Mirabeau plaatst medewerkers online

5 december 2007, 05:02

Mirabeau plaatst medewerkers online

Webbureau Mirabeau plaatst al haar medewerkers online. Iedereen is voortaan te bereiken onder www.mirabeau.nl/naam. Daarbij hebben alle medewerkers een eigen T-shirt met daarop de URL naar hun pagina. Op hun eigen ‘virtuele visitekaartje’ staat een foto, de naam van de medewerker, een quote (bvb ‘weet je wat er gebeurt als je javascript uitzet?’ van Martin) en wat extra info. We kunnen nog veel meer bedrijven verwachten die hun medewerkers online plaatsen.

Mirabeau is al niet het eerste bedrijf dat haar medewerkers online plaatst. Ook bij de interactieve reclamebureaus Qi (klik op mensen) en LostBoys (hier) zijn mensen geplaatst in een creatieve omgeving. En wellicht zijn er nog meer voorbeelden. Logisch dat juist de interactieve industrie het voortouw neemt. Deze mensen zijn immers toch al te vinden via bijvoorbeeld LinkedIn, dus waarom niet in een mooie omgeving waar ze het beste tot hun recht komen?

Het online plaatsen van medewerkers is een onderdeel van een proces dat ik de brand coming out noem. In dit proces transformeren traditioneel gesloten bedrijven tot open netwerken van medewerkers, partners en klanten. Termen als co-creatie, MVO en authenticiteit horen ook bij dit (interne en externe) veranderingsproces. Het gevolg is dat merken mensen gaan verenigen in plaats van producten. Mensen zullen zich in min of minder mate betrokken voelen bij het merk, of ze nou (ex) medewerker zijn, (ex)klant of een andere relatie hebben met het merk. Door mensen nog eens expliciet te vragen hun betrokkenheid publiekelijk te tonen, zal de emotionele binding met het merk/met het bedrijf, alleen maar sterker worden. Dit psychologische effect is overigens ook beschreven in het fantastische boek Invloed van Robert Cialdini. Voor headhunters lijken deze koplopers zich dus ook terecht geen zorg te maken. Wie zelfvertrouwen heeft als merk, straalt dat ook uit en zal alleen maar aantrekkelijker worden.

Ik verwacht dat dit proces de komende jaren nog stevig door zal zetten. Alle bedrijven zullen hun medewerkers online zetten. Of het nu een reisorganisatie is, een sportschoenenfabrikant, een fabrikant van geneesmiddelen, een doe-het-zelf handel of telecomoperator. Op termijn zullen alleen die organisaties waarbij de veiligheid van de medewerkers in het geding kan komen, zoals recherche, gezinstherapeuten of militairen, hiervoor waken. Wellicht kiezen zij ervoor om hun medewerkers voortaan onder pseudoniem door het werkende leven te laten gaan. Overige merken zullen na deze hobbel de transparantie verder doorzetten en zelfs hun interne projecten, financieen en strategische overwegingen openlijk met de buitenwereld delen. Maar dan zijn we wel weer een jaartje of tien verder. Eerst maar eens even de medewerkers online.

Meer voorbeelden van bedrijven die nu al zo open zijn over eerder ‘interne zaken’? Andere sectoren? Buitenland?

Erwin van Lun
Futurist and Angular Engineer bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

20 Reacties

    evroekel

    Altijd leuk om de medewerkers achter de bedrijfsnaam te zien, maakt het een stukje persoonlijker en een blog zou dat nog versterken.

    Twee tips; Vergis ik mij of is het geheel (nog) niet ontsloten via de hoofdsite? Ik kon het langs die weg niet vinden. Tweede, maak van de contact-link een echte link naar mailto-formulier, want met alle online mailsites gaat mailto bij mij niet goed.


    5 december 2007 om 05:41
    ErwinVanLun

    @Marco: Ik heb even doorgeklikt op Macaw maar die heeft op dit moment nog zes weblogs van medewerkers. Maar dat is nu precies het verschil: vroeger had je altijd een aantal mensen die publiek zichtbaar waren: de persvoorlichter, de brandmanager, de marketingmanager, de CEO. Nu dat een paar meer, maar je heb geen inzicht in de organisatie.

    Wat dat betreft kan Mirabeau nog een stap zetten. Ben benieuwd of ze dat ook gaan doen.

    Wat dan ook sterk zou zijn is ex-medewerkers blijven tonen, met hun blogs. Dan krijg je dezelfde vraag als wat speelt bij MF: van wie is die content dan eigelijk? En mag je de naam blijven noemen? Of moet je dat zelfs contractueel vastleggen?

    @Erik: je hebt gelijk idd. Ik kreeg de tip en zag de T-shirts. Via de site vond ik m wel, maar via vacatures en een banner team Mirabeau. Toch nog wat voorzichtig idd. Wellicht dat nog veranderd naar aanleiding hiervan jouw suggestie. Ik zal eens vragen.


    5 december 2007 om 06:54
    Bart

    Leuk gedaan, wel jammer van de vele typo’s (‘concultant’, ‘recourcing’, ‘creren’?)… Zegt hopelijk niets over de QA afdeling dat dit zo online staat 😉


    5 december 2007 om 07:25
    Lisette

    @Marco: hier ben ik al 😉 Bij Macaw bloggen we intern nog altijd allemaal veelvuldig, iedereen krijgt gewoon zijn/haar eigen blog bij indiensttreding. Op onze externe blog, blogs.macaw.nl, mag iedereen die wil bloggen. Dit zijn momenteel inderdaad een stuk of 6 mensen varierend van directeur tot developer.

