Personal branding?

27 november 2007, 10:49

Personal branding is een onderwerp dat meer en meer naar voren komt de laatste tijd. In Amerika zijn er blogs over zoals het Personal Branding blog van Dan Schawbel en Quicksprout van Neil Patel. In Nederland is Tom Scholte hier inmiddels full time mee bezig.

Voorbeelden van personal brands zijn er natuurlijk genoeg. In de politiek zie je er velen, waarbij Jan Marijnissen misschien wel de grootste is. Maar ook is ‘onze eigen’ Marco Derksen natuurlijk een merk op zichzelf, om niet te spreken van Seth Godin. Echter, zelden profiteert een organisatie hiervan mee. Er zijn ook veel mensen, en organisaties, die geloven dat de limiet van het succes van bloggen beperkt is tot de persoon die blogt. Als zelfstandige kan je er veel uithalen, als organisatie minder. Maar in een recent interview met Willem Scheepers over leiderschap kreeg ik daar andere gevoelens over.

In het kort stelde Willem dat mensen graag werken voor een goede leider. Leiderschap is volgens hem wel te leren, maar het is heel iets anders dan manager zijn. En goede leiders zijn doorgaans ook zichtbaar. Dus hebben een personal brand.

In een gesprek vandaag over een training die ik ga opzetten op het gebied van acquisitie in netwerken kwam hetzelfde naar voren. Niet alleen medewerkers werken graag voor een bekend persoon, een personal brand. Ook klanten werken graag met iemand die leiderschap en visie toont. Een personal brand kan ook heel erg positief werken op de sales van een bedrijf. Dat kan doordat iemand die zichzelf goed in de markt zet veel gevraagd zal worden als spreker, maar ook omdat klanten gewoon graag zaken doen met iemand die ‘bekend is.

Toch zie ik maar heel weinig bedrijven bepaalde mensen naar voren schuiven als ‘het gezicht’. Bij SNS doen ze dat goed met b.v. Corné van Zeijl voor SNS securities en Jeroen Vetter bij SNS Fundcoach. Maar het aantal bedrijven dat op meerdere lagen in de organisatie en in meerdere vakgebieden een gezicht naar buiten hebben, een personal brand, is toch beperkt in ons land. Ik vraag me af waarom dit is. Is het angst? Is men bang een gezicht kwijt te raken? Of dat ze, terwijl ze hem of haar groot maken, deze persoon veel moeten betalen om hem of haar te behouden?

Dus blijft personal branding enkel voor de ondernemer? Of komt het ook in bedrijven op, zowel vanwege de interne als de externe winsten die er te behalen zijn? Zien de Marketingfacts lezers hier verschuivingen in?

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

32 Reacties

    Paul Schoenmakers

    Volgens mij is het van oudsher zo gegroeid dat alleen de top van het bedrijfsleven het gezicht naar buiten vormde.

    Maar eigenlijk ga je dan voorbij aan alle buitendienstmedewerkers die meestal het echte gezicht zijn van een bedrijf voor de klanten en afnemers (b2b). Zij waren decennia lang de letterlijke vertegenwoordigers van een bedrijf.

    Door de ontwikkelingen online het vervagen van persoonlijk contact ontstaat er eigenlijk een hele vorm van nieuwe vertegenwoordiging, zowel off- als online.

    Een goede trend!


    27 november 2007 om 12:09
    chi666

    @Paul: ik denk inderdaad dat er meer gezichten gaan komen, en dat is ook goed. De vraag is: gaan bedrijven dit ook actief stimuleren? Omarmen mensen dit, of houden ze het krampachtig nog tegen? Ik ben dus vooral benieuwd hoe deze ontwikkeling in het bedrijfsleven is, want daar heb ik geen zicht op eerlijk gezegd.


