Eye on 2008

7 december 2007, 05:53

Bij het trendblad eye zijn we begonnen met het indelen van de eerste themanummers van 2008. We zullen in 2008 schrijven over de belangrijkste trends die we met een redactie vol trendwatchers en strategen signaleren. We zullen voorbeelden geven van bedrijven die daar op inspelen, de trends zullen door experts vertaald worden naar specifieke branches en de onderzoeksgegevens over verandererd consumentengedrag zullen gepubliceerd worden. We starten met twee interessante thema’s voor brandmanagers en marketeers: de hang naar echtheid en communicatiehonger. Alles bekeken vanuit de consument. Een tipje van de sluier.

ECHT

Nummer 1 gaat over de hang naar ECHT en ECHTHEID. Be yourself, ‘tijd voor echte schoonheid’ van Dove, oorspronkelijkheid en de charme van imperfectie, daarnaast eten we het liefst voedsel bereid van pure ingrediënten. We willen ook graag weten waar dit vandaan komt, of welke boer er zijn ziel en zaligheid in heeft gestopt. Ook in de mode en design geldt dit. Authenticiteit is nog steeds populair, hip Londen vecht voor vintage kledingstukken en limited editions zijn binnen no time uitverkocht. Echte unieke stukken, dat heeft een magische aantrekkingskracht. Ook storytelling komt aan bod.

Aan de andere kant passeert het schemergebied van echte en valse waarheden de revue. Hoe echt willen we het hebben? En kunnen we online een nepwereld ophouden? Zo is mijn avatar een ster, een en al glamour, in het echt ben ik daarentegen een moeder van een driejarige peuter en ren ik van hot naar her om werk en thuis te combineren. In het echt ben ik heus aan een zonnebankkuurtje toe, maar online heb ik daar gelukkig geen last van. Thanks to Photoshop! Oftewel, de wondere wereld op mijn macbook ziet er heel anders uit dan mijn echte leven. Dubbelleven, een trend? Nog 2 goeie voorbeelden.

1. Veropedia

Een paar oud-medewerkers van Wikipedia zijn een nieuwe online encyclopedie begonnen, genaamd Veropedia (vero > verus = waar). Veropedia is gebaseerd op Wikipedia, maar verschilt omdat de artikelen pas worden gepubliceerd als deze door een ‘expertteam’ zijn gecontroleerd en eventueel verbeterd. Volgens de oprichters is het model van Wikipedia onvoldoende betrouwbaar omdat lezers in de lemma’s zelf wijzigingen aanbrengen. „Wikipedia lijkt nu meer op het oude Rome, waar de vandalen over de muren klimmen”, liet Veropediaan en oud Wikipedia-medewerker Terry Foote aan het tijdschrift Wired weten. Volgens hem wordt er te veel onjuiste informatie aan Wikipedia toegevoegd omdat iedereen min of meer anoniem kan veranderen. Op Veropedia, die nog in de bètafase verkeert, staan nu 4625 Engelstalige artikelen. Wikipedia beschikt er over ruim 2 miljoen. NB. Alle groene links zijn gecheckt.

2. De docu-film Flickradio

Een film in foto’s over een man die verdwaalt in de grote fotocommunity www.flickr.com. Hij ontmoet een reislustige Engelsman, een Franse dichter, een Portugees die alleen maar cactussen fotografeert, een masochistische Sissy, en de Amerikaanse teenager Kendra. De man ziet in haar een personage. Of is hij hetzelf? Flick Radio is een hoorspel en een “film in foto’s”. Een verhaal over echt en nep, grip en overgave, fotografie en pseudo-intimiteit.

COMMUNICATIEHONGER

En daarmee gaan we verder naar het tweede nummer van eye in 2008, over de communicatiehonger, vooral online. Wij denken dat we nog meer gaan communiceren dan nu. Met de enorme opkomst van user generated broadcastsites als Youtube zal dit nog verder toenemen. We communiceren over onze eigen kleine levens en leveren en mikken al dan niet bewust op (nieuwe ) vrienden, vacatures en voyeurs. De redactie van eye verwacht dat de Nederlandse consument zich geen seconde hoeft te vervelen in 2008. Maar wel dat stilte en even niet communiceren een nieuwe luxe zal worden, dan is dit een weloverwogen keuze of een schaars goed voor de happy few. In ieder geval jongeren communiceren 24/7 en vooral overal met hun smartphones. Jongeren tussen de 16 en 24 jaar (generation Y of generatie einstein) vinden internetten belangrijker dan televisie kijken, blijkt uit een onderzoek van het EIAA. 82 Procent van deze groep is minimaal vijf dagen per week online, terwijl nog maar 77 procent even vaak tv kijkt. Kortom, we communiceren, communiceren en zullen nog meer communiceren in 2008.

Zie ook de trends voor 2008 van Trendwatching.com en Adjiedj Bakas.

Andrea Wiegman
eigenaar, uitgever bij SECSI Media

Ik ben net samen met Jan Bletz Second Sight gestart. Second Sight is het nieuwe platform voor trends en trendwatching. Het platform bestaat uit een magazine (10 keer per jaar), de uitgebreide en interactieve website (vanaf juni 2008 in de lucht), een wekelijkse e-mail trendletter en events als de TWOTY-awards. Centraal staat het veranderende consumentengedrag. Eerder hebben Jan en ik het blad Eye opgezet. Eye hebben we 11 jaar lang met veel plezier gemaakt, samen met een enthousiaste groep trendwatchers, (markt)onderzoekers, strategen en andere experts op het gebied van consumentengedrag. Al deze medewerkers werken nu ook mee aan Second Sight. Naast Second Sight houd ik me nog bezig met het fenomeen storytelling. Daarvoor heb ik in 2003 Gloed opgericht en diverse leuke projecten gedaan. Zo nu en dan geef ik gastcolleges over eigentijdse branding. Ik heb mijn ervaring opgedaan bij verschillende uitgeverijen als VNU Business Publications, Quote Media, de Telegraaf Tijdschriften Groep en Springer Uitgeverij. Studies: Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam (1992-1997) en de post-academische opleiding Fashion, Design & Strategy aan de Hogeschool voor Kunsten in Arnhem (2002-2003).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!