Eventdriven e-mailmarketing

3 februari 2008, 10:21

Eventdriven e-mailmarketing Bijna alle serieuze e-mailmarketing bedrijven in binnen- en buitenland zeiden vorig jaar al dat eventdriven e-mailmarketing het helemaal is/gaat worden. Als een gek proberen Nederlandse ESP’s de Amerikaanse en andere voorlopers van e-mailmarketing software bij te benen door gebruiksvriendelijke -op campagnemanagement gerichte- software te ontwikkelen dat over meerdere kanalen (e-mail, SMS, post) eventgedreven (bijvoorbeeld op basis van events) communicatie kan uitsturen. Nu denk ik zelf ook dat dit een mooie toekomst is, maar toekomst is het. Ik verwacht dat dit pas over een paar jaar opportuun wordt. Belangrijkste reden: bedrijven zijn er organisatorische en systeemtechnisch niet klaar voor. Neem een simpel voorbeeld als….. carnaval.

Ik woon in het pittoreske Den Bosch (Oeteldonk in dezer dagen) en ook in ontkom niet aan carnaval. Nu zullen veel lezers van boven de grote rivieren denken, wat moet hij nu met carnaval op deze serieuze marketingblog. Welnu, ik licht het toe.

Carnaval (sinds de middeleeuwen een jaarlijks terugkerend event) wordt met name gevierd in Brabant, Limburg en een gedeelte van Gelderland en Zeeuws Vlaanderen. Een inwonersaantal van ongeveer 4 miljoen personen. Een aardige doelgroep zou je denken om eventdriven (e-mail)marketing op te richten? Het is immers een event, en wat voor een. En redelijk eenvoudig voor te bereiden. Het komt jaarlijks terug dus geen verrassingen. Maar waarom doet geen enkel bedrijf hier iets mee? Ik kan me uit een grijs verleden nog wel eens herinneren dat Christine le Duc een speciale carnavalsnieuwsbrief had ontwikkeld (met allerlei leuke artikelen) alleen stuurde ze die naar de totale install base, dus ook naar Groningers….

Geen groot en bekend bedrijf (althans niet mij bekend) doet er iets mee. Terwijl je toch zou denken dat er marketing opportunities liggen. Je moet alleen wel postcodes weten van je klanten/prospects, (kunnen) segmenteren in je database, zin hebben om content te maken speciaal voor 4 miljoen mensen en vanzelfsprekend producten (tijdelijk) hebben om in een behoefte te voorzien etc. etc. Hieronder wat voorbeelden.

De C1000 nieuwsbrief van 2 februari staat vol met aanbiedingen zoals o.a.: snorkelkoek, wegwerpslabbertjes, luiers, luierbroekjes, baby lotion doekjes, baby verzorgingsproducten. Dus veel babyspecials voor deze kinderloze meneer. En geen kant en klare maaltijden, pizza’s, brood, melk of bier (voor de nadorst) en uiteraard eieren en spek (er moet ten slotte een bodem zijn).

De Albert Heijn nieuwsbrief komt onder andere met een aanbieding voor Witte Reus waspoeder. Dat terwijl het gemiddelde carnavalspakje nog rechtop in de hoek staat sinds vorig jaar, strak van bier en modder waar je zo inspringt. Wat nou wassen!

En waarom koopt een Wehkamp of een Neckermann geen carnavalskleren (net als de Makro) in om ze in de weken voor carnaval te kunnen verkopen. Er gaat vreselijk veel geld in om! Mijn boerenkiel met plaatjes is inmiddels al meer dan 300 euro waard.

En het Kruidvat, waarom geen aanbod voor vitaminepillen?

Maar deze en andere bedrijven kunnen het goed maken hoor. Over een paar dagen graag aanbiedingen voor: middelen tegen verkoudheid, mager (caloriearm) eet en drink spul, schoenenpoets (als je toch zo slim bent geweest redelijk goede schoenen aan te trekken en het nog te redden is), jonge mode voor grote maten, groente en fruit en voorlopig geen diepvries frikadellen en 2 kratjes Bavaria bier halen en 1 betalen. Alaaaf, ik ga de kroeg in.

