Dutch Cowboys naar eerste positie in Marcom Top 100

12 februari 2008, 06:01

Dutchcowboys naar eerste positie in Marcom Top 100

Met name door een hoge Google Pagerank en Technorati Authority en een hogere beoordeling (na lancering nieuwe site), heeft Dutch Cowboys de koppositie overgenomen in de Top 100 Marketing- en Communicatieblogs. Frankwatching (ondanks meer stemmen van gebruikers) en Molblog (ondanks hogere beoordeling) zijn daardoor beide één plaats gezakt.

De grootste stijgers deze maand zijn Visual Brand Experience (+82 posities), Zonneveld Marks (+52), RonaldvandenHoff.nl (+43), Andre Scholten (+36), Vint (+31), Blinkz (+29), MartijnHulst.nl (+29), One Day Company (+29), deInternetMarketeer (+21) en Café del Marketing (+17). Grootste dalers zijn Roodlicht (-31 posities), Webnoise, X-ite en Saku’s SEO Blog (allen -26 posities). Opmerkelijk dat onder de dalers veel SEO-blogs zitten. Toeval?

We hebben helaas afscheid moeten nemen van BlueAce dat is gestopt om in het Nederlands te bloggen. Gelukkig zijn ze niet helemaal verdwenen uit de blogosfeer, ze gaan verder op The Next Web weblog. Heren, succes met het veroveren van de web 2.0-wereld!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

23 Reacties

    media

    Inmiddels komen de eerste emailtjes al binnen dat we teveel waarde toekennen aan de Google PageRank en Technorati Authority. De eindscore wordt nu berekent op basis van PR (1x), TA (2x), score (3x) en leden (4x).

    Suggesties voor een betere formule blijven welkom!


    12 februari 2008 om 06:41
    Paul Schoenmakers

    Het viel me afgelopen maand op dat de Headlines uit de Marcom 100 hier aan de rechterkant volgens mij niet iedere maand wordt ververst met de huidige top 100, kan dit kloppen?

    Heb mijn eigen berichten namelijk nooit voorbij zien komen, terwijl ik vorige maand toch op 81 stond, nu overigens 74, klim langzaam naar de top 50 😉


    12 februari 2008 om 07:16
    fransre

    off-topic: het opvragen van het plaatje [link] gaat niet goed, want de webserver vraagt om een naam en wachtwoord wat ik natuurlijk niet kan weten.


    12 februari 2008 om 08:37
    frankheijkamp

    Probleem is ondertussen verholpen, alleen was het nodig om ook even de link uit de reactie te halen omdat die natuurlijk verwijst naar een afbeelding die niet publiekelijk toegankelijk is.

    Waar gehakt wordt kunnen wel eens spaanders vallen, dit was er eentje.


    12 februari 2008 om 09:39
    ErwinVanLun

    Blij natuurlijk met m’n top 10 notering, maar toch denk ik dat Google PR een belangrijke rol zou moeten blijven spelen. Lezers die namelijk bewust de moeite nemen te stemmen, zijn ongeveer dezelfde mensen die lezen via RSS. Dit zijn echter (totaal) andere mensen die de site actief bezoeken en abonneren op een e-mail nieuwsbrief. Google PR representeert de laatste groep, Technorati index en actief stemmen representeert de eerste groep.


    12 februari 2008 om 11:24
    Boris Veldhuijzen van Zanten

    Bedankt voor de ‘linklove’. Robert (Blueace) werkt nog dagelijks mee aan The next Web Blog en we krijgen veel leuke reacties en tips. Blueace2.0 dus!


    12 februari 2008 om 13:34
    Paul

    Ben het met Erwin eens…de stemmen van de lezers, maar vooral redactie zijn erg subjectief en makkelijker te ‘manipuleren’ dan de beste objectieve stem die je kunt hebben en dat is die van het hele web uitgedrukt in de PR van Google…

    Ofwel

    PR (4x), TA (3x), score (1x) en leden (2x)?


    12 februari 2008 om 13:47
    Niek ten Hoopen

    Alleen zegt de Google PR tegenwoordig niet meer zoveel en is de mate van objectiviteit van Google ook wel eens betwijfeld 😉


    12 februari 2008 om 14:01
    ErwinVanLun

    @paul: PR 4x? Dat klopt ook weer niet helemaal. Dat zou simpelweg betekenen dat sites die veel spectaculair nieuws/consumenten nieuws aanhalen automatisch op 1 komen. Schrijf veel over gadgets, over popsterren en H&M;, en je komt bovenaan in de marcom top 100. Dat klopt ook weer niet helemaal.