    En ook nog even in verband met het ‘online zetten’ van je eigen mensen: op onze website gebruiken we sinds 2005 vrijwel uitsluitend zelf gemaakt foto materiaal (we hebben een aantal mensen die mooi kunnen fotograferen) en de mensen op de foto’s zijn ook in 9 van de 10 gevallen Macawers. Ik vind dat ook eigenlijk niet meer dan logisch, het is jouw site, dus waarom dan ook niet jouw mensen er op?


    5 december 2007 om 08:15
    bert

    Op http://www.sombrero.nl van reisbureau in Oudenbosch(NB) zijn de foto’s van de medewerkers gecombineerd met een door henzelf ingesproken audioboodschap met hun reiservaring en tips.

    Prima onderscheidende marketing in een door prijsmarketing gedreven segment


    5 december 2007 om 08:45
    Daniel

    Nou, ik werk dus bij zo’n sportschoenfabrikant en ik denk dat het nog wel even zal duren voordat al mijn collega’s (25.000+) online staan….


    5 december 2007 om 10:44
    Hanzel

    Kunnen we ook zien wie er aan het fd.nl en abnamro.nl hebben gewerkt 😉


    5 december 2007 om 11:21
    webdebugger

    Hmmm, volgens mij is het nog niet klaar…. waarschijnlijk kan je het daarom nog niet bereiken via de regulier website…

    (in Safari krijg ik veel ‘undefined’ vakjes, een error in de xml en teksten worden niet ge-escaped, het in Flash ge-embedde lettertype bevat niet alle tekens waardoor tekens met accenten wegvallen).


    5 december 2007 om 11:31
    Martijn van Well

    @Erwin

    Niet zo vals zeg 😉

    Het concept van persoonlijke benadering en een merk waaraan mensen zich kunnen identificeren is toch ook allerminst nieuw te noemen? Misschien dat dit voor grote bedrijven nu “plotsklaps” gaat spelen, maar (wederom) voor het kleinbedrijf was dit absoluut al gesneden koek. Daar is de ondernemer (in combinatie met die paar personeelsleden) de vertegenwoordiging van het merk, sterker nog hij/zij is het merk. En in de persoonlijke relatie worden nieuwe producten/diensten gesmeed.

    Ik deel wel de mening dat de ontwikkeling van techniek nu mogelijk maakt dat ook grote merken niet om direct contact met de klant heen kunnen en bedrijven die het creatief inzetten succesvoller zijn.

    Zoals anderen hier ook betogen gaat het daarbij toch echt wel verder dan “alleen” de profielen van medewerkers online zetten en dat is waar ik op doelde met mijn verkeerd gebruikte spreekwoord 😉

    Even voor mij nog wat dieper ingaan op het onderwerp:

    Als ik je goed begrijp vind je het belangrijk dat het bij merken gaat om mensen en dat mensen het merk uitdragen in MVO, co-creatie en netwerken. Op zich doen ze dit natuurlijk al, werknemers zijn al mensen en die mensen hebben ook een leven buiten werktijd. De manier waarop dit tijd wordt besteed (houding/activiteiten) reflecteert voor een deel al op het bedrijf waarvoor hij/zij werkzaam is.

    In hoeverre denk je dat deze mensen te sturen zijn in hun uitingen (doen en laten) om het merk verder vorm te geven? En zijn er verschillende prioriteiten aan toe te kennen? (is het belangrijker dat verkopers dat doen dan productiepersoneel, of maakt dat niet uit?)


    5 december 2007 om 13:51
    Kjeld Kahn

    Als het mijn bedrijf was zou ik het ook niet doen.

    Je maakt het die headhunter “sharks” het er wel heel erg makkelijk mee. Zo ook wel hoor als je weet hoe de email structuur er uit zie dan kunnen ze iedereen direct mailen en ben je binnen no time al je medewerkers kwijt of meer aan het betalen.


    5 december 2007 om 14:02
    Kjeld Kahn

    @Erwin: Ik bedoel er mee te zeggen dat je het heel makelijk maakt voor iedereen om er achter te komen wie de guru’s zijn en ze zo weg te kapen. Je weet nu precies wie het is. En die headhunter losers wil ik het niet makelijker maken.


    5 december 2007 om 20:22
    Tom Verhoeve

    Ook mijn bedrijf, Proven Partners, heeft al jaren haar medewerkers online staan. Ze staan prominent gekoppeld aan het kennisgebied dat ze vertegenwoordigen. Eens dat het voor een kleinbedrijf makkelijker is. Daarnaast is het mijn inziens ook belangrijk wat het doel is. Als je werkt aan relaties (diensten) is het een must. Als je bedrijf vooral producten verkoopt, lijkt het me minder relevant.

    Ik verwacht hierbij wel een discussie over de sollicitatiegevoeligheid van het individu, iets wat nu toch al speelt nu onervaren P&O-ers het internet afstruinen naar informatie over sollicitanten.


    10 december 2007 om 09:24
    BlkYIjpDlk

    address valium pictures


    11 januari 2014 om 21:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!