Retail Finance door internet wel succesvol

Retail Finance door internet wel succesvol
,

Retail Finance lijkt weer hot te zijn in ‘Financieel Nederland’. IGH schreef er dan ook een interessant boekje over. Maar wat is Retail Finance nu precies? Retail Finance is de branchevreemde verkoop van financiële producten. Al vanaf de periode 1999-2001 startten de combinaties C&A/Sterpolis, Plusmarkt/Rabobank, C1000/FBTO, Shell/AXA en Albert Heijn/AEGON allemaal initiatieven op het gebied van Retail Finance. Prachtige initiatieven (‘verzekerinkje kopen bij de lokale benzinepomp’), maar allemaal wel een stille dood gestorven. Nu, met internet, lijkt Retail Finance wél een serieuze speler te worden.

Enorme competitie

Naast dat buitenlandse spelers de financiële markt overspoelen met goedkope producten,  schieten nieuwe ‘Retail Finance initiatieven’ als paddenstoelen uit de Nederlandse bodem. De competitie binnen Finance is enorm. Alles draait daarbij om (online) marktbereik, klantkennis en merkbeleving (klanten van de Bijenkorf worden geassocieerd met luxe en exclusiviteit. Deze associaties zijn simpelweg minder relevant voor een schadeverzekering, maar daarentegen wél voor het aanbieden van creditcards – getuige ook de succesvolle verkoop van de BijCard).

AH en ANWB in top-8
Een recent voorbeeld van online Retail Finance is de samenwerking tussen Albert Heijn en Agis Zorgverzekeringen. Samen zijn ze gestart met de online verkoop van verzekeringen vanuit het thema gezonde voeding. De HEMA staat inmiddels al in de top-10 van online aanbieders van schadeverzekeringen (15.000 polissen in 2006). Evenals de ANWB. Blijkbaar beschouwt de financiële consument internet nu als een nieuwe marktplaats waar, naast de traditionele partijen, heel goed nieuwe spelers actief kunnen zijn die hij volledig serieus neemt. Zo serieus dat deze nieuwe toetreders redelijk eenvoudig bestaande kampioenen van de troon kunnen stoten.

En zelf dan?
Zelf zou ik niet snel een verzekering bij het Kruidvat of de HEMA afsluiten. Simpelweg omdat ik denk (en ervaar) dat de experts bij de (online)verzekeraars zelf zitten. Maar een grote groep consumenten denkt daar kennelijk heel anders over. De vraag die dan op komt is of de traditionele verzekeraars fundamenteel iets niet goed genoeg (branding – internet), of zwicht de online consument veel sneller voor een ‘grotere naam’ die vaker en dus prominenter aanwezig is in hun wereld van (online) shoppen?

 

 


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Hans, ik voorspel dat de huidige verhouding tussen verschillende online-aanbieders volgend jaar wel weer eens geheel omgedraaid zou kunnen zijn. De particuliere schadeverzekeringen zijn immers allemaal jaarcontracten, gesloten door een grote groep shoppers die nauwelijks binding hebben met het merk. De marketingkosten om deze klanten langduriger aan je te binden als merk zullen fors zijn. Ongetwijfeld plezierig voor de marketingbranche maar denk je ook niet dat daarmee de rendementen van deze aanbieders zullen verdwijnen als sneeuw voor de zon?

    geplaatst op
  • Gerrit-Jan inderdaad zal het beeld snel wisselen onder andere ook omdat de totale klantgroep die online fin.producten koopt nog snel stijgt en mogelijk in is voor weer andere aanbieders (al zal de nr. 1 Independer niet snel wegzakken). Twee nuanceringen nog op jouw redenering: zeker niet alle internet kopers in de financ.dienstverlening zijn prijskopers, er is onder andere een grote groep gemakskopers en daarnaast is het switchgedrag met name hoog in autoverzekeringen maar veel minder in andere markten (vgl. bijvoobeeld creditcards of sparen). Wat betreft de rendmenten helemaal eens, nog los van de stijgende marketinguitgaven zorgt de premie/prijsdruk door de toegenomen transparantie voor forse druk op de rendmenten.

    geplaatst op
  • @ Gerrit Waar baseren je het op dat de kopers géén binding hebben met hun huidige merk? Veel financiële consumenten zijn volgens mij allang blij dat ze een goed gevoel hebben bij een merk en willen dat graag zo houden. Ook de huidige drukte van mensen speelt herin een rol. Gemak is een USP.

    @ Erik Toch druppelen er berichten binnen dat de groei van online verkoop van verzekeringen langzamer gaat dan voorgaand jaar. Gedurende de eerste zes maanden van dit jaar bedroeg de omzet uit de internetverkoop van verzekeringen 165 miljoen euro. Dat is 20 miljoen euro meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Wel lijkt de omzet over het hele jaar aanmerkelijk lager uit te komen dan de 288 miljoen euro van in heel 2006. Dit blijkt volgens Retail Actueel (pdf) uit de onlangs uitgebrachte Thuiswinkel Markt Monitor 2007-1. OK, de zorgverzekeringen spelen nu een iets minder prominente rol, maar het is wel een signaal.

    geplaatst op
  • @ Hans dit komt met name door de verkoop van zorgverzekeringen die is ingezakt, 2006 was daarin topjaar door de stelselwijziging. % online binnen de verkoop van zorg maar ook binnen de overige productgroepen stijgt wel verder.

    geplaatst op
  • Volgens mijn gegevens was er in 2006 geen dip wat betreft de zorgverzekeringen, waar baseer je dat op :)?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.