    27 november 2007 om 12:21
    chi666

    @Erwin: ik voel een sessie opkomen van enkele experts. Jij, ik, Tom, Caroline, misschien Willen Scheepers erbij…


    27 november 2007 om 12:33
    Roy Huiskes

    Hoe goed werkt dit nog als elk bedrijf tientallen gezichten heeft? en tientallen bedrijven haar eigen gezicht? Het is vooral goed voor de waarde van een werknemer voor een bedrijf, maar als elke bedrijf zijn eigen Scoble heeft dan is de toegevoegde waarde een stuk kleiner imho.


    27 november 2007 om 13:09
    ssmeding

    Als je als grote organisatie bang bent je boegbeeld te verliezen zodra die een beter contract aangeboden krijgt van de concurrent, kun je natuurlijk ook een personal brand bedenken, zoals de Rabobank dit deed met Jochem de Bruin. En als Nederland dan met hem klaar is, bedenk je gewoon weer een nieuw personage. Of leg je een icoon uit de sportwereld vast 😉


    27 november 2007 om 13:52
    jdevalk

    @Roy: ik denk dat “tientallen gezichten” per bedrijf niet haalbaar is, je ziet bij Google al, dat ondanks de geniale arbeidsvoorwaarden, de echte entrepeneurs toch vertrekken omdat ze hun eigen ding niet kunnen doen.

    Ik kan me wel voorstellen dat een bedrijf probeert 1 of 2 mensen te “lanceren” en dan probeert om die brands aan het eigen merk te koppelen. Dat hangt wel, zoals Sint aan geeft, aan goede afspraken omdat zo’n personal brand als bedrijf kwijt raken ook de nodige gevolgen kan hebben.


    27 november 2007 om 15:10
    Tom Scholte

    Ieder mens heeft een personal brand! Namelijk een (emotionele) reactie die we oproepen bij mensen in onze omgeving. We praten veel over onze vrienden, collega’s, klanten en opdrachtgevers. En dan gaat het in 90% van de gevallen over de personal brands. “Hij is een toffe collega, want je kan altijd met hem lachen.” “Zij is een goede consultant want ze communiceert helder en regelmatig over de voortgang.” “Dat is een goed marketingbureau want die begrijpen wat wij bedoelen.” Het kunnen de grote personal brands zijn die het gezicht van de organisatie naar de media zijn. Maar het kunnen ook de personal brands zijn van de accountmanagers of consultants die bij klanten en opdrachtgevers het gezicht van de organisatie zijn. Je koopt alleen producten van mensen die je aardig vindt. En dat geldt in ons privé leven als ook in de zakelijke wereld. Als mensen zich bewust worden van hun personal brand, kunnen ze hun positie versterken en een top of mind status realiseren bij hun referentiegroep. Zowel voor zelfstandigen als voor professionals in organisaties draagt het ontdekken en versterken van je personal brand bij aan je positionering en je persoonlijke en loopbaanontwikkeling.


    27 november 2007 om 15:29
    Petra de Boevere

    Ben ik dan een merk? 🙂


    27 november 2007 om 15:30
    chi666

    Petra is zeker een merk, daar heb ik geen seconde twijfel over. 🙂

    Roy heeft wel een punt, des te meer persoonlijke merken er zijn, des te minder waardevol het is om er één te hebben. Dat geldt voor alles. Echter is het niet erg als een bedrijf tien gezichten heeft, in verschillende niches. Want een persoonlijk merk hoeft geen massa merk te zijn, het kan ook een grote naam in de niches zijn. Het overgrote deel van Nederland heeft nooit van Marco Derksen gehoord, of zelfs van Seth Godin, maar dat wil niet zeggen dat het geen personal brands zijn.

    Dus ja, een bedrijf met tientallen gezichten is geen probleem, zolang het grote namen in specifieke sectoren zijn. En ja, het nadeel is dat je heel goed voor zo iemand moet zorgen, want ze kunnen zo weg. Maar moet je het daarom niet doen? Uit angst?


