de buitenlandse vakanties (+5%); het aantal binnenlandse vakanties daalde licht (-1%). De totale bestedingen aan vakanties stegen met zes procent naar 13,8 miljard euro. Dit blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO), een groot consumentenonderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking. Het CVO is een onderzoeksproject van NBTC-NIPO Research.

Participatie en frequentie groeien licht

Tussen 1 oktober 2006 en 30 september 2007 ging 80,7 procent van de Nederlandse bevolking minstens eenmaal op vakantie (in 2006 was dat nog 80,4%). Diegenen die in 2007 een vakantie hebben ondernomen, gingen gemiddeld iets vaker dan in 2006 (gemiddeld 2,8 keer per vakantieganger). Het totaal aantal vakanties kwam daarmee uit op 35,1 miljoen; zo’n 600.000 meer dan in 2006. De belangrijkste verklaring voor de groei van de vakantiemarkt lijkt het economisch herstel.

Meeste buitenlandse bestemmingen in de plus

In 2007 zijn zo’n 17,6 miljoen buitenlandse vakanties ondernomen; een stijging van 800.000 vakanties ten opzichte van 2006. Voor het eerst sinds vele jaren voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan. Duitsland passeert hiermee Frankrijk, dat het aantal vakanties licht zag dalen (-3%). Het verbeterde imago in combinatie met een gunstige prijs-kwaliteit verhouding kunnen als belangrijke verklaringen worden gezien voor de groeiende interesse in Duitsland. België, dat op de derde plaats staat, zag het aantal Nederlandse vakantiegangers met negen procent groeien. Vrijwel alle Middellandse Zeelanden lieten behoorlijke groeicijfers zien: Spanje (+ 5%), Italië (+8%), Griekenland (+14%). Turkije herstelde zich enigszins van de scherpe daling in 2006; het aantal vakanties steeg licht (+1%). Na jaren van forse groei stabiliseerde het aantal vakanties buiten Europa. In totaal werden 1,7 miljoen vakanties buiten Europa doorgebracht. De Verenigde Staten, Nederlandse Antillen en Thailand waren het meest populair.

Door slechte zomer minder vakanties in eigen land

In 2007 brachten Nederlanders zo’n 17,6 miljoen vakanties door in eigen land, wat een daling betekent van zo’n 200.000 vakanties vergeleken met vorig jaar. De daling kwam in z’n geheel voor rekening van een lager aantal kampeervakanties en vakanties op vaste standplaatsen (bijvoorbeeld verblijven in eigen stacaravan of boot). De natte zomer kan hiervoor als belangrijkste verklaring worden gezien. In hotels en bungalows werden wel meer vakanties doorgebracht (respectievelijk +8% en +5%).

De Noordzeebadplaatsen en de Veluwe en Veluwerand zijn, evenals andere jaren, het meest bezocht, maar lieten beiden wel een daling zien (respectievelijk -3% en -6%). Ook op de Groningse, Friese en Drentse zandgronden zijn minder vakanties doorgebracht. De toeristische regio’s in Brabant en Limburg werden beduidend vaker bezocht, evenals de Waddeneilanden.

Bestedingen aanzienlijk gestegen

In totaal hebben Nederlanders in 2007 zo’n 13,8 miljard euro aan vakanties uitgegeven. Circa 11,1 miljard euro werd uitgegeven aan buitenlandse vakanties en 2,7 miljard euro aan binnenlandse vakanties. Ten opzichte van 2006 zijn de totale vakantiebestedingen met zes procent gestegen. De bestedingen aan binnenlandse vakanties groeiden met vijf procent en bestedingen aan buitenlandse vakanties met zeven procent.

Vakantiemarkt blijft groeien tot 2015

Door NBTC-NIPO Research is recentelijk een toekomstvisie afgerond voor de Nederlandse vakantiemarkt. Op basis van deze studie wordt de komende jaren een verder groei van de vakantiemarkt verwacht (gemiddelde groei van 1,5% per jaar). De groei zal zich vooral uiten in meer korte vakanties. Met name korte hotelvakanties en stedenreizen zullen naar verwachting de komende jaren flink gaan groeien.

Bron:

TNS NIPO

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!