Google commercials op de radio

21 januari 2008, 20:06

Een vreemde gewaarwording: vandaag kreeg ik vanuit meerdere bronnen te horen dat Google aan het adverteren is op de radio. Onder meer op 3FM en Radio 1 kwamen commercials langs waarin de zoekmachine reclame maakt voor het advertentieplatform AdWords. De actie wordt ook online ondersteund met deze landingpage waarop een aantal adverteerders als testimonial fungeert inclusief video op YouTube. De actie richt zich duidelijk op mkb-ers die door Google als (potentiële) AdWords Heroes worden betiteld.

Het is toch een bijzondere stap die Google hier maakt. Voor zo ver ik weet was Google in Nederland nog niet eerder zo massaal aanwezig in de traditionele offline media. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar de reden achter deze campagne, want deze komt toch als een grote verrassing. Wellicht heeft het te maken met het reclameoffensief van iLocal en Vinden.nl de laatste tijd, hoewel dat toch enigszins onwaarschijnlijk lijkt gezien het verschil in marktaandeel. Wat denken jullie? Ik ben in ieder geval benieuwd wanneer we hier de eerste Google commercial op tv zullen zien…

David van Dam
Managing Director Performics Nederland bij Performics Nederlands

David van Dam is een senior online marketeer met een specialisatie in performance marketing. SEA, SEO, web analytics, usability en conversie optimalistie: het zijn allemaal onderwerpen waar hij mensen niet alleen graag mee helpt, maar ook erg graag over praat en schrijft. Voor Marktingfacts zal David zich richten op nieuws, trends en andere interessante ontwikkelingen op het gebied van online performance en conversiemarketing.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Ivo

    Op zijn zachts gezegd bijzonder inderdaad…ik denk zelf ook dat het een reactie is en ik ben daarom zeker zo nieuwsgierig naar wie er gaan volgen.

    Toevallig gisteren via Ilocal iets opgezocht..bleef toch hangen blijkbaar 😉


    21 januari 2008 om 20:58
    LudoH

    ik kreeg vorige week zelfs dit binnen via het reactieformulier op 1 van mijn sites:

    “Geachte Heer, Mevrouw.

    Beste ,

    Graag zou ik binnenkort met u in contact willen komen om in te gaan op uw ambities extra bezoekers en potentiele klanten via uw website te genereren.

    Google AdWords is ons programma waarmee u uw eigen website in Google’s top 3 advertentie posities kunt laten verschijnen. Via deze online advertentie op http://www.Google.nl bereikt u gebruikers, wereldwijd of lokaal, die actief op zoek zijn naar uw business. Via één klik op uw advertentie ontvangt u deze prospects direct op uw eigen website.

    Neemt u gerust contact met mij op voor meer informatie.

    Met vriendelijke groet,

    Steyn Afman

    Email: steyn@google.com

    Tel: + 31 20 504-5253″


    22 januari 2008 om 01:44
    ssmeding

    Tot nu toe adverteerde Google vooral door coupons voor advertentietegoed mee te sturen met vaktijdschriften en -krantjes. Ik heb me ook verbaasd over de reclamespot (op 3FM hoor je kennelijk niet alleen de nieuwste muziek…) maar vond het wel vernieuwend. Vooral dat ze niet gekozen hebben voor een eenvoudige spreekstem, wat me meer voor de hand leek liggen bij Google.

    Het lijkt er inderdaad op dat Google de laatste tijd zeer veel energie steekt in het uitbreiden van het aantal Adwords-partners. Ik zag dat alle Adsense-publishers vorige week ook een uitnodiging hebben gekregen om Adwords uit te proberen. Zou men de marktpositie flink willen versterken ter voorbereiding op de komst van nieuwe sterke concurrenten? Zoals Yahoo of het nieuwe sterke blok van Telefoongids en Gouden Gids?


    22 januari 2008 om 06:49
    diederick olthoff

    Ik denk dat radio-commercials erg goed samen gaan met internet, veel mensen luisteren naar de radio terwijl ze aan het werk zijn op het internet. Ik heb echter geen cijfers om dit te onderbouwen, maar wel de ervaring met diverse campagnes.


    22 januari 2008 om 07:09
    Willem L

    Slimme zet van Google. De ondernemer in het filmpje is het juiste voorbeeld van kleine bedrijven die ook gehoord hebben dat internetreclame kan werken maar niet weten hoe en wat. Veel bedrijven worden geleid door 45 plussers die er nog net iets te ver vanaf staan.


    22 januari 2008 om 08:36
    Andre Dominicus

    Als je AdSense gebruiker bent, heb je ook waarschijnlijk een email ontvangen met EUR 50 aan Adwords tegoed. Blijkbaar wordt er stevig ingezet.


    22 januari 2008 om 09:40
    Paulo Lopes

    @David

    Ik heb hier even bij TV-planning geinformeerd maar Google zet voorlopig alleen in op Radio en fors ook.

    TV zou helemaal geen slecht idee zijn ik heb afgelopen maandag het STER Reclame Blok voor “Boer zoekt vrouw” (meer dan 4 miljoen kijkers) zitten omrekenen naar kosten per bereik per persoon.

    De details laat ik even achterwege maar ik kan je vertellen dat die kosten laag zijn. Terwijl de perceptie is dat TV duur is. In dit geval zou de inzet van Internet veel duurder zijn….

    Met een goede TV campagne bereik je nog altijd veel.

    Van de Onliners gingen op radio en TV o.a. Bol.com en Ebay.nl Google trouwens al veel eerder voorbij natuurlijk.

    Blijkbaar heb je als je succesvol bent in Online veel meer media nodig om het gewenst bereik te behalen.

    Iets voor mijn (oud-werkgever) Traffic4u in de toekomst?

    Helaas kan je met een aantal TV adverteerders (nog) niet direct de cost per conversie doormeten. Ik hoop dit jaar wel met een adverteerder een dergelijke case te maken.


    22 januari 2008 om 17:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!