ReclameReview: Bolletje

27 december 2007, 09:50

Krabbelt Bolletje een beetje terug met deze nieuwe commercial?

Credits:

Creatie: Lysbeth Bijlstra, Lode Schaeffer (S-W-H)

Animatie: Bob Holt

Klant: Eric Welles, Rob Willemse (Bolletje)

Voor:

Natuurlijk klopt de boodschap van de commercial als een (beschuit)bus: we zouden eens wat meer aan een ander moeten denken in plaats van aan onszelf. Leuk geanimeerd ook en met een passend muziekje.

Tegen:

Deze commercial valt helemaal buiten de nieuwe koers die Bolletje een tijdje geleden is gaan varen. Zou dat alleen voor de kerstdagen zijn geweest of zou het een begin zijn van een iets mildere communicatiekoers?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Thomas8

    Maatschappelijk verantwoorde reclame, daar zouden meer bedrijven aan moeten doen! Dit is commercieel, maar er zit ook een boodschap in. Zouden ze vaker moeten doen, hulde!


    27 december 2007 om 10:22
    Walter Vos

    Ik vind het een prachtige commercial. Ik was er serieus door geroerd.


    27 december 2007 om 10:55
    Daan83

    Lijkt mij een eenmalige actie in verband met de feestdagen.

    Alhoewel het nu wel wat vreemd zou zijn als ze gelijk weer beginnen met hun ‘Ik wil’ reclames, want dat zou het geheel wat ongeloofwaardig doen overkomen.

    Zeker een goede actie en ben benieuwd hoe ze dit in de toekomst in gaan vullen


    27 december 2007 om 11:03
    Broer van Juf Ingrid

    De uitdrukking is ofwel “Het sluit als een bus” of “Het klopt als een zwerende vinger” 😉


    27 december 2007 om 11:21
    wouter jacobs

    Ik vind het een prachtige spot en ik verwacht dat ie effectief is:

    – genoeg impact (anders zouden we het er niet over hebben)

    – prima boodschap (wie is het hier nu niet mee eens)

    – positieve gevoelens (dominant bij aankoopbeslissingen) (3 van de 4 reacties hier zijn positief, @broer van…: ik kan uit jouw reactie niet goed opmaken wat je er van vind…)

    – goede merkverbinding.

    Dit laatste vind ik persoonlijk creatief het sterkste. Ondanks tegengesteld ogende boodschap is het toch weer: “Ik wil bolletje” dat blijft hangen. Ik wil dat Bolletje mij nu (zo vlak voor kerst)deze boodschap brengt. Deze spot versterk merkgevoelens voor Bolletje.

    @daan, volgende spot kan weer gewoon als vanouds zijn, no problem. De keuze van een consument voor een merk koekjes staat zo ver af van de actuele maatschappelijke problemen dat niemand verwacht dat Bolletje hier iets aan kan of zou moeten doen.

    @thomas, helemaal eens dat meer bedrijven dit zouden moeten doen. Mits goed uitgevoerd (zoals in dit geval) profiteert de afzender ook nog eens


    27 december 2007 om 11:52
    Daan83

    @ Wouter Ik ben het met je eens dat ze gewoon zoals vanouds verder kunnen (en waarschijnlijk) zullen gaan.

    De gemiddelde consument zal het waarschijnlijk geheel voorbij gaan (zoals meeste reclames) en het zullen de meer oplettende typetjes zoals op Marketingfacts zijn die het zal opvallen en eventueel bewegen erover te schrijven.


    27 december 2007 om 12:04
    Ricodb

    Inderdaad een hele mooie reclame. Mooi om te zien dat een ‘simpele’ commercial toch zo pakkend kan zijn.

    Ik denk ook dat het eenmalig is, maar zet mijn vraagtekens bij de toekomst van de originele campagne. Is dit misschien een test om te kijken of het niet anders(om) kan dan ‘ik wil’?


    27 december 2007 om 15:41
    Peter Bonjernoor

    Ik vind het na al die “Ik wil…” reclames juist erg inconsequent overkomen. Even de kerstdagen goedkoop inkoppen, en dan weer business as usual…


    27 december 2007 om 19:55
    Christian van den Berge

    @Peter; Heb je het laatste scherm wel goed bekeken? Daar staat het logo van Bolletje, zodat er eigenlijk gewoon weer staat: Ik wil Bolletje….


    28 december 2007 om 06:02
    Peter Bonjernoor

    @Christian: dan moet je het hele scherm lezen en concluderen “Laten we deze dagen wat minder vaak beginnen met Ik wil Bolletje” – ik heb het vermoeden dat ze dat niet bedoeld hebben… 😉


    28 december 2007 om 08:40
    bob holt

    I’d like to thank Geoffrey Keezer for creating the music on this project.

    He did an amazing job in a very short time period.


    28 december 2007 om 20:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!