    Eigenlijk zou je een reeks van marketing zoektermen moeten invoeren: marketing, merken, communicatie e.d. en kijken hoe de sites daarop scoren in Google. Maar dat is wel wat ingewikkelder en welke zoektermen ga je dan kiezen? Is web 2.0 een marketing term? En Second Life? En multi-touch? En patent? Zo wordt het steeds vager.

    Wellicht zou een ouderwetse methode het best helpen: actief onderzoek: bellen naar 100 marketeers uit de doelgroep, vragen of ze een site kennen, bezoeken, waarderen. Maar dit is wel weer duur.


    12 februari 2008 om 20:49
    RubZie

    Erwin: ik ben het totaal niet met je eens dat Google PR een goede indicator is van het aantal lezers via nieuwsbrieven en het aantal lezers via de site. Kun je dat verband uitleggen? PR is (of beter: was) een indicator van het aantal en de autoriteit van links naar een pagina. If anything, zegt dat vooral iets over of je publiek zelf ook blogt.

    Paul heeft wel een punt dat PR en Technorati rank minder “makkelijk” te beinvloeden zijn. Maar of dat voor of tegen die indices pleit, vraag ik me af. Stemmen lijken mij by far de meest objectieve meting, zeker als dat af en toe opnieuw moet en alleen door MF leden gedaan kan worden. Dit is immers de MF top 100.

    Tot slot nog maar eens benadrukken dat PR op pagina niveau wordt toegekend, dus niet aan websites als geheel. Als je PR waarde dus wilt koppelen aan de waarde van een weblog, zou je moeten kijken naar de PR van alle pagina’s van dat weblog.


    12 februari 2008 om 21:32
    RubZie

    Oh, en verder moeten we natuurlijk snel de totale score gaan delen door het aantal bloggers en blogposts, want de top5 is in handen van blogs met tientallen bloggers. Daar kunnen wij eenzame bloggers (ik sla mijn virtuele arm om Peter, Erwin en Eduard heen) natuurlijk nooit tegenop 😉


    12 februari 2008 om 21:35
    ErwinVanLun

    @Ruben: PR op pagina nivo… : toch verschijnen pagina’s uit een site met een hoge PR voor de home page hoog in de zoekresultaten, zelfs als de PR van de pagina nul is. Dus Google gebruikt wel de PR voor andere pagina’s binnen de site.


    13 februari 2008 om 00:50
    Fred Zelders

    Alle oplossingen die genoemd zijn werken dus niet echt.

    Daarom de -volgens mij- enige juiste manier:

    a) Tel de stemmen van de MF-leden.

    b) Bepaal de waardering van de initiatiefnemers (‘Cijfer’)

    en That’s It. … Toch?


    13 februari 2008 om 10:57
    RubZie

    Jeroen: dat beinvloeden van de Technorati rank gaat er puur om dat je Technorati wijst op blogs die hij nog niet kent. Je voegt dus niks illegaals toe, je kunt het hooguit als optimalisatie zien. Je wekt wel die suggestie, dat vind ik niet terecht.

    Ik ben het wel met je eens dat factoren als (RSS) lezers meegenomen zouden kunnen worden, ik zou daar zeker aan meewerken. Een STIR voor kleine sites? 🙂

    Fred: mee eens, maar wat we hier misschien nog vergeten is het verschil tussen een verkiezing en een ranglijst. De Marcom100 is in feite een combinatie van de twee, en daarover heb je steeds discussie. Een ranklijst is in principe kwantitatief (aantallen verkopen, lezers, Technorati rank), een verkiezing is kwalitatief (verkiezingen).

    Een vraag is dus: is de Marcom100 een populariteitsranglijst, of een verkiezing voor beste blog? Nu is het een combinatie, en dat wringt soms.


    13 februari 2008 om 11:33
    RubZie

    Sorry, effe flauw P.S.: Jeroen, als je voor stats-openheid bent waar kan ik jouw feedsubscribers zien? 🙂 (in je verhaal over de blog50 geef je aan dat je 1600 subscribers hebt, maar bij Feedburner zie ik een wat lager aantal)


    13 februari 2008 om 11:52
    Fred Zelders

    @Ruben: Ik ga voor de kwalitatieve insteek. Jij niet dan?


    13 februari 2008 om 12:41
    steven

    Kunnen we het niet gewoon simpel houden? Schrap de persoonlijke mening van de redactie en je houdt 2 technische beoordelingen en 1 beoordeling van het “volk”. Lijkt mij een prima meting.


    13 februari 2008 om 21:54
    ErwinVanLun

    @Ruben:

    Marcom100 een populariteitsranglijst, of een verkiezing voor beste blog?

    . Da’s een hele goede. Misschien je drie notereringen kunnen gebruiken die je per individu kan onderzoