AVRO en Numpa samen met microblog Junior Songfestival

AVRO en Numpa samen met microblog Junior Songfestival

Microbloggen: nu ook voor jonge doelgroepen. Gisteren meldde de AVRO via een persbericht dat de omroep samen met NUMPA.nl een microblog heeft opgezet rondom het Junior Eurovisie Songfestival (finale 8 december, ook op De Telegraaf: ‘Fans en sterren songfestival op microblog’).

De Nederlandse fans (kids) kunnen de Nederlandse deelnemers Lisa, Amy en Shelley volgen. Deze meiden gaan hun fans op de hoogte houden met berichten die ze via sms op het microblog (juniorsongfestival.avro.nl) plaatsen. ‘Bezoekers zien het berichtje direct op de site verschijnen en kunnen zo meepraten!’ schrijft AVRO.

Mooi initiatief, met een interessante, want jonge doelgroep. Ik weet niet precies wat de gemiddelde leeftijd is van de gebruikers op een platform als Twitter (Marco schatte vanmorgen in, dat het een platform is voor ‘veertigers’). Daar zit vast enige rek in, maar ben benieuwd of NUMPA.nl en AVRO hier een succes van kunnen maken.

Hier op Marketingfacts is al menige discussie gevoerd over microbloggen.

Vooral de initiatieven van Karel Kolb (lees: ‘Uitgevers tweaken niet’) kregen aandacht (naast Twitter, natuurlijk). Het microblog van Metro is een duidelijk voorbeeld van hoe uitgevers experimenteren met microblogs (Metro was de eerste uitgever in Nederland met een microblog).

Een interview met Mireille Derks van Zibb.nl (Reed Business), de ondernemerssite die in samenwerking met Feeder ook een microblog heeft opgezet (te vinden op shoutbox.zibb.nl), is te lezen in de tweede sectie van het artikel ‘uitgevers experimenteren met microblogs.’

Marco vroeg zich over het Metro-microblog nog af (in de eerste reactie op zijn artikel): ‘Alhoewel ik nog niet heb gezien hoe Zibb.nl het microblog gaat integreren, hoop ik wel dat ze dat op een andere manier gaan doen dan Metro. Bij die laatste zal het m.i. op deze manier nooit een succes worden omdat het niet direct gekoppeld is aan de nieuwsberichten zelf. Waarom niet onder ieder nieuwsbericht een directe link naar de microblog over dit bericht?’

Nu dus een microblog rondom een event: heel anders dan de twee voorbeelden van hierboven.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Bij het Eurovisie Songfestival in Finland was er een speciaal Jaiku kanaal.
    Dit betrof een test van het Finse bedrijf. Er waren toen namelijk nog geen kanalen mogelijk, behalve dan het songfestivalkanaal waar zelfs toegangskaarten werden weggegeven.

    geplaatst op
  • Ik vind dit een mooi en slim concept, heel benieuwd hoe het gaat lopen. En over die koppeling waar Marco over schreef: die is inmiddels als optie beschikbaar. Wij (Feeder Media) hebben namelijk gemerkt dat de ene klant er wel, en de andere klant er geen belangstelling voor heeft. De tijd zal leren welk model het best werkt.

    geplaatst op
  • Denk dat de gemiddelde leeftijd op numpa wat lager ligt dan veertigers en in die zin vergelijkbaar is met bv Twitter.

    geplaatst op
  • Kan iemand iets vertellen over het gebruik van het Numpa-channel afgelopen zaterdag? Op twitter was het in ieder geval één groot feest met commentaar van de tv-kijkers en foto's vanuit de zaal. Belachelijk natuurlijk dat Wit-Rusland heeft gewonnen maar met zoveel Oost-Europese deelnemers was de kans voor Nederland ook beperkt.

    geplaatst op
  • Eerste evaluatie Numpa op Juniorsongfestival.

    Hoewel de complete evaluatie nog plaats moet vinden, kunnen we toch al iets aangeven.
    Op het JSF-channel binnen Numpa zelf zijn over de week gemiddeld iets meer dan 1500 bezoekers per dag actief geweest (pieken vlak voor uitzending en zondagochtend). Het channel op Numpa is nu (maandagochtend) ruim 500 leden groot.
    De JSF-Pigeon (Numpa-applicatie op de Avro-site) heeft overuren gedraaid. Zo hadden we oorspronkelijk de refresh-rate op 1 minuut staan, maar al snel (dinsdag) hebben we deze (gezien de enorme toeloop) op eens per 5 minuten gezet. Uiteindelijk is er meer dan 10.000 keer ingelogd via deze API en zijn er 865.000 keer berichten getoond. Op de mobiele variant zijn er 45.000 keer berichten getoond.
    Al met al cijfers die onze stoutste verwachtingen te boven zijn gegaan.


    Naast dat het een goede stresstest is geweest, hebben we ook zeer waardevolle ervaring op gedaan, zowel over de inzet van Numpa in deze als over het gebruik binnen deze specifieke doelgroep.

    Wordt vervolgd.

    geplaatst op
  • Dank voor de update Arjan, ben zeker ook geinteresseerd in het vervolg!

    geplaatst op
  • De uitgebreidere "Numpa op JSF" evaluatie zal ik tzt hier zeker posten.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.