Tien trends voor sociale netwerken in 2008
Sociale netwerken maken inmiddels een vast onderdeel uit van ons online bestaan. En hoe groot dat onderdeel is, verschilt per gebruiker sterk. De een zweert bij communiceren met honderden vrienden via Hyves, de ander herkent zich in medegebruikers van een online dienst zoals Flickr of Twitter en haalt daar zijn/haar waarde uit. Weer een ander accepteert braaf alle invites, maar doet er verder niets tot weinig mee. Business netwerken zoals LinkedIn hebben wel veel geregistreerden, maar blijven qua gebruik nog achter bij de consumentenprofielwebsites, mede door beperktere toepassingsmogelijkheden.
Net zoals weblogs business as usual zijn geworden (het zijn in de ogen van de massa toch gewoon websites), zijn sociale netwerken dus een onlosmakelijk onderdeel van het (online) bestaan geworden. Wat voor ontwikkelingen staan ons dan nog verder te wachten op dit gebied?
- Een rijtje trends voor 2008:
- Netwerken komen naar je toe: Mijn Dorp, Mijn Buurt, Mijn Team etc. netwerken. Dit kan als apart netwerk of als groep binnen bestaande netwerken met verregaande functionaliteiten.
- Meer privacy in sociale netwerken – In het buitenland meer een issue (nog) dan in ons eigen land, maar toch zal met het groeien van het aantal gebruikers er meer misbruik gaan komen wat weer een tegenreactie gaat opleveren.
- Opensource social networking – De wens van velen (1 keer inloggen, 1 keer gegevens invoeren en klaar voor meerdere toepassingen) lijkt waargemaakt te gaan worden door OpenSocial, OpenID
- Het is nog niet gedaan met Online Virtual Reality. World of Warcraft vervult een behoefte (en succesvol), Second Life is van hype naar niche gegaan en heeft vooral aangetoond dat er wel degelijk belangstelling voor een dergelijke toepassing bestaat bij een groter publiek. Nu nog een partij vinden die verbeterde functionaliteiten beter laat aansluiten bij massa.
- Meer video en multimedia online – meer mobieltjes met verbeterde camerafunctionaliteiten en laagdrempelige online toepassingen gaan videoblogging een boost geven.
- Gratis WiFi, Internet in trein en vliegtuig en nog meer files gaan het internetgebruik (en dus ook sociale netwerken) verder verhogen.
- Voor de MoMo believers: Mobile Marketing groeit in 2008 om in 2009 niet meer weg te denken te zijn.
- De groep aan de macht binnen sociale netwerken: bottom up beslissingen aandragen, dan wel forceren, zal vaker voor gaan komen
- Revenue based social networking – Als de massa te vinden is in de sociale netwerken, zal het geld zich daar ook naartoe verplaatsen. Naast het platform (zenden naar de gemeenschap) zal ook affiliate marketing binnen de communities zijn opwachting maken.
- Social lending (peer2peer banking) en andere vormen van social enterpreneurship. In een recente post is hier al uitgebreid aan bod gekomen.
Tijdens de Marketingfacts cursus Rendement met Online Communities op 20 februari wordt natuurlijk ook aandacht besteed aan dit onderwerp.
Geïnspireerd door deze blogpost.
Yes Lode! Ben het helemaal met je eens.
Trend 1, 8 en 9 vormen voor mij de Top drie.
Trend nr. 1 is voor ons de basis geweest voor het maken van babl. Zoals ook al elders geschreven: op eenzame hoogte wat aantal berichten en leden betreft staat … Ballonvaren. Binnen twee dagen trommelde gebruiker hotair tientallen ballonvaarders uit België en Nederland op om te gaan bablen, met ruim 600 geplaatste berichtjes als gevolg. Runner up: ´de babl voor mensen uit Laren, Gelderland´. Nu alleen nog die verregaande functionaliteit waarmaken. 🙂
@Karel: ik ga jou niet tegenspreken 🙂
@Vincent da´s je geraden, anders mag je ook niet naar Haarlem komen. 🙂
Ik vraag me nog wel af of Online VR echt een trend gaat worden in 2008. Volgens mij is dat meer iets voor de lange termijn en zit het ergens achter Web 4.0. Ik claim bij deze de term Web 5.0! 😉
Denk dat mobiel ook een flinke bijdrage gaat leveren aan social networks, sta er nu soms al van te kijken hoevaak ik mensen – waarvan je bijna zou twijvelen of ze uberhaupt internet gebruiken – via hun mobiel even checken of er op hun hyves nog is gekrabbel. Nu mobiel internet steeds toegankelijker wordt is het ‘snel even checken’ van je favoriete site – waaronder social communities – steeds makkelijker.
