personeelsadvertenties: plus 20%
Het aantal personeelsadvertenties is gestegen met 20% in 2007 t.o.v. 2006. Dat blijkt uit een persbericht van Nielsen media.
In totaal heeft Nederland ongeveer 1,4 miljoen personeelsadvertenties waarin 1,5 miljoen banen worden gepromoot. Hiervan is inmiddels 90% online op de jobboards. Ter vergelijking lijken we maar een klein landje, want via het multi posting systeem van Broadbean in Engeland lopen per maand nu zo’n 1,5 miljoen advertenties. Aangezien Engeland maar ongeveer 3,5 keer zo groot is in inwoneraantal is het opvallend dat ze meer dan 10 keer zoveel advertenties zetten voor banen.
In 2007 zie je wel een afname van kwartaal op kwartaal qua advertenties. Had Q1 nog een plus van 39%, was die plus in Q4 nog maar 1%. Op zich bijzonder als je weet dat ik recentelijk in Engeland hoorde dat de grote jobboards deze maand de allerbeste maand ooit gedraaid hebben. Ze hebben nu al de targets overschreden voor de hele maand. En dat terwijl de recessie angsten in Engeland een stuk groter zijn dan in Nederland. Ik ben daarom erg benieuwd naar de ontwikkelingen in Nederland deze maand en het eerste kwartaal.
Tot slot grappig dat het grootste aantal advertenties naar beroepsgroep niet in de ICT ligt, maar in administratieve beroepen. Dit terwijl men zegt dat de krapte in de IT veel nijpender is. Dus oftewel adverteert men daar niet meer (omdat het toch geen zin heeft, wat je van velen hoort) oftewel roepen ze gewoon harder.
“wat je van valen hoort”?
excuus, type-fout, valen=velen natuurlijk. (aangepast)
@Martin: Ik snap de rest van de zin ook niet…
@Niek: wat ik bedoel te zeggen is dat je van velen (IT bedrijven) hoort dat ze niet adverteren omdat het geen nut heeft, er reageert nooit iemand. IT’ers benader je zelf, daarvoor hebben advertenties weinig tot geen nut. Tenminste, dat hoor ik regelmatig.
De vraag is daarom: is het zo dat ze harder roepen dat er krapte is, maar minder ads, of is het zo dat ze minder adverteren, maar de markt wel krapper is voor IT personeel?
Goede linktip dat Broadbean.
Wanneer komt er iets in Nederland dat daarop lijkt?
@Bert: er bestaat in Nederland al zoiets: Knollenstein
Maar Broadbean komt naar Nederland (full discloure, ben ik bij betrokken, vandaar ook de info over aantallen). Dus als je meer wilt weten, mail me even.
Dus 90% van de vacatures/advertenties staat tevens online? Hoe is dit berekend? Wordt een vacature meegeteld zodra hij op 1 jobboard staat? En wordt hij twee keer meegeteld als hij op 2 jobboards staat? Ook staan sommige vacatures 2 of meer keer op een en dezelfde vacaturesite. (b.v. door de organisatie en door een W & S bureau) Is hier rekening mee gehouden?
De online plaatsingen van onze klanten zijn vaak nog vacatures die automatisch vanuit print worden doorgeplaatst door b.v. Telegraaf en Wegener naar hun eigen vacaturesite. Mijn ervaring is dat de jobboards door veel klanten vaak nog niet worden meegenomen. Wellicht dat ze in Engeland daar al wat verder in zijn.
Wat betreft een multi posting systeem: Ik heb info ontvangen over http://www.InGoedeBanen.nl. Wat vind je hiervan, Bas?
@Rob: niet tevens, het grootste deel staat online. Niet meer offline.
Hoe het exact berekend is, dubbeltellingen en zo, weet ik niet. Die vraag heb ik bij Nielsen uitgezet, maar nog geen reactie op gehad. Ik denk dat het gaat om het totale aantal advertenties (nielsen berekend vaak immers bestedingen en dan is het niet relevant of je één baan 1 of 10 keer plaatst, als je er 10 keer voor betaald.
In Engeland is multi posting veel beter ingevoerd. Leuke Broadbean cijfers zijn o.a. dat iemand die hun tracking applicatie gebruikt (dus meet waar een hire uiteindelijk vandaan komt) gemiddeld 4 jobboards gebruikt. De partijen die enkel multi posten gemiddeld 10. (conclusie: 6 renderen er niet gemiddeld). Ik betwijfel of we in Nederland aan de 4 sites gemiddeld komen, ondanks dat we meer dan 300 vacaturebanken hebben.
Ingoede banen ken ik niet goed genoeg om er een mening over te hebben. Wat ik al wel merk is dat ze geen tracking en tracing hebben, waardoor je dus nooit het rendement kan meten van je vacature. Iets waar Broadbean toch wel uniek in lijkt te zijn.
Knap 2007 t.o.v 2008 😉
@Bas: Logisch dat bedrijven moeite hebben personeel te vinden als ze de vacature alleen online zetten.
Zo’n tracking en tracing applicatie, meet die ook sollicitaties buiten de vacaturesite om?
@phorz, oeps, aangepast (ik moet echt beter gaan opletten wat ik blog en niet meer als ik het zo druk heb als nu toch bloggen)
@Rob: nee, maar dat kan je via andere middelen soms ook goed doen. Je moet iemand een code geven, het vreemde is echter dat bijna geen enkel bedrijf nu zelfs maar weet hoeveel sollicitaties komen vanaf welke site, laat staan hoeveel hires. Je kan uiteraard in bepaalde ATS’en wel dergelijke zaken meegeven, met unieke URL’s (campagne URL’s), mits men die dan natuurlijk intikt.
En nog een aanvulling, ik heb reactie van Nielsen, het zijn zoals ik verwacht had inderdaad alle vacatures, dus met dubbeltelling (of meer dan twee als ze op nog meer boards staan).
Eng eigenlijk, dat we in Nederland per jaar maar zo weinig vacatures doen…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!