Jongereniconen 2008
Op basis van 93 internationale onderzoeken en en dosis fingerspitzengefühl, heeft Peter van Woensel Kooy in MarketingTribune voor de twaalfde keer de jongerentrends voor het komende jaar voorspelt. Zijn algemene conclusie: de nieuwe “slordigheid” grijpt om zich heen. Dennis Hoogervorst heeft de 12 trends voor ons samengevat:
- Social communities en info-inflatie – Het mediagebruik van jongeren levert entertainment op en het gevoel ergens bij te horen. Het deert hen niet dat de kwaliteit van de informatie via online media vaak een stuk lager ligt dan bij klassieke media en de grens tussen redactie en commercie vervaagt.
- Werk zat – Als het gaat om opleidingen en beroepen, willen jongeren zich niet te veel vastleggen: alle opties open.
- Geen tijd dus multitasken – Jongere generaties hebben het gevoel dat ze niet genoeg tijd hebben om alle dingen die ze willen doen ook effectief te doen: meer slordigheid.
- Jumpstyle (2.0) – De jumpstyle-danstrend is bijna ten einde, maar parkour, tecktonik en het ‘paardenmeisje’ zijn in opkomst.
- Uitgaan, comazuipen en obesitas – Consumptie is ‘niet te weerstaan’.
- Hockey (en de Rabo) is terug – Terwijl ABN Amro en Postbank averij oplopen, wordt de Rabobank wereldkampioen met de sexy, zelfbewuste hockeydames en door Fatima in te zetten.
- Wilders-effect: terug in je tribe – De radicale toon van Wilders lijkt simpelweg te veel mensen over één kam te scheren. Een kwart van de jongeren overweegt om uit Nederland te emigreren.
- Trend uit Parijs: de incroyables – Jonge dandy’s in Fred Perry-polo met smalle das en in strakke broeken (“de nieuwe incroyables”) durven te worden uitgescholden vanwege hun persoonlijke stijl.
- Doutzen & de celeb-branding – Doutzen Kroes en Esmee Denters bewijzen: iedereen is een ster. En C&A scoort dankzij Jan Smit.
- De terugkomst van de punkrock-chica – Op Lowlands via zangeressen als Lily Allen, Kate Nash en Mia en in het Europese straatbeeld via Converse All Stars, slippers, Vans, Veja fairtrade en kakelbonte Nike Airs.
- Spelen met porno – De nieuwe preutsheid van kabinet en wetenschappers springt niet over op de jeugd.
- Al Gore en de laconieke juniorpoliticus – Onder jongeren wortelt het idee dat de wereld zonder actie ‘naar de kloten’ gaat. De behoefte aan duurzame rituelen en dus ook aan ‘merken als bakens’ stijgt.
Bron: MarketingTribune
@Rutger: kijk eens waar ik naar verwijs in mijn inleiding 😉
Ik ben benieuwd wat hij voor 2007 had voorspeld. Is dat een beetje uitgekomen?