Bestedingen tv-reclame met 6,8% gestegen
De netto bestedingen aan televisiereclame zijn het afgelopen jaar met 6,8% toegenomen tot een totaal van 851 miljoen euro (+54 miljoen euro). Deze cijfers heeft de Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT) vandaag naar buiten gebracht in het Financieel Jaarverslag Televisiereclame 2007 (pdf).
De automobielbranche, de energiebedrijven en cosmetica laten de sterkste stijging in bestedingen zien. Daarnaast nemen supermarkten en lichaamsverzorging nemen nu blijvende plaats in de top 10 in. Een structurele daling is te zien bij zorgverzekeraars (in 2006 zeer actief in verband met de nieuwe wetgeving), bij reclame voor DVDs en CDs en bij vaste telefonie.
De sterke stijging in 2007 is mede opvallend omdat enkele jaren geleden werd verondersteld dat televisiereclame op zijn top zou zitten. Het live televisiekijken zou verdrongen worden door het kijken naar opgenomen programma’s zonder reclame. Daarnaast zou internet de kijktijd naar televisie onder druk gaan zetten. Beide verwachtingen zijn niet uitgekomen. Het niet live kijken maakt slechts een fractie uit van het totale televisiekijken en de stijging van de internettijd is niet ten koste van televisiekijken gegaan aldus SPOT. Helaas meldt het verslag niet de toename van multitasking en de consequenties daarvan op het effectief kijkgedrag.
“De sterke stijging in 2007 is mede opvallend omdat enkele jaren geleden werd verondersteld dat televisiereclame op zijn top zou zitten. […] Daarnaast zou internet de kijktijd naar televisie onder druk gaan zetten. Beide verwachtingen zijn niet uitgekomen. […] de stijging van de internettijd is niet ten koste van televisiekijken gegaan aldus SPOT.”
mij werd verteld dat er minder mensen naar tv kijken en meer naar internet.
de reden dat de bestedingen omhoog gingen voor tv ligt in het feit dat het het enige effectieve massamedium is
dus om de massa nog steeds te bereiken, moet je diep in de buidel tasten op de momenten dat ze wel allemaal kijken
@Martijn: door wie is dat verteld? Kan ik dat ook online vinden? Denk overigens dat je gelijk hebt maar bovenstaande is wat SPOT vandaag heeft gepubliceerd. Zoals ik al aangaf vind ik het jammer dat er niet wat meer is gezegd over multitasking en het effect daarvan op de kijktijd/gedrag.
@marco: SPOT kijkt alleen naar de voor hun achterban belangrijke cijfers 😉 Dat de kijktijd afneemt (zeker bij de komende groep 16-24 jarigen, maar spot focust zich op 20-49) zullen ze nog altijd cijfers weten te produceren die in hun voordeel spreken. En dat is deels ook zo, maar ze toch wel erg makkelijk voorbij aan het feit dat er wel degelijk anders wordt gekeken. Wie zoekt zal vinden, is dat niet een oud gezegde?
Ik hoop overigens van harte dat de reclamegelden groeien, als je bedenkt dat de toename van eenmalig live-shows de zenders ze onevenredig veel geld kosten (miljoenen) en er dus het liefst meteen gecashed moet worden.
Daarnaast is de toename in mijn ogen eerder een signaal dat de gemiddelde marketeer nog steeds traditioneel denkt en doet. GRP’s boven interactie/effectiviteit, kortom veiligheid ipv experimenteren.
Onbekend maakt onbemind zullen we maar zeggen. Vanaf april nemen we bij BoradcastMagazine ism SKO ook het kijken via online mee, relatief klein aantal maar ik denk dat we binnen een jaar een behoorlijke groei zullen zien.
@marco, in feite is het van SPOT ook maar een aanname; ze zien de bestedingen omhoog gaan, maar je kunt niet achterhalen of ze ook daadwerkelijk de kijkcijfers omhoog hebben zien gaan.
zij denken: bestedingen omhoog, dus zal er wel meer televisie gekeken worden
ik denk: bestedingen omhoog, het aanbod zal wel schaars zijn
vanuit de economie klopt mijn redenatie dan meer
Het klinkt een beetje als: “wij van wc-eend adviseren… wc-eend!”
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!