Hoe ziet marketing en communicatie er uit in 2020?
Vorige maand gaf ik op mijn persoonlijke weblog een overzicht van voorspellingen voor 2008. Voorspellingen op gebied van marketing en communicatie van o.a. McKinsey Quarterly, Gartner en Trendwatching.com. Morgen komt Tijdschrift voor Marketing met een artikel waarin het een 10-tal toekomstbeelden schetst hoe marketing en communicatie er in 2020 uit zal zien. Het betreft een onderzoek in samenwerking met Yacht. Op marketingonline.nl alvast een beknopte samenvatting van de 10 toekomstbeelden:
1. Tribalisering (groepsvorming)
In 2020 heeft iedereen heeft een profiel op het web. Persoonlijk contact krijgt een nieuwe betekenis. De virtuele ik wordt belangrijker dan de fysieke.
2. Adoptie van technologie
De baas van de marcomspecialist is in 2020 een ICT’er.
3. Behoefte aan authenticiteit
MVO, ontwikkelingswerk, duurzaam ondernemen blijven belangrijke thema’s. De activiteiten rond deze thema’s liggen in het verlengde van de organisatie. De marcomspecialist werkt bij een organisatie waar hij zich meeidentificeert.
4. Maatschappelijke ontgrenzing
De individualisering slaat door. Men klaagt over sociale isolatie en het verdwijnen van de sociale cohesie. Organisaties bieden hun mensen internationale, lokale en sociale netwerken en voorzieningen aan.
5. Competentiebreedte marcomfunctie
Naast een cfo en een cpo kennen we in 2020 ook de cco. De marcomspecialisten zijn in 2020 veelal ZZP’er (zelfstandige, zonder eigen personeel). Er is een schaarste in het aanbod van marcomspecialisten met strategische en tactische advieskwaliteiten.
6. Aansluiting op de markt
Corporate social responsability is een groot aandachtspunt voor de marcomspecialist. De doelgroepdefinitie wordt meer complex.
7. Individualisering
De individualisering in het arbeidsleven heeft als gevolg dat er nog minder controle en sturing zal plaatsvinden. Regel het maar!, wordt het motto.
8. Geografische ontgrenzing
De marcomspecialisten van 2020 zijn professionele nomaden. Bij veel organisaties heeft een outsourcing van communicatie plaatsgevonden. Daarom werken de professionals op meerdere locaties, met verschillende mensen.
9. Flexibilisering
De flexibele arbeidsmarkt beleeft het summum. Ontwikkelingen in de wetgeving staat verdere flexibilisering steeds meer toe. Dit leidt tot meer freelancers, flexibelere arbeidsverhoudingen en een groeiende behoefte aan flexibele inzet van personeel.
10. Accountability
De marcomspecialist is een deskundige met autoriteit. Hij heeft vak- en/of doelgroepspecifieke kennis en denkt daarom mee op hoog strategisch niveau. Het werkveld van de marcomspecialist is in 2020 volledig businessgedreven.
Bron:
Mooi dat het steeds duidelijker wordt dat de ‘ik’ persoon meer en meer belangrijk wordt. Al voelt het soms wel een beetje alsof individuen alleskunners moeten worden, maar tegelijk ook specialisten.
Ik ben vooral benieuwd hoe op lange termijn een marcom’mer zich zal onderscheiden van mensen uit goedkopere landen, wellicht is dit ook wel een reden dat dingen als ‘strategie’ genoemd worden. Op hoog niveau zitten marccom’mers lokaal bij de klanten/bedrijven, op lager/uitvoerend of wellicht specialistisch niveau komt men terecht bij outsourcing.
Offtopic: De Marcom Top100 werkt niet helemaal goed? De FP laat bijvoorbeeld netters op de 9e plek zien en klik je op ‘meer’ (of gewoon de button bovenaan) dan zie je dat ze daar 10e staan. Ook de runners-up lijken nog niet bijgewerkt?
Leef ik dan nu al in het jaar 2020? Behalve punt 2 ben ik ook de cco niet tegen gekomen. Gelukkig maar!
@Hans: ik ben ook wel benieuwd naar de toelichting. De meeste punten in deze lijst zijn ook voor mij nu al aktueel.
@Tim: bij mij werkt het allemaal prima!?
@ Marco Veel van deze aspecten spelen nu al een essentiële rol in mijn dagelijkse werk. Daarbij komt dat een gezonde mix tussen Marketing en Communicatie (2 verschillende disciplines) schaars is. Ik merk dagelijks dat mijn ervaring op een marketingafdeling (grote financial) en mijn ervaring als communicatieadviseur (overheid) een unieke mix is.
Terug naar de toekomstbeelden: punt 2 springt er echt uit. Een echte marcomspecialist zou nooit in loondienst onder een IT-er kunnen en willen werken. Die werelden liggen veel te ver uit elkaar. Ook in 2020. En hoe staat dit punt in verhouding tot punt 9? Ben benieuwd naar de onderbouwing van punt 2!
Leuk om te lezen en inderdaad veel nu al actueel (zeker wanneer je kijkt naar de vooroplopers). Punt 2 en 4 ben ik het niet mee eens. De baas van de marcommers zal m.i. nooit meer ICT-er zijn dan de marcommers zelf (punt 2) en daardoor zelf geen ICT-er zijn. Merkbeleving is en blijft daarvoor ook veels te belangrijk. En klagen over sociale isolatie / individualisering slaat door (punt 4)? We zijn in de westerse wereld m.i. juist bezig met een tegengestelde trend van egoisme naar sociaal. Wij leven ondertussen in zodanige luxe dat het hogere haalbare na eigen tevredenheid het delen / samen zijn is. Bedrijven zullen hier veel faciliteiten in aanbieden, maar zal de consument zelf zal hier nog veel (pro)actiever mee om gaan. Sptijtig dat het niet eenvoudig reageren is op marketingonline, laat staan de papieren versie. Discussie dan maar hier?
toekomst voorspellen is niet zo moielijk. 2020 is over 12 jaar. kijken we 12 jaar terug (1996), dan is er eigenlijk maar weinig veranderd. de nieuwe technologiën die toen al aanwezig waren, worden nu steviger omarmd. meer niet eigenlijk. en dat klopt dat rijtje van tien open deuren wel. alles wat nu bestaat zal dan intensiever gebruikt worden.
maar het staat allemaal wel haaks op:
De baas van de marcomspecialist is in 2020 een ICT’er.
dat denk ik dus niet. de bazen verschillen over de jaren niet zo veel. als er al verandering is, dan kan je zeggen dat de bazen juist minder technisch worden. over 12 jaar zijn ict-structuren zo simpel, dat dan eindelijk echt het/de idee telt en de techniek het altijd heel simpel oplost.
misschien is dat trouwens eindelijk het jaar dat computers ons werk uit handen gaat nemen, ipv juist meer werk te bezorgen.
🙂
Beter laat dan nooit. Aardige post, toekomst kijken is altijd lastig. Maar een trend is wel dat marketing gerationaliseerd wordt. Zie de sterke opkomst van MRM (Marketing Resource Management). En het zou mij niks verbazen als de baas van de marcom-specialist een IT’er is. Of misschien meer waarschijnlijk: de marcom-specialist *is* een IT’er.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!