Heeft vormgeving weblogs zijn langste tijd gehad?

17 januari 2008, 05:28

Heeft vormgeving weblogs zijn langste tijd gehad?

Op Daily Blog Tips is een interessante discussie aan de gang over hoe de voorpagina van een webblog er het beste uit kan zien. Is de beste vorm een lange pagina met berichten in chronologische volgorde? Of is een pagina met slechts aankondigingen van berichten een serieus alternatief?

Praktijkvoorbeeld

Het in juni 2007 gestart danceweblog Eclectro.nl vormt een goed voorbeeld om de verschillen naast elkaar te zetten. Tot en met november bestond de voorpagina uit een lange rij met berichten onder elkaar, sinds december bestaat de voorpagina uit koppen en introteksten. De website heeft zo’n 15.000 bezoekers per maand, die samen rond de 40.000 pagina’s bekijken. Het aantal bezoekers en pageviews op de voorpagina in de maanden november en december was ongeveer hetzelfde, waardoor het effect van de nieuwe voorpagina makkelijk vergeleken kan worden met de oude situatie.

Waarom de opzet veranderen?

Een website met een groeiend aantal schrijvers en berichten zorgt voor problemen met het optimaal presenteren van de inhoud aan bezoekers. Leuke, korte berichten drukken – vaak bijzondere – berichten met meer diepgang al snel van de voorpagina af. Na het analyseren van veel websites en inventariseren van de wensen leek een weblog met 3 gelijke kolommen in plaats van 2 ongelijke meer ademruimte te geven. De linkerkolom is voor aankondigingen van speciale berichten, waardoor deze een lage doorloopsnelheid heeft en deze berichten extra aandacht krijgen. De middenkolom is voor korter nieuws, en de rechterkolom is voor speciale acties en meta-informatie. Concreet kunnen we dus a: meer berichten plaatsen (zonder in te boeten aan behapbaarheid) en b: duidelijker maken welke berichten meer aandacht verdienen.

Nadelen van deze opzet

Natuurlijk heeft ook deze aanpak nadelen. Zo zijn berichten niet meer direct op de homepage leesbaar, aangezien er alleen sprake is van een intro. Het scannen van de inhoud van een bericht is voor lezers dus niet meer mogelijk zonder door te klikken. Schrijvers worden daarnaast verplicht om een extra introtekst te schrijven met een hoog pakkend gehalte, eventueel aangevuld met een afbeelding. Dat kost tijd en vereist ervaring, waardoor de drempel om te schrijven iets hoger wordt.

Uit de cijfers blijkt het herontwerp een bijzonder positief effect te hebben. De laadtijd van de homepage is drastisch verlaagd, aangezien deze alleen uit tekst en beeld bestaat. Er wordt geen content meer ingeladen van andere sites (zoals YouTube of andere widgets), wat een cruciale factor kan spelen in de totale tijd die nodig is om de voorpagina te laden.

Cijfers

De hamvraag is natuurlijk hoe de bezoekers het vinden, want zij bepalen uiteindelijk of een wijziging succesvol of niet is. Met 9.401 pageviews van de voorpagina in december en 8.373 in november (door grofweg hetzelfde aantal bezoekers) zijn de cijfers aardig geschikt voor een directe vergelijking.

9.401 pageviews op de voorpagina

Voorheen: 8,373

Verschil: +12.28%

Waarde: goed, want met een vergelijkbaar aantal bezoekers blijken meer mensen op de homepage te komen, wat een belangrijke pagina is om mensen in contact te brengen met voor hen relevante content.

00:01:49 tijd op de pagina

Voorheen: 00:02:14

Verschil: -18.62%

Waarde: goed, want er is minder reden om lang op de voorpagina te zijn. De echte berichten staan nu eenmaal achter de intro’s.

29.48% bounceratio

Voorheen: 42.02%

Verschil: -29.85%

Waarde: uitstekend, want blijkbaar zien bezoekers vaker iets wat hen aanspreekt, en klikken ze door (in plaats van direct te verdwijnen)

25.05% vertrek

Voorheen: 33.49%

Verschil: -25.21%

Waarde: uitstekend, want minder bezoekers haken af en meer klikken door naar een artikel.

Wat betekent dit?