    27 november 2007 om 16:00
    ssmeding

    Zelfs ik ben een merk. Totdat ik de voordeur uitstap 😉


    27 november 2007 om 19:37
    jdevalk

    @Bas: ik moet duidelijk nog iets aan personal branding doen, je gebruikt mij niet eens als voorbeeld 😛


    28 november 2007 om 08:23
    chi666

    Sorry Joost, je bent ongetwijfeld een merk, maar de SEO niche heb ik persoonlijk iets minder mee 🙂 Dat is juist ook waar ik voor sta: niche personal brands, voor verschillende niches, die heel specifiek kunnen zijn.


    28 november 2007 om 08:37
    jdevalk

    Hehe Bas, ik wou inderdaad ook alleen maar je punt onderschrijven 🙂


    28 november 2007 om 08:39
    chi666

    Goed, we zullen eens kijken of een ronde tafel haalbaar is om eens over het onderwerp personal branding te praten met een aantal ’thought leaders’ onderling (dus enkel mensen die hier al mee bezig zijn). We hebben als een sponsor voor de lokatie en drankjes (dank je Ronald). Indien je interesse hebt, mail me dan even op bas [at] vandehaterd.nl.


    28 november 2007 om 10:11
    ErwinVanLun

    Misschien aardig om te weten dat onze hersenen alle abstracte en minder abstracte concepten exact hetzelfde behandelen. Of het nou een boom, een kakkerlak, een kat, een aap of een mens is. Maar ook begrippen als merken, bedrijven of organisatie worden exact zo behandeld.

    Vandaar dat er in de wereld van merken ook gewoon wordt gesproken over het begrip ‘merkpersoonlijkheid’. De grote uitdaging is vervolgens: hoe breng je je persoonlijkheid over als merk. Als Aldi? Als KLM? Als Disney? Een persoon kan zijn/haar eigen persoonlijkheid gemakkelijk overdragen door gewoon zichzelf te zijn. Maar voor merken is dat (vooralsnog, er komen langzaam wel mogelijkheden) steeds lastiger.

    Dus Sint, je bent een merk. Petra, Tom, Joost: jullie zijn allemaal merken in de hoofden van mensen. Door met anderen om te gaan, laad je ‘jouw’ merk. Op het moment dat je echter je merk elektronisch wilt laden (lees: dat je website jouw persoonlijkheid) moet gaan uitstralen, dan heb je wel een uitdaging. Maar ook die kunnen worden opgelost.


    28 november 2007 om 13:46
    Marjan Timmer

    Perrsonal branding is een hit. Een trefzeker middel voor persoonlijke profilering en positionering. Niet alleen voor ondernemers maar ook voor professionals in loondienst in een organisatie. En ja, volgens mij gaan bedrijven en de overheid personal branding actief stimuleren. Sterker, ze doen zichzelf in de krappe arbeidsmarkt te kort als ze het nalaten. Ik voorspel dat steeds meer organisaties personal branding gericht gaan inzetten als strategische hrm-tool voor de groei van hun organisatie. Hoe? Door te sturen op de match tussen de talenten en karakters en de ambities van de individuele personal brands met het talent en karakter en de ambitie van de corporate of public brand. Door de individuele medewerker de ruimte te geven en de grenzen te laten oprekken, gerelateerd aan de context van de organisatie. Ze zullen trots zijn op het bedrijf waar ze zo duidelijk hun persoonlijke bijdrage aan kunnen leveren. Als je de match doordacht en consequent nastreeft, dan is branding een stevige basis voor een gezond in- door- en uitstroombeleid. Tel uit je winst!


    29 november 2007 om 13:51
    Karen Romme

    Hallo Bas,

    Wil je bij je bijeenkomst ook mensen die vanuit een andere achtergrond met aanverwante onderwerpen bezig zijn?

    Als auteur van Calimeromarketing heb ik de afgelopen jaren naast veel presentaties over de manieren om je eigen persoonlijkheid in te zetten als marketinginstrument voor je eigen bedrijf voor (kleine) ondernemers, namelijk ook een aantal interactieve presentaties mogen geven voor grotere organisaties.

