Moderne marketingtechnieken rijp voor het museum

13 december 2007, 05:32

Gisteren bij Marketingland een prachtig voorbeeld gezien over openheid/transparantie en de inzet van social media. The Indianapolis Museum of Art (IMA) blijkt recent een nieuwe website te hebben gelanceerd met de nodige moderne marketingtools waar menig bedrijf jaloers op kan zijn.

Zo biedt de site een executive dashboard waarin allerlei kengetallen van het museum in beeld zijn gebracht. Van het percentage members dat een bezoek heeft gebracht, de gemiddelde duur van een websitebezoek tot het aantal verbruikte kilowatt aan elektriciteit per dag en uitnutting van het budget. Geen oersaaie excelsheetjes, nee keurige overzichtelijke dashboards per onderwerp van Educatie, Public Affairs tot HR aan toe. De cijferfetisjisten gaan kwijlen bij het gegeven dat het museum inmiddels 31.820 planten heeft gepoot. Dat alles is nog niet realtime, maar ook daar wordt aan gewerkt.

Maar het museum gaat verder….

475 vriendjes op MySpace, een eigen YouTube channel, bloggende medewerkers, Podcast, tagclouds mbt de collectie mede gevuld door bezoekers, foto’s op Flickr en Google Maps, video interviews met medewerkers, zo’n beetje alles wat mogelijk is wordt uit de kast gehaald en ingezet.

Kortom helemaal niets stoffigs aan dit museum dat op prachtige wijze moderne marketingmiddelen inzet om (potentiële) bezoekers, donateurs, sponsors etc. te laten zien wat het museum te bieden heeft. Zoals gezegd daar kan menig bedrijf nog wat van leren. Brengt mij meteen op idee om eens een (realtime) stats pagina voor Marketingfacts te maken met daarom heen ook een aantal basics op gebied van Webanalytics. Binnenkort maar eens kijken wat HBX op dit vlak te bieden heeft.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Henri van den Hoof

    Leuk mijn artikel zo op Marketingfacts te zien staan 🙂 Een wat uitgebreidere versie evt. op mijn site.

    Vond het inderdaad ook indrukwekkend te zien hoe dit museum zo open (en modern) communiceert. Gezien de huidige tijdsgeest en de ontwikkelingen op sociaal gebied verwacht ik toch dat dit een voorbode is van een bredere trend.


    13 december 2007 om 06:39
    Henri van den Hoof

    @Roel: Erg leuk je presentatie te zien en sluit goed aan bij de conclusie van mijn artikel. We liggen dus inderdaad absoluut op één lijn. Inderdaad wel erg toevallig qua timing, maar het is wel duidelijk dat het IMA een (voor ons als marketeers) opvallend open manier van communicatie gebruikt. E.e.a. roept wel de vraag op of ik misschien ook maar eens een presentatie op een conferentie moet gaan geven? lol 😉


    13 december 2007 om 10:06
    Gilles de Smit

    Ik weet dat men hier niet graag de w00t! of korte reaktie ziet, maar gezien het tijdstip: juweeltje!


    13 december 2007 om 22:05
    media

    @Gilles: na 12 uur mag dat 😉 ik vind ‘m ook geweldig!


    14 december 2007 om 05:23
    Jelmer Boomsma

    Daar zit een mooie stijgende lijn in Henry 🙂

    Het leuke van de IMA statistieken is dat ondanks dat ze inhoudelijk niet zo heel veel over het museum zeggen en ze ook niet realtime zijn, ze “het gewone publiek” in één oogopslag het gevoel geven dat ze het museum beter hebben leren kennen. Waardoor het museum als instituut minder eng en minder elitair blijkt dan oorspronkelijk gedacht. De wijze waarop je iets vertelt is vaak minstens even belangrijk als hetgeen je te vertellen hebt. Pure statistieken zijn voor een eindgebruiker vaak weinig interessant, maar het misbruiken van de vorm waarin statistieken normaal gesproken worden gepresenteerd om bijzaken uit te beelden is juist weer erg geschikt om de lezer geïnteresseerd te houden. Dat principe hebben we gebruikt voor het museumnacht jaarverslag (zie mijn vorige reactie), IMA is een mooi voorbeeld van hoe je dat online en semi-realtime kunt doen.


    14 december 2007 om 16:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!