ReclameReview: Simyo

9 januari 2008, 13:01

Simyo gebruikt de irritatiefactor om zichzelf als het simpele alternatief te positioneren.

Credits:

Creatie: Wendy Deun, Daniel te Lindert, Allard Jaspars (S-W-H)

Creatief directeur: Erik Wunsch

Account: Mariska Kloezen, Marjan Tijsen

Productiemaatschappij: Christel Palace

Regisseur: Geir Hansteen Jörgensen

RTV producer: Ineke Koornstra

Geluid: FC Walvisch

Voor:

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar voor mij is het heel herkenbaar: ik word gek van al die keuzes die je overal kunt maken. Simyo maakt slim gebruik van dit feit om hun simpele werkwijze uit te leggen. De slogan “U houdt van keuze? Wij niet.” schopt ook lekker tegen de schenen van concurrenten die je overladen met keuzes.

Tegen:

De keerzijde van deze ‘simpele’ aanpak is dat je met heel veel vragen blijft zitten. Hoe zit dat bijvoorbeeld met die simkaart, is dat een nieuwe of je oude vertrouwde? Kun je je eigen nummer behouden? Zit je vast aan Simyo als je er eenmaal voor kiest? Een groot deel van deze vragen wordt in de FAQ op de site van Simyo beantwoord, maar het geeft dus wel aan dat het niet helemaal zo simpel is als Simyo met deze commercial doet voorkomen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Derk

    Vind hem wel geinig. Had hem nog niet gezien.


    9 januari 2008 om 14:07
    Loui

    Tja, Dan kun je denk ik elke reclame op deze manier beoordelen..

    Je kunt niet alle voorwaarden via een commercial meesturen, anders zit heel Nederland met pen en papier voor de buis


    9 januari 2008 om 17:48
    Max R

    Voor mij heeft Simyo vooral nog de nare bijsmaak van de totaal ongeoorloofde afschrijving van 450 euro, 2 dagen voor kerst. Let wel: we hadden toen nog nooit iets met ze te maken gehad. Terugstorten was nogal een gedoe: storneren kon niet, en zij wilden er niet echt aan, en toen ze eenmaal overstag gingen duurde het nogal een tijd.

    Nee, geef mijn portie maar aan fikkie. Een bedrijf dat het voor elkaar krijgt om van een niet-klant 450 euro te incasseren zonder daar ooit toestemming voor te krijgen, en dan ook nog doodleuk een maand of meer over het terugstorten doet, heeft bij mij al diverse irritatie-grenzen ruimschoots overschreden.


    9 januari 2008 om 21:39
    M de Boer

    Eerlijk gezegt vind ik dit artikel flauw. Zoals al eerder gezegt kan je iedere reclame op deze manier beoordelen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een tv reclame alleen word gebruikt om product informatie te verstrekken.

    Simyo zou ook een lekker statement maken als ze eerst te vertellen dat ze voor simpel gaan en vervolgens de kijker te overspoelen met onzinnige productinformatie.


    10 januari 2008 om 10:18
    Hardcopy

    Natuurlijk is het absoluut waar dat je niet alles kunt vertellen in een commercial van 40 seconden (in dit geval), maar enerzijds zeggen dat het simpel is en anderzijds nog veel vragen onbeantwoord laten vond ik niet helemaal kloppen.

    Ik zal er rekening mee houden bij de volgende ReclameReviews.


    10 januari 2008 om 11:17
    pyro

    ???? Dit is het internet tijdperk! En dit is een commercial voor een internet merk! (simyo.nl remember!)

    Denk je niet dat de doelgroep zelf wel snapt dat alle ins en outs op simyo.nl te vinden zijn????

    We moeten met z’n allen misschien eens in geintegreerde media gaan denken…


    10 januari 2008 om 21:42
    Erik B

    Bij deze film komen veel vragen in me op: waarom is het simpel? 1 product maakt het niet simpel, maar beperkt. Is dat dan wel voor mij? Verder: Simyo levert geen handsets. Dat maakt de markt alweer zoveel kleiner – waarom eigenlijk op televisie adverteren? @pyro-ja! een online merk. Dus heavy in online (en voor het tv budget dat ze hier spenden kun je erg lekker losgaan in online) lijkt een veel slimmere en efficientere communicatie strategie.

    Dit merk volgt een warrige business strategie: eerst als een soort Ben lanceren, nooit handsets bijleveren, zeer beperkte distributie en toch groot adverteren in brede media. Ik vraag me wel eens af, zouden de managers daar wel eens denken: als het mijn eigen geld is, dan stop ik het er ook in. Weinig geleerd van Easymobile.


    12 januari 2008 om 06:57
    maximR

    Bekijk het eens van deze kant: Tot nu toe was simyo ofwel onzichtbaar ofwel een raadsel.

    Nu manifesteert het merk zich voor het eerst in z’n bestaan. Het zet zich op een speelse manier af tegen een actueel issue waar steeds meer consumenten last van hebben (denk inderdaad aan de “paradox of choice”!) en stelt hiertegenover zeer helder z’n belofte. Opvallen, prikkelen en duidelijk zijn, ik zou haast zeggen: Jongens, wat wil je nog meer? Is de rest niet al heel snel academisch gezever?


    13 januari 2008 om 14:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!