Internet Overleven: Van Flowerpower tot Second Life
Het is al weer een tijdje terug dat ik het meest recente boek “Internet Overleven: Van Flowerpower tot Second Life” van Cor Molenaar toegestuurd kreeg door de uitgever Pearson Education. Molenaar heeft dit keer voor een iets ander stijl gekozen waarbij hij in verhaalvorm de technologische ontwikkelingen schetst. Ik wam echter niet veel verder dan het eerste hoofdstuk en bleef daarmee hangen in Cuba. Toen afgelopen dinsdag tijdens het congres “Internet overleven” Vincent Everts mij via Twitter vroeg wat ik van het boek vond, heb ik dan ook aangegeven dat mijn voorkeur uitging naar Molenaar’s eerdere boeken.
Gisteravond heb ik kort met Cor Molenaar gesproken waarin ik hem heb gevraagd waarom hij het boek heeft geschreven en waarom voor deze vorm. Hieronder zijn reactie.
Moeten marketingboeken altijd lastig en moeilijk zijn? De meeste boeken zijn dat wel, met vooral veel bronverwijzingen, voetnoten en zelfgemaakte schema’s. Het geeft diepgang aan het denken, dat wel, maar we bereiken er wel een klein publiek van vakgenoten mee. Vandaar vond ik de Tipping Point een leuke afwisseling. Een boeiend leesboek zonder voetnoten, maar wel met een boodschap. Misschien is dit wel nodig om een breder publiek te bereiken. Dat was mijn uitdaging bij het boek Internet Overleven: van Flowerpower tot Second Life. Een boeiend boek om in de trein of het vliegtuig te lezen, juist voor de niet-marketeer en de niet zo goed ingevoerde managers op internet. Aangezien tegenwoordig authenticiteit belangrijk is moet zo een boek ook een beetje van jezelf laten zien, je moet je kwetsbaar opstellen en het moet dan ook autobiografisch zijn. Met dit uitgangspunt is Internet overleven geschreven.
Mijn zoektocht had als doel na te gaan of we nu dingen heel anders doen dan vroeger, of dat het toch oude wijn in nieuwe zakken is. De ouders maakten zich in de jaren twintig en de jaren zestig en ook nu zorgen om de toekomst van hun kinderen. Vroeger was de fiets eng, later de computer en nu internet. Mijn oma keek in haar spionnetje, wij kijken op hyves of twitter. Gluren bij de buren, voyeurisme en exhibitionisme is mens eigen. Zo zijn er nog veel meer overeenkomsten en eigenlijk ook wel veranderingen natuurlijk, maar mensen blijven mensen. Marketeers moeten dat wel weten en niet bezig blijven hun producten aan te prijzen maar moeten zich verdiepen in de beweegredenen en het gedrag van mensen. Her is toch onvoorstelbaar dat onderwijsgevenden niet zelf actief zijn op Hyves of Habbo hotel, evenals het onvoorstelbaar is dat Markteers niet actief zijn op Google (zoek eens vaker op de naam van je bedrijf of jezelf), of andere relevante sites zoals marketingfacts. Het lijken wel bisschoppen die de pil verbieden.
Al met al een boek die steeds dwarsverbanden legt tussen heden en verleden, tussen een land zonder vrijheid en internet (CUBA) en wij die leven in vrijheid en met internet. Een spiegel van deze tijd, maar dan zonder schema’s voetnoten of wetenschappelijke diepgang, maar een leuk boek dat je aan het denken zet, zonder kennis van marketing of internet. Voor mensen die gewoon willen weten wat er nu allemaal gebeurt in deze wereld, een spiegel van de tijd.
Heeft iemand het boek al gelezen? Ben uiteraard naar jullie mening!
Off topic: “Seconde Life” => “Second Life” (in titel en inleiding)
We hebben bij mijn boekenclub op school het boek besproken. Op zich bracht het voor ons niet zo heel veel nieuws. Daarnaast is één van de punten die Molenaar maakt dat de jeugd veel handiger is in het gebruik van internettoepassingen dan de oudere generatie en dat zij meedoen in communities en dergelijke allemaal de normaalste zaak van de wereld vinden. Volgens mij klopt dat niet, denkt de jeugd vooral aan ‘het moet leuk zijn’ en zijn ze helemaal niet thuis in toepassingen als bijvoorbeeld twitter. Dat is toch het domein van de early adopters: marketeers etc.
@Fransre: dank, is aangepast.
Mensen die Twitter en SL aanhalen snappen het zowiezo niet.
@Koos: ‘snappen’ mensen die sowieso met een ‘z’ schrijven het wel? ;-)Ik bedoel natuurlijk: wat bedoel je precies met je comment?
Deze versie van Cor’s boek is inderdaaad minder voor de MF crowd. Veel dingen die behandeld worden zijn hier vanzelfsprekend.
Echter voor een giga groep enigzins geinteresseerde is het boek een dappere poging om een achtergrond te schetsen. Ga het mijn moeder en broertje eens geven om te kijken wat ze denken.
Met beide benen erin stappen en je verwonderen over de veranderende manier van werken en denken bij habbo hyves second live en andere voorbeelden was heel nuttig.
Marco, kijk gewoon ook even naar de laatste 3 hoofdstukken. Is meer jou ding.
@Vincent: ik ga je raad opvolgen en ga aan de slag met de laatste drie hoofdstukken; zal laten weten wat ik er van vind!
@Walter: is inderdaad een vaak gehoord misverstand, jongeren gebruiken geen twitter, daar zitten nu vooral de innovators en early adopters.
Mijn vraag blijft: zal ik mijn volgende boek op dezelfde wijze schrijven of toch maar weer wat academischer. Dus voetnoten, schema’s en aandachtspunten en natuurlijk eencor samenvatting na ieder hoofdstuk?
cor
Persoonlijk ben ik een voorstander van je vorige meer academische formats Cor, maar ik kan me voorstellen dat er zeker ook een groep is die meer gecharmeerd is van het nieuwe wat luchtigere format.
Hoi Cor,
Mijn boekenclub is die van de opleiding Informatiedienstverlening & -management (IDM), daar stellen wij bronvermeldingen zeer op prijs, en dat was ook de voornaamste kritiek op je boek. Maar dan moet je wel bedenken dat IDM’ers daar hun brood mee verdienen.
Dus een bijlage met bronvermeldingen had deze kritiek weggenomen?
Bij wisseling van de macht heb ik gekozen voor twee boeken in 1, met twee voorkanten. Nu wil ik er twee boeken van maken. internet overleven als consument (dit boek dus) dat gevolgd wordt door internet overleven als bedrijf. Maar daar ben ik nu mee in de research fase.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!