Virtueel kleding passen bij Hennes & Mauritz
De modewereld experimenteert veel met de mogelijkheden van 3d-omgevingen en avatars voor de verkoop van virtuele en real life producten. Zo opende Levi’s in HongKong onlangs al de virtuele omgeving Levi’s World waar avatars de verschillende Levi’s producten kunnen uitproberen. The Fashion Research Institute bouwt met samen met IBM aan een project waarbij ontworpen producten als kleding en accessoires eenvoudig in 2D vorm in bijvoorbeeld Second life gevisualiseerd kunnen worden in een virtuele showroom. En al een paar maanden geleden berichtte ik over het Zuid-Koreaanse i-fashion waar je een avatar naar je eigen lichaamsmaten kunt aanmaken om de kleding van het warenhuis online te kunnen passen. Nu komt ook kledingbedrijf H&M met een mogelijkheid om virtueel kleding te passen.
Hoewel je wel een eigen (pas)foto op de avatar kunt zetten, is het niet mogelijk om zoals bij i-fashion, je precieze maten in te geven. Je moet het doen met een grove lengtemaat, het aantal kilo’s dat je weegt en een borstomtrek S-M of M-L. (voor vrouwen). Na het aanmaken van de avatar kun je kleding uit verschillende categoriën als broeken, jurken, rokken en blouses op de avatar uitproberen. Als je bedenkt dat een van de geliefde bezigheden in virtuele werelden het aankleden en ‘ personaliseren’ van de avatar is ‘en dat daaraan veel geld wordt uitgegeven, dan lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat virtuele producten die in een virtuele wereld als Habbo Hotel of Second Life voor de avatar ook eenvoudig in het echte leven te koop zullen zijn. De RBK winkel in SL geeft daarvoor de beste aanzet met de gepersonaliseerde sneakers die je daar je avatar kunt aanmeten. Aangezien je dezelfde schoenen ook op in de winkel op de RBK website kunt personaliseren en aanschaffen, lijkt de stap om deze vanuit de virtuele omgeving te kunnen kopen makkelijk te overbruggen.
Ik ben bang dat shoppen voor kleding op internet niet zal doorbreken totdat er solide technologie is om de kleding vanuit alle hoeken te kunnen bekijken met high res beeld op een avatar die precies jouw maat weergeeft.
De grootste belemmering wat mij betreft is dat je gewoon niet goed genoeg kunt zien wat je nu precies koopt. Score.nl vind ik dan een goed voorbeeld. Goede artikelen, maar op internet zie je dat nauwelijks. Daarbij blijft kleding waarschijnlijk een van de moeilijkste branches om over te zetten naar een webshop. Shoppen voor kleding wordt ook als een tijdsbesteding gezien.
Ik ben daarom meer benieuwd naar de cijfers die H&M omzet, want voor mijn gevoel gaat dit hem gewoon niet worden voor de kleding industrie zoals dat bij andere producten (zoals die van mij) veel makkelijker gaat.
@Danielle: sterker nog, deze tool bestaat al een paar jaar. 🙂 Maar het blijft me verbazen dat dit niet verder doorontwikkeld wordt door H&M, en dat andere kledingketens als Zara nog geen online stores hebben geopend met pasmodellen.
De kledingbranche staat online behoorlijk stil zo lijkt het, of er is gewoon echt niet genoeg vraag naar? Mij lijkt het echt ideaal om online te passen en te bestellen. En niet goed, gewoon ruilen bij de winkel in de stad. Ik zal wel a-typisch zijn.. 😉
@Marjolijn: dat “niet goed, ruilen bij de winkel in de stad” principe voert H&M al voor online/postorder aankopen. Maar voor de retour via verzendservice chargen ze 1 euro. Daarvoor ga ik echt niet achteraan de rij sluiten in de stad 😉
@Danielle: Ja, weet ik. Alleen om iets terug te sturen moet je ook langs het postkantoor ivm de omvang toch? En daar is de rij op zaterdag nog stukken langer dan bij de H&M.. 😉
Dat hadden ze hier al snel ontdekt
@Marjolein en Danielle: Dank voor de zeer nuttige aanvullingen! Ik houd niet van winkelen voor kleding en het passen ervan in winkels. Het was mij dan ook inderdaad totaal ontgaan dat deze H&M tool al jaren bestaat. Het zou mij ideaal lijken om met een goed gelijkende avatar online te kunnen winkelen.