    Directie of marketingmanager vonden in dat geval dat medewerkers/managers hun marketingverantwoordelijkheid moesten nemen en hun deskundigheid gaan delen met de ‘boze’ buitenwereld. Zij huurden mij in om hun personeel te laten zien dat mensen een veel krachtiger marketinginstrument kunnen zijn dan folders en advertenties. En om te laten zien welke initiatieven hun personeel op dat gebied kan nemen.

    Volgens mijn ervaring zijn er dus al een aantal bedrijven die graag willen dat hun medewerkers zichzelf (en daarmee ook hun werkgever) profileren. Zij schuiven alleen geen mensen naar voren zoals je in je stuk beschrijft, maar willen initiatiefrijke medewerkers (met elk hun eigen specialisme) enthousiasmeren en faciliteren. Dat is een andere, maar wellicht veel effectievere benadering.


    29 november 2007 om 14:50
    Marianne

    Typ ik nietsvermoedend http://www.wieowie.nl in, wie zie ik daar met stip op 7 in de lijst van hoogste WoW-factor? De schrijver himself. Mag ik hieruit concluderen dat het met jouw personal brand wel snor zit? 😉


    29 november 2007 om 16:04
    chi666

    @Karen: de ronde tafel is breed, wat mij betreft is iedereen met interesse in het onderwerp van harte welkom, uit alle hoeken. Ik kijk straks op basis van wie wil komen wel naar hoeveel er kunnen zijn en wie dat dan zijn. Maar als je wilt komen, mail dan even naar bas [at] vandehaterd.nl. Iedereen die me mailt (laat ik daar even de nadruk op leggen, graag mailen i.v.m. drukte) en waarvan ik denk dat het wat toevoegd zal ik zeker uitnodigen, en ik heb al regelmatig over je gehoord Karen, dus je bent zeker welkom.

    @Marianne: ja, ik heb mijn naam geclaimd daar en ineens steeg mijn WoW waarde gigantisch naar een top 10 plek. Mijn personal brand zit doorgaans wel goed, aangezien ik dus ook zelden of nooit acquisitie doe, mensen bellen mij 🙂


    29 november 2007 om 20:10
    huub@talentfirst.nl

    Leuke discussie over personal branding. Ons boek ‘Het merk IK’ loopt al een paar jaar heel goed en ik spreek er vaak over op allerlei gelegenheden.

    Ik geloof erin dat mensen het in zich hebben om zichzelf als merk neer te zetten. Het gaat er mij om mensen de stap te laten maken van functionaris naar persoonlijkheid, en daarin kun je leren van marketeers. Door niet alleen te focussen op je functionele eigenschappen, maar ook de ‘merkwereld’ rondom je persoonlijkheid, je passies, talenten, dromen, drijfveren, etc te onderzoeken en gericht in de etalage te zetten.

    Mensen hebben natuurlijk veel meer over zichzelf te vertellen dan wat ze doorgaans doen, in professioneel verband. En het is zonde dat de meeste mensen dat laten liggen.

    Idealiter leidt het proces van zelfonderzoek en focus (in die volgorde) tot een klein aantal waarden die je centraal zet in je communicatie (aan de hand van je eigen merktemplate).

    Voor mij zijn dat de waarden ‘het nieuwe werken’, ‘keten’ en ‘ongekende mogelijkheden’. Als je die waarden hebt is dat je eigen briefing voor je persoonlijke communicatie, zoals je blog, je website, je CV, je hyve, je visitekaartjes, je persoonlijke verhaal, etc.

    Sterke merken zijn onderscheidend, authentiek en consistent.

    Leuk materie hoor, en er is inderdaad nog heel veel mee te doen!

    Ik houd me aanbevolen voor de verdiepende gesprekken erover!

    met vriendelijke groet,

    Huub van Zwieten

    TalentFirst


    4 december 2007 om 22:39
    ErwinVanLun

    @Huub: ik wil wel een keertje met je bomen!