Bas Ter Burg
Managing director bij Add to Favorites BV

Bas Ter Burg (1970) is managing director bij Add to Favorites (www.addtofavorites.nl). Add to Favorites helpt organisaties bij het opbouwen en onderhouden van langdurige, persoonlijke klantrelaties. Waardevol zijn voor jouw klanten kan alleen met goede communicatie op álle momenten van klantcontact. Juist daarom is e-mail een onmisbaar kanaal: het stelt je in staat persoonlijk en op het juiste moment te communiceren. Zowel met e-mailmarketing als met transactionele e-mail. In de samenwerking met onze klanten realiseren wij met specialistische adviezen, techniek én uitvoering alles wat nodig is voor de juiste boodschap wanneer het die ene ontvanger uitkomt. Add to Favorites – dé e-mailspecialist

Categorie
Tags

10 Reacties

    Aldo

    Wordt bij ‘event’ niet de het inrichten of agenderen van een businessrule bedoelt? Dus wanneer een relatie een bepaalde status bereikt wordt hier een vooraf gedefinieerde trigger op van toepassing en wordt een scenario opstart. Vanuit dit scenario wordt de juiste informatie (relevantie) op het juiste moment (just in time) via het juiste kanaal verstuurd (multi-channel).

    Het event carnalval is in de Engelse taal een event maar in het Nederlands toch een evenement? Of sla ik hier de plank volledig mis?


    3 februari 2008 om 11:15
    Frits

    kan iemand aub deze post verwijderen aub ?

    event driven is niet hetzelfde als evenement driven

    en relevantie van de aanbiedingen is zelfs gewenst als je geen event driven scenario hanteert

    het wordt een ongezond hapje carnaval op deze manier met veel foute brokjes


    3 februari 2008 om 12:03
    media

    @Aldo, Frits: ‘event’ betekent in het Engels zowel ‘evenement’ als ‘voorval’. Eventmarketing is gericht op de eerste, event driven marketing is gericht op de tweede.


    3 februari 2008 om 12:32
    Ronald van den Hoff

    Event driven communicatie noem ik het liever. In simpele vorm: ik bestel iets en dat “event” lokt een “bevestiging” uit , gevolgd door 2 weken later bijvoorbeeld een tevredenheidsonderzoek. Op langere termijn: als iemand een huis koopt kun je aannemen dat hij/zij binnenkort moet verhuizen, een hypotheek wil, scholen moet hebben voor de kinderen, nieuwe winkels moet vinden om de boodschappen te doen etc. Daar kun je communicatie stromingen op inrichten. Of als je weet wanneer iemand geboren is weet je ook wanneer die ongeveer naar de lagere school gaat, kun je de ouders een wa verzekering etc aanbieden. Of een studiefinanciering voor later.

    Even driven communicatie in die zin “verbind” de stakeholder informatie opgedaan via de sociale media en de transactionele kant van een organisatie.


    3 februari 2008 om 12:50
    Ronald van den Hoff

    het moet natuurlijk zijn “verbindt”….excuses…


    3 februari 2008 om 12:51
    Daniel Janus

    @Bas: ik denk dat in het geval van dit evenement het lastige is dat je een selectie uit je database moet maken en daar zijn de meeste permissie-databases niet op ingericht. En dat terwijl je bij C1000 toch je postcode of plaats MOET invullen…


    3 februari 2008 om 22:41
    erik

    of het carnaval heeft hier tijdelijk hard toegeslagen, en dus zal de schrijver van deze post hopelijk snel weer de basics van marketing herkennen en erkennen.


    4 februari 2008 om 19:42
    basterburg

    Onder de definitie van event driven marketing schaar ik ook ‘events’ alszijnde bijvoorbeeld evenementen. Dat is wellicht voor bepaalde personen een te vrije interpretatie maar ik had van de hedendaagse marketeers toch niet gedacht dat ze zo in hokjes zouden denken. Over de definitie ‘permissie’ of ‘SPAM’ wordt van eenieder ook verwacht dat ze die kennen maar die wordt ook regelmatig vrijelijk geïnterpreteerd. Dit blijkt wel uit bedrijven die ongevraagd e-mail blijven sturen of het recht van verzet onvoldoende/niet aanbieden in e-mails.

    @Aldo. Je slaat de plank wat mij betreft helemaal niet mis hoor. Alleen kan een evenement als bijvoorbeeld carnaval, maar ook je verjaardag of als je terugkomt van vakantie ook als businessrule worden gehanteerd. En deze businessrule bepaalt dat een template er op een bepaalde manier kan uitzien, er bepaalde content wordt getoond etc. etc.


    5 februari 2008 om 14:51
    Daan van Berkel

    @Bas: interessante parallel tussen event gedreven e-mailmarketing en Carnaval..

    Opvallend puntje is overigens dat de brievenbus van deze Oeteldonker wel gevuld was met supermarktfolders met speciale Carnavalsaanbiedingen (bier, worstenbroodjes e.d.)! Er wordt dus offline wel wat met het event gedaan. Alleen die stap naar e-mail.. Tja..


    5 februari 2008 om 18:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!