Daarbij zou een vorm van sociale affiliate marketing (‘persoonlijke’ aanbevelingen) tot de monetization van dergelijke sociale netwerken kunnen bijdragen.
Ik verwacht ook steeds verdere specialisatie in de social networks (misschien bedoel je dat met trend 1?): namelijk social networks rondom sport, rondom politiek, rondom cultuur, rondom muziek etc.
En de integratie van online en offline, ofwel het koppelen van offline feiten aan je online netwerk (of identiteit). Denk hierbij aan GPS, hartslag, geluisterde muziek, etc.
Ik mis social networks die mobile gaan!
@Harald: dat is een indrukwekkend lijstje met start-ups op je website, maar toch vooral van partijen die de faciliteiten bieden om mobiel te gaan. Ik denk dat dit jaar zo’n beetje duidelijk zal gaan worden wat nu eigenlijk de beste definitie is voor social networks, hoe groot ze zijn, wanneer er ueberhaupt sprake is van een social network, is er een offline-dimensie etc..
Er gaat een nog duidelijker scheiding komen tussen zakelijke gebruikers en niet zakelijke gebruikers.
Op dit moment zie je een duidelijk onderscheid tussen netwerken die zakelijk en netwerken die voor privegebruik bedoeld zijn. Door de toenemende functionaliteiten op de vooral niet zakelijke sites en het gebruik van mobile, photo etc, zullen niet alleen de netwerken doelgroepgerichter worden, maar ook gebruikers zullen verdeeld worden tussen hoofdzakelijk zakelijke gebruikers en hoofdzakelijk prive gebruikers. Het aantal leden op bepaalde sites zal hierdoor ook afnemen.
Dank allen voor jullie toevoegingen!
@gijsbregt: de groei van niche netwerken is idd een logisch vervolg op de eerste golf. Hangt samen met 1., maar gaat verder dan dat. 1. vloeit ook voort uit behoefte aan ‘nabijheid’, waarbij niches verder kunnen gaan dan alleen daaraan appelleren.
@ruud kok: ‘Mobiel’ is naar mijn mening geen trend meer, maar algemeen geaccepteerd, zoals je zelf ook aangeeft in je voorbeeld. Verdere groei zal idd nog meer invloed gaan hebben op het gedrag binnen sociale netwerken. En affiliate marketing is idd iets wat gaat komen, ik zie dat onder punt 9. Zodra er massa genoeg is, zal dit de kop gaan opsteken.
@karel, @Aldo: ik had zelf ook Buurtlink in gedachten, met dan iets meer apps dan nu het geval is.
@maud: interessant. Ik denk dat als zakelijke netwerken iets meer ‘fun’ zouden toepassen (of als Facebook geaccepteerd zou worden als zakelijk netwerk), de groei daar groter zou zijn dan bij privé netwerken.
Mooi al die trend die ik onderstreep. ik zie er echter nog één: online business chatportals zoals http://www.chatkantoor.nl, simpelweg gezien het feit dat business en afstand een steeds duurdere combinatie wordt. Zoals de expandeble video op Chatkantoor aangeeft leg je straks je zakelijke contacten vooral vanuit je luie stoel. Belangrijk is ook de match met business via mobiele telefoon/mini tv.
Ik ben eens even gaan kijken op Chatkantoor en gelijk amar een test chat gemaakt met de Rabobank. Werkt prima!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!