Publieke Radiozenders Succesvol

1 februari 2008, 07:25

In de periode november-december 2007 heeft 3FM in diverse doelgroepen een historisch hoog marktaandeel gerealiseerd. In deze periode moest Radio 538 haar marktleiderspositie afstaan en is 3FM sinds jaren weer koploper in de doelgroep 20-34 jaar. Ook in de doelgroep 10+ is de zender ruim gestegen en heeft weer de vertrouwde plek boven Q-Music verworven (verschil 1%). Natuurlijk heeft de succesvolle Serious Request-week op 3FM aan deze prachtige resultaten bijgedragen (Bron: CLO).

Top 2000 en Serious Request breken records

De Top 2000 is een niet meer weg te denken eindejaarsevenement en was in 2007 succesvoller dan ooit! Maar liefst driekwart van de Nederlanders (10+) heeft via radio, televisie of internet iets van de eindejaarslijst meegekregen. Via Radio 2 hebben 6,9 miljoen Nederlanders (49%, 10+) naar de Top 2000 geluisterd met het hoogste bereik in de doelgroep 35-54 jaar. Het evenement kreeg een recordbeoordeling van 7,9.

Ook Serious Request van 3FM wordt elk jaar populairder. Het bereik op radio was ongekend hoog: 5,2 miljoen Nederlanders (37%, 10+) hebben genoten van de actie en beoordeelden Serious Request met een 7,8 (Bron: NPO KLO).

Themaweek Jaren ‘60 en Top 100 van het Nederlandse Lied

De themaweek van de Jaren ’60 is verschoven en gaat al op maandag 4 februari van start. De themaweek stond eerder gepland van 11 t/m 15 februari. Tevens heeft de populaire themaweek op Radio 2 een nieuwe naam gekregen: Made in the Sixties. Dit jaar kan de kijker ook op Nederland 3 tijdens de thema-avond op 7 februari genieten van de vervlogen jaren ’60.

De beste hits aller tijden van artiesten van eigen bodem komen voorbij in de Top 100 van het Nederlandse Lied! Op 28 maart staat Radio 2 de hele dag in het teken van het eigen product.

Paulo Lopes
Key Account Manager bij Habbo.nl

7 jaar ervaring in Muziekindustrie en inmiddels 6 jaar werkzaam in Online!

Categorie
Tags

7 Reacties

    MaartenThuisen

    Ik denk overigens dat 538 vooral zijn marktaandeel aan het verliezen is doordat het veelste commercieel is geworden. Soms gaat het alleen maar over belspelletjes en dergelijke. Reden voor mij om niet meer naar 538 te luisteren.


    1 februari 2008 om 08:05
    media

    @Paulo: Leuk allemaal die luistercijfers, maar kun je ook iets zeggen over de bezoekcijfers van de bijbehorende sites? Hoe populair zijn die nu eigenlijk?


    1 februari 2008 om 08:16
    Paulo Lopes

    @Marco

    Radio2.nl steeg in bereik van 4,4% in november naar 6,5% in de maand december door het stemmen op de top2000, in de doelgroep 25-54 jaar was het bereik zelfs 8,4%. In absolute aantal zijn dit 886.000 unieke bezoekers (13+).

    Ook 3fm.nl is gestegen in bereik ten opzichte van vorige maand door de Serious Request actie, het bereik van deze site steeg van 2,4% in november naar 5,7% in december. De site trok dus meer dan 2 keer zoveel unieke bezoekers. In absolute aantal zijn dit 777.000 unieke bezoekers (13+).


    1 februari 2008 om 09:23
    Bart van Hal

    Hi Paulo,

    Complimenten van een collega, maar je haalt wel twee dingen door elkaar: bruto crossmediaal bereik over de totale mediainzet versus het succes van de individuele radiozenders. Dat vertroebelt het beeld. Kijken we sec naar het marktaandeel van de Top 2000 dan is dat namelijk – juist ondanks het bombardement van crossmediale aandacht in print, op televisie en internet – dit jaar nogal teleurstellend. In 2006 scoorde Radio 2 over nov/dec nog 13.1% (10+), in 2007 slechts 10.7%. Radio 3 maakte in dezelfde periode wel een kleine stijging door, maar dat maakt dat verschil niet goed.

    Marco: skyradio.nl heeft gemiddeld 400.000 unieke bezoekers (STIR) per maand.


    1 februari 2008 om 09:34
    Paulo Lopes

    @Bart

    In 2006 was o.a. Q-music ook nog niet op stoom gekomen! Hoeveel van jullie unieke bezoekers luisteren er online naar de skyradio?

    Ik ben zelf al bezig met een lijst samen te stellen voor luisteren naar onlineradio 1 t/m 6 en Fun-x (Publieke Zenders). Deze gegevens kun je redelijk eenvoudig uit Google Analytics of Sitestat halen.

    Best leuk om deze statistieken dan te vergelijken met CLO en STIR (die met panels werken)


    1 februari 2008 om 09:55
    media

    @Paulo: dank voor de update! Is er ook een publiek beschikbaar overzicht van bezoek/bereikcijfers radioprogramma’s? Ben eigenlijk wel benieuwd!

    @Bart: heb jij inzicht in de relatie tussen luister- en bezoekgedrag op skyradio.nl?


    1 februari 2008 om 11:16
    Paulo Lopes

    @Bart

    Radio is zoals in het bericht aangegeven 6,9 miljoen (49 % op 10+)

    Crossmediaal zoals jij dat noemt is het meer namelijk 10,2 miljoen (72 % op 10+) dus met TV en Internet erbij.

    De cijfers van CLO lijken in vergelijking met 2006 teleurstellend maar in het 2007 onderzoek hebben ze alleen de 1e 4 dagen van de Top2000 gemeten (tot 28 dec 2007). Zwaartepunt ligt natuurlijk bij de ontknopping van die Top2000..de platen worden alsmaar “beter” dat weet jij ook.

    De meest beluisterde dagen zijn dus nog niet meegenomen en zullen dus bij de volgende meetperiode dec-jan zichtbaar zijn. Op naar een record!


    1 februari 2008 om 11:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!