@online sexshop: ik vind juist dat je prima kan zien hoe de kleren staan en hoe de combinaties uitvallen. Maar misschien ben ik wel niet veeleisend en hip genoeg als het om kleren gaat 🙂 Ik vond de mogelijkheden om de H&M avatar ‘precies’ mijn afmetingen mee te geven echter zer gering.
In het algemeen: ik zou zeker verschillende kledingstukking die mijn SL avatar in de kast heeft hangen graag irl aanschaffen. Ik zou zeker de kleding die ik virtueel in een VW of online op een 3D website ‘pas’ zeker in het echt willen aanschaffen. Is toch stukken beter dan die plaatjes uit een catalogus of brochure?
Danielle, erg leuk maar ik schrijf 1999 als V&D een proef doet met een digitale passpiegel in een van haar testoutlets. Eenmaal voor de spiegel gescanned was het mogelijk een hele collectie te passen door eenvoudig handeling via touchscreen. De reden voor het niet doorzetten is doodeenvoudig de prijsgeweest. Dergelijke soft- en hardware was destijds erg prijzig.
@ albert: leuk, maar moet ik toch naar de winkel toe en daar heb ik in het geheel geen zin in als het om zaken als kleding gaat. De mogelijkheid om dat online te doen met een virtuele avatar vind ik persoonlijk dan ook te verkiezen dan een trip naar het filiaal. en ik zou verwachten dat er in die 8 bijna 9 jaar dan zoveel vooruitgang geboekt zou zijn bij V&D dat het inmiddels mogelijk was om niet meer voor een digitale passpiegel te staan irl maar dat ik eea thuis zou kunnen uitvoeren? of is er in die 8 jaar niets meer aan dit project gedaan?
Danielle winkelen is niet het probleem voor het grootste deel van de klanten. Passen wel. Dit is een gimmick, een tijdsgerelateerde postorder feature.
Albert, heb het nu drie keer gelezen maar *wat* is een ‘een tijdsgerelateerde postorder feature’
Danielle kleding moet je ook nadat je het eventueel online gekocht en ‘gepast’ hebt ook voor het eggie passen. Enig idee hoeveel postorder bedrijven retour krijgen na zo’n ‘koude’ levering? Dit is imo categorie leuk maar weinig toegevoegde verkoopwaarde zelfs in Habbo of Second Hand Life. :)Kortom ‘een tijdsgerelateerde postorder feature’. Geef mij de digi spiegel maar, overigens geen idee wat daar van terecht gekomen is.
Landsend heeft hier ook mee geexperimenteerd. In combinatie met een personalisatie module. Dat was in 1999 of 2000. In ieder geval heel lang geleden. Maar niet bijster succesvol. “een tijdsgerelateerde postorder feature” is een mooie omschrijving…
Toevallig had ik het hier van de week nog met ’n collega over.
Dit wordt de toekomst, zeker weten. Één van de redenen dat we hier bij Yonego met kledingwinkels.nl zijn gestart.
Applicaties als deze zullen meer en meer mensen over de streep gaan trekken om kleding ook online te bestellen. Mooie ontwikkelingen die ik dan ook met veel interesse op de voet volg!
Volgens mij blijft het grote probleem bij digitaal kleding aanschaffen dat je vastzit aan postorderbedrijven. H&M heeft al helemaal een apart systeem van obscure tussenpersonen. Dus zodra iets toch niet past (hoewel zo mooi stond op je digitale evenbeeld) is het een hoop gedonder om het retour te zenden. Kun je net zo goed naar een winkel gaan.
avatar based marketing is de term die daar doorgaans voor wordt gebruikt.
Wordt hoog tijdt om die term eens te verbasteren naar 1 woord… maar je hebt gelijk, die link had ik kunnen leggen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!