Blogging, onbekend en onbemind

28 januari 2008, 21:00

{title}Vandaag organiseerde de MediaWerkGroep een bijeenkomst over webloggen in het perspectief van principaal, instituut of mediabureau. De MWG is een vereniging welke als doel heeft haar leden (ruim 1900 in getal) te informeren over relevante ontwikkelingen op het gebied van media. Blogging was deze keer het ruim bemeten onderwerp. Aan de orde de mogelijk commerciële waarde van web 2.0 voor een adverteerder en vooral hoe mediabureaus de upside voor hun klanten in de sneluitdijende blogosphere zouden kunnen vinden. Op het snijvlak van oude en nieuwe media presenteerden middagvoorzitter Peter Wiegman (Mediaonderzoek), Igor Beuker (LaCommunidad) en Frank Janssen (Frankwatching) hun interessante debiet voor een wat schuchter publiek in een van de meest trendy etablissementen van Amsterdam restaurant Dauphine.

De vlotte aftrap van über paarse broek Peter Wiegman kon niet voorkomen dat het aanwezige publiek al wat van wal raakte tijdens het traditioneel goed onderbouwde en gedocumenteerde web 2.0 verhaal van Frank Janssen. De microfoon werd vervolgens doorgegeven aan Igor Beuker die met een vlammend betoog en passende voorbeelden de toehoorders eveneens kon boeien maar niet kon gijzelen. De passiviteit van het toch in grote getale aanwezige publiek heeft mogelijk met een gebrek aan affiniteit te maken. Voor het nog immer in demografie en GRP’s denkende mediagilde is blogging wellicht nog een brug te ver. Social media omarmen betekend veelal de sentimenten en motieven van je kerngroep leren kennen. En dat is een nieuw fenomeen. De jarenlang gecultiveerde zaligverklaring van bereikscijfers middels traditionele advertising lijkt te wankelen en langzaam maar zeker wat plaats te maken voor de aankomstmogelijkheden van commerciële boodschappen en dialogistiek welke het web principalen kan bieden. Adverteerders willen niet alleen meer weten wie hun producten of diensten wel of niet afnemen maar vooral waarom. Steeds meer bedrijven plaatsen web 2.0 in de communicatiematrix maar voor het grootschalig toepassen van blogging is nog wel wat intensiever missionariswerk noodzakelijk lijkt ook na vandaag nog steeds een gerechtvaardigde conclusie. Onbekend maakt nog immer onbemind…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    venturo

    Marco, het was zeker gegeven het onderwerp druk. Wellicht kunnen Igor, Frank of Peter hun preso’s linken? Ik vond Igor zijn voorbeelden zeker representatief…


    28 januari 2008 om 22:24
    Evert Jan Koning

    Mooi verslag Albert, en veel herkenbare constateringen. Met name de zin ‘adverteerders willen niet alleen meer weten wie hun producten of diensten wel of niet afnemen maar vooral waarom’. Wellicht veelzeggend voor mediamensen uit een vorig tijdperk.

    Een communicatie- marketing- of mediamanager die een open merk nastreeft zou eerder willen weten waarom niét. Daar ligt terreinwinst.

    Bestaande klanten zijn vaak geneigd om (bij management reeds bekende kwaliteitsperceptie) te herhalen, terwijl ontevreden klanten out of the box reageren. Bovendien weet het management als het goed is al veel over tevreden klanten.


    28 januari 2008 om 23:03
    loket

    @Marco mannetje/vrouwtje of 100 tot 120. Is veel voor een themasessie van de MWG heb ik begrepen.

    @Albert MWG zet één dezer dagen de PP’s online. Linkje volgt hieronder wel ergens.


    29 januari 2008 om 05:40
    jkivit

    Ik vond de zaal een beetje tam gisteren. Weinig vragen en/of discussie na de presentaties. Daarnaast was het illustratief dat slechts enkele personen in de zaal een eigen weblog hebben en/of Twitter gebruiken.

    Je mag van deze groep van ‘media professionals’ toch iets meer activiteit verwachten op dit vlak. Ignore it at your own risk 🙂

    Aan de presentaties van Peter, Frank en zeker Igor lag het niet. Die waren informatief en ik heb er zeker wat van opgestoken!


    29 januari 2008 om 17:20
    Harald Dumoulin

    De toegevoegde waarde van Blogs voor de bedrijfswereld ligt niet in de advertentiemarkt. Alhoewel er links en rechts al regies opduiken die de blogosfeer als advertentiemedium presenteren (Adhese.com in België). Belangrijker voor de bedrijfswereld is corporate blogging. Waar je als bedrijf op je website kunt vertellen wie je doet en wat je verkoopt kun je op een blog je visie op een markt en sector kwijt. Dat laatste is minder gepast op een website maar met een blog maakt het je tot een marktreferentie. Dat is een belangrijke troef. Helaas zien de meeste bedrijven het nog niet zitten om zelf en/of hun medewerkers hier tijd in te laten steken. ‘Content’ is hier wederom de bottleneck…


    30 januari 2008 om 08:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!