    5 december 2007 om 13:21
    huub@talentfirst.nl

    Leuk! Laten we een afspraak maken. H


    5 december 2007 om 13:27
    chi666

    @Huub & Erwin: we hebben in januari een ronde tafel met een aantal mensen over dit onderwerp staan. Indien jullie interesse hebben, mail mij dan even op bas [at] vandehaterd.nl en dan kan ik je de gegevens doorgeven waar het is.


    5 december 2007 om 18:27
    Annedien Hoen

    @Tom Scholte:

    In hoeverre gebeurt dit ook echt binnen die organisaties en is het geen wassen neus/communicatie-campagne? Kunnen we daar achter komen? 🙂 Zijn er Microsoftenaren die hierover berichten, dat ze zo zichzelf mogen zijn en doen waar ze goed in zijn?


    24 januari 2008 om 09:04
    Marieke Hensel

    Iedereen heeft een personal brand, maar eigenlijk is dat niet het meest belangrijk. Wat wel belangrijk is, is of de personal brand die je creeert overeenkomt met hoe je zelf wil overkomen. Past, wat mensen over je denken, bij wie je wil zijn? Helpt dat je om dichter bij je doelen te komen? Creeert het bijvoorbeeld business?

    Vind je jezelf creatief en wil je zo overkomen, maar zien mensen je steeds in een pak, stipt op tijd en is er weinig emotie in je gesprek, dan ben je niet congruent met hoe je jezelf wil profileren. Mensen slaan je anders op dan hoe je wil overkomen. De associaties met wie je bent kloppen niet, zo kun je bijvoorbeeld niet authentiek lijken, en is je persoonlijke merk niet sterk.

    Ik geef overigens advies aan bedrijven waarvan de medewerkers als merk naar buiten (willen) treden. Vooral in sales of mens-contact functies is het interessant. Juist het internet, met bijv. LinkedIn & Google, zorgt ervoor dat de kantoormuren afbrokkelen en dat bedrijven transparanter worden. Wie werkt er, en wie kan me het beste helpen?

    Ik geef advies aan een werving & selectiebureau, waar de recruiters een ‘face’ nodig hebben om de juiste kandidaten naar zich toe te trekken. De go-to-person te worden in hun ‘field of expertise’. Mensen verkiezen een recruiter die een specifiek werkgebied kent, boven de-man-die-alles-kan.

    In de VS is personal branding nog belangrijker, daar kun je voor een bedrijf werken en toch jezelf -als merk- moeten verkopen aan klanten om succesvol te kunnen zijn. Het bedrijf waar je voor werkt, is niet meer dan een ‘credential’ op je visitekaartje. Wanneer je als makelaar of verzekeringsagent werkt, en je in je lokale omgeving bekend staat met die associaties is dat niet alleen genoeg, een potentiële klant wil je ook kunnen ‘klikken’ aan voor hem/haar belangrijke steekwoorden, zoals leuke gesprekspartner, betrouwbaar, lage prijs, snelheid van zaken doen, om maar een voorbeeld te noemen.

    P.S. Jammer dat ik de rond-de-tafel heb gemist. De heen & terugreis zijn me iets te ver (vanuit LA, USA), ik hoor graag mbt van verdere activiteiten rondom de personal branding, etc.


    19 februari 2008 om 21:31
    Karen Romme

    @ Marieke,

    Mensen kiezen niet alleen recruiters die een specifiek werkgebied kennen boven mannen-die-alles kunnen. Ik ken niemand die zoekt naar generalisten. Mensen zoeken altijd naar specialisten. In alle vakgebieden. Wat mij betreft is dat een van de belangrijkste aspecten van je eigen merk, je specialisme.

    @ Bas,

    Na de reactie van Marieke ben ik eigenlijk wel benieuwd welk beeld de deelnemers van de ronde tafel hebben van elkaar op basis van die ene bijzondere bijeenkomst. En of die beelden overeenkomen met het beeld wat we van onszelf hebben of het beeld dat we die middag van onszelf wilden tonen (inclusief de centimeters toegevoegd zelfvertrouwen). Is er een manier om daarachter te komen?


    21 februari 2008 om 13:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!