Met de opkomst van de weblogs kwam ook RSS op. RSS heeft dezelfde opbouw als een ‘single page’ blog, namelijk een lange pagina met volledige berichten onder elkaar. Inmiddels heeft vrijwel elke website een RSS-feed met de laatste berichten. Toepassingen hiervan (in widgets, iGoogle, Netvibes of e-mailabonnementen) maken het steeds makkelijker voor bezoekers om ervoor te kiezen automatisch op de hoogte gehouden te worden. De ‘zware gebruikers’ – lezers die direct willen weten als er nieuws is – kunnen eenvoudig van deze diensten gebruik maken om hun favoriete website in de gaten te houden.

Bezoekers die niet zo’n abonnement hebben kunnen op een weblog met een hoge verschijningsfrequentie van berichten afgeschrokken worden door een schier eindeloze reeks nieuwe berichten. Daarnaast moeten zij uit dat enorme aanbod bepalen welke berichten het meest belangrijk zijn. Die overdaad aan informatie kan afschrikken en de bezoeker weer laten vertrekken, alhoewel er wel de initiële interesse was.

De cijfers hierboven lijken dit te onderbouwen: meer mensen die de homepage aandoen, meer mensen die doorklikken en minder mensen die direct vertrekken. In het geval van Eclectro heeft de nieuwe voorpagina dus prima uitgepakt, maar natuurlijk roept dit ook direct de vraag op in welke situatie welk type voorpagina gewenst is.

Wat is volgens jou beste lay-out voor de voorpagina van een blog? Is dat de lange pagina waarmee blogs bekend zijn geworden, of hebben weblogs meer baat bij een kolommenopmaak met korte aankondigingen? Als je zelf beschikking hebt over getallen die bovenstaande ondersteunen of tegenspreken vermeldt ze dan in de reacties!

Wilbert Baan is interaction designer voor de Volkskrant en maakt in zijn vrije tijd met twaalf vrijwilligers Eclectro. De statistieken zijn afkomstig van Google Analytics en zijn geanalyseerd en beschreven door Inge Janse, drijvende kracht achter het muziekblog.

Wilbert Baan
Head of Product Design bij Dott

Head of Product Design @Dott voorheen @JustEatTakeaway, @KLM.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Erik Jacobs

    Ik denk dat er voor bezoekers van websites de komende jaren nog steeds de behoefte blijft bestaan websites te bezoeken. Ik werk met honderden rss-feeds, maar bepaalde websites (bijvoorbeeld marketingfacts) bezoek ik liever, dan dat ik via rss de berichten tot me neem en doorklik wanneer ik zin heb. Een collega van mij zei hetzelfde: sommige websites blijf je bezoeken. In dat opzicht blijft nadenken over lay-out, structuur en look&feel;dus belangrijk.


    17 januari 2008 om 06:44
    Ulco

    Ik houd wel van de Webwereld opzet, daar kan ik tenminste alles gewoon in één scherm zien. “Koppensnellen” wordt zoveel makkelijker als er alleen maar koppen staan 🙂


    17 januari 2008 om 07:01
    Yvonne

    @Wilbert: Mijn inziens is een pagina met kolommen opmaak beter; dit om onrust weg te nemen en sneller te kunnen selecteren.

    @ Stekel: Op het eerste gezicht oogt t rustig en overzichtelijk. Bezoekers scannen de tekst. De koppen maken het geheel scanable, maar bezoekers lezen anders online dan offline. Minder tijd, gehaaster, onrustiger. Heb de site snel even bekeken en ik geef als tip dat er een aantal steekwoorden van het artikel onder de kop staan (zoals hier op MF Rubrieken aangegeven worden, maakt de selectie voor bezoeker makkelijker). Nu moet je echt gaan lezen voordat je weet waar het over gaat.

    Succes met de pagina.


    17 januari 2008 om 07:28
    fransre

    Wat een rare waardes (conclusies)…

    toegenomen pageviews: dat is natuurljik goed, maar is dat echt toe te schrijven aan het nieuwe design? Of is het verschil tussen november en december groot (vakantie = meer interesse in dance)?

    minder tijd op homepage: is dat goed? Is er echt minder reden om daar te zijn? Zou je niet eerder verwachten dat door het grotere aantal intro’s de bezoeker juist langer rondkijkt?

    lagere bounceratio / lager vertrek: logisch, want je dwingt bezoekers om door te klikken. Maar zijn ze er ook tevreden over? Of balen ze van het doorklikken naar het volledige bericht en daarna weer terug naar de homepage? En is dat dan niet de verklaring van het hogere bezoek aan de homepage?

    Kortom: de getallen zeggen niks, maar zijn “afgedwongen” door het design. De vraag blijft dus of het een verbetering is in beleving.

    Persoonlijk: ikzelf vind het niks als ik moet doorklikken. Waarom niet met een stukje Ajax het volledige artikel laten zien? Waarom die rare focus op pageviews en doorklikratio’s?


    17 januari 2008 om 07:45
    Yvonne

    @Franse: mee eens dat je uit moet kijken met de conclusies die je trekt uit de cijfers. Het is van belang uit te kijken conclusies te trekken uit gedrag, zonder te beschikken over kwalitatieve data welke inzichten verleent in waarom en wat mensen daadwerkelijk doen. De cijfers moeten een aanvulling zijn op de kwalitatieve data om deze te kunnen valideren.

    @wilbert: dus de uitspraak dat de cijfers een directe vergelijking zijn met wat zij vinden lijkt mij niet.


    17 januari 2008 om 07:59
    ingejanse

    @ fransre: de cijfers en analyse zijn van mij afkomstig. Ik snap je kritiek, dus laat ik het proberen verder toe te lichten.

    meer pageviews: deze is inderdaad arbitrair qua relatie met het re-design, maar in ieder geval positief: meer views = meer mensen die content zien = meer kans op doorkliks

    minder tijd op homepage: dat is goed, want de ‘echte’ content zit achter de homepage. Ze zijn nu alleen op de homepage om te scannen. Oorspronkelijk stonden alle berichten volledig op de homepage, en dus waren mensen daar langer aanwezig (scannen én lezen).

    lagere bounceratio: voor zover er gegevens zijn, zijn deze overwegend positief. Positieve reacties (zowel on- als offline), positieve e-mails, meer rss-abonnees* (potentiële indicatie van waardering voor content).

    Natuurlijk zeggen de getallen niets absoluuts. Wil je echt wat weten, dan moet je dit combineren met vragenlijsten en usabilityonderzoek. Toch zeggen de cijfers meer dan gokken wat het beste werkt, en de cijfers (in combinatie met de individuele reacties, toenemende bezoekersaantallen en rss-abonnees) zien er goed uit.

    * inderdaad, meer rss-abonnees kan ook een teken zijn dat mensen je homepage niet leuk vinden en liever lineair informatie tot zich nemen. Oorspronkelijk wilde ik het artikel ook graag ‘lies, damned lies, and statistics’ noemen 🙂


    17 januari 2008 om 08:14
    Elja

    Erg interessant bericht, los van hoe betrouwbaar de statistieken erover zijn.

    Vooral lbij een groter blog zie ik de voordelen van de meerdere kolommen waarbij je bepaalde artikelen meer aandacht kunt geven dan bijvoorbeeld een overgenomen persbericht.

    Voor mij in elk geval een reden om het mee te nemen in mijn plannen voor een vernieuwd design. Waarvoor dank! 😉


    17 januari 2008 om 10:15
    Marc

    De stelling of de vormgeving van weblogs zijn langste tijd heeft gehad hangt af van de content die aangeboden wordt. Een blog gevuld met gelijkwaardige berichten zal nog een tijd met de huidige vormgeving kunnen doen. Waar je op doelt zijn de doorkijkjes naar specifieke (deel)content. Een site of een blog met verschillende types content zal inderdaad de vormgeving moeten aanpassen.

    De cijfers van verschillende type sites waar ik toegang toe heb laten allemaal zien dat de belangrijkheid van de homepage aanmerkelijk is afgenomen. Mijn cijfers laten zien dat een homepage nog maar 10-20% van het bezoek trekt. Niet onbelangrijk maar een teken dat je iets moet doen aan de structuur van de achterliggende pagina’s.

    Afhankelijk van het type content van een site ben ik er van overtuigd dat we af moeten van de single-homepage structuur.

    Sites hebben meerdere belangrijke binnenkomstpagina’s die je allemaal als een soort homepage moet behandelen.

    En RSS, nieuwsbrieven, contentsyndicatie zijn zo belangrijk geworden dat je op artikelpagina’s ook niet meer wegkomt met alleen een bericht.


    17 januari 2008 om 11:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!