Nederlanders weer vaker op vakantie

Nederlanders weer vaker op vakantie

In 2007 ging zo’n 81 procent van de Nederlanders één of meerdere keren op vakantie. Samen brachten zij ruim 35 miljoen vakanties door, een stijging van twee procent ten opzichte van 2006. De stijging deed zich alleen voor bij de buitenlandse vakanties (+5%); het aantal binnenlandse vakanties daalde licht (-1%). De totale bestedingen aan vakanties stegen met zes procent naar 13,8 miljard euro. Dit blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO), een groot consumentenonderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking. Het CVO is een onderzoeksproject van NBTC-NIPO Research.

Participatie en frequentie groeien licht
Tussen 1 oktober 2006 en 30 september 2007 ging 80,7 procent van de Nederlandse bevolking minstens eenmaal op vakantie (in 2006 was dat nog 80,4%). Diegenen die in 2007 een vakantie hebben ondernomen, gingen gemiddeld iets vaker dan in 2006 (gemiddeld 2,8 keer per vakantieganger). Het totaal aantal vakanties kwam daarmee uit op 35,1 miljoen; zo’n 600.000 meer dan in 2006. De belangrijkste verklaring voor de groei van de vakantiemarkt lijkt het economisch herstel.

Meeste buitenlandse bestemmingen in de plus
In 2007 zijn zo’n 17,6 miljoen buitenlandse vakanties ondernomen; een stijging van 800.000 vakanties ten opzichte van 2006. Voor het eerst sinds vele jaren voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan. Duitsland passeert hiermee Frankrijk, dat het aantal vakanties licht zag dalen (-3%). Het verbeterde imago in combinatie met een gunstige prijs-kwaliteit verhouding kunnen als belangrijke verklaringen worden gezien voor de groeiende interesse in Duitsland. België, dat op de derde plaats staat, zag het aantal Nederlandse vakantiegangers met negen procent groeien. Vrijwel alle Middellandse Zeelanden lieten behoorlijke groeicijfers zien: Spanje (+ 5%), Italië (+8%), Griekenland (+14%). Turkije herstelde zich enigszins van de scherpe daling in 2006; het aantal vakanties steeg licht (+1%). Na jaren van forse groei stabiliseerde het aantal vakanties buiten Europa. In totaal werden 1,7 miljoen vakanties buiten Europa doorgebracht. De Verenigde Staten, Nederlandse Antillen en Thailand waren het meest populair.

Door slechte zomer minder vakanties in eigen land
In 2007 brachten Nederlanders zo’n 17,6 miljoen vakanties door in eigen land, wat een daling betekent van zo’n 200.000 vakanties vergeleken met vorig jaar. De daling kwam in z’n geheel voor rekening van een lager aantal kampeervakanties en vakanties op vaste standplaatsen (bijvoorbeeld verblijven in eigen stacaravan of boot). De natte zomer kan hiervoor als belangrijkste verklaring worden gezien. In hotels en bungalows werden wel meer vakanties doorgebracht (respectievelijk +8% en +5%).

De Noordzeebadplaatsen en de Veluwe en Veluwerand zijn, evenals andere jaren, het meest bezocht, maar lieten beiden wel een daling zien (respectievelijk -3% en -6%). Ook op de Groningse, Friese en Drentse zandgronden zijn minder vakanties doorgebracht. De toeristische regio’s in Brabant en Limburg werden beduidend vaker bezocht, evenals de Waddeneilanden.

Bestedingen aanzienlijk gestegen
In totaal hebben Nederlanders in 2007 zo’n 13,8 miljard euro aan vakanties uitgegeven. Circa 11,1 miljard euro werd uitgegeven aan buitenlandse vakanties en 2,7 miljard euro aan binnenlandse vakanties. Ten opzichte van 2006 zijn de totale vakantiebestedingen met zes procent gestegen. De bestedingen aan binnenlandse vakanties groeiden met vijf procent en bestedingen aan buitenlandse vakanties met zeven procent.

Vakantiemarkt blijft groeien tot 2015
Door NBTC-NIPO Research is recentelijk een toekomstvisie afgerond voor de Nederlandse vakantiemarkt. Op basis van deze studie wordt de komende jaren een verder groei van de vakantiemarkt verwacht (gemiddelde groei van 1,5% per jaar). De groei zal zich vooral uiten in meer korte vakanties. Met name korte hotelvakanties en stedenreizen zullen naar verwachting de komende jaren flink gaan groeien.

Bron:
TNS NIPO


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Aardig is dat gisteren na mijn presentatie over travel 2.0 en een discussie ontstond over het aandeel van de boekingen dat via internet zou verlopen. Op basis van de meest recente cijfers van Thuiswinkelmonitor, waaruit blijkt dat in 2006 'slechts' 1,3 miljard euro via online is gegaan, concludeerde ik dat ca. 10 procent van alle reizen online via online verloopt terwijl de schatting (waar op gebaseerd?) vanuit het publiek uitkwam op wel 50 procent.

    Iemand een betere onderbouwing voor het werkelijke aandeel?



    Bron: Thuiswinkel Monitor 2007

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.