Vanaf deze maand introduceert Nielsen Media Research AdRelevance (pdf) in Nederland. AdRelevance biedt dagelijks inzicht in de online advertentie-uitingen,-campagnes en -bestedingen voor producten en diensten in Nederland. Tot voor kort werd AdRelevance in Nederland aangeboden door het zusterbedrijf Nielsen//Netratings in Londen. Door het aanbieden van AdRelevance breidt Nielsen Media Research haar activiteiten in Nederland verder uit.
AdRelevance is een online toepassing waarbij bijna realtime nieuwe campagnes of uitingen op internet geïdentificeerd worden en misseranalyses gemaakt worden. Dagelijks worden meer dan 400 internet sites gecrawled waarbij advertentiekenmerken als adverteerder, site, branche, periode, aantal views, bruto mediabesteding en de uiting worden vastgelegd.
In Nederland hebben we eerder vergelijkbare iniatieven gehad (o.a. bannerkenner van Hemels van der Hart), maar een groot succes is dit nooit geworden. Mede omdat de betrouwbaarheid (hoe garandeer je dat je een respresentatief beeld krijgt van totale markt?) vragen bij gebruikers opriep. Ben benieuwd hoe Nielsen Media Research denkt dit te gaan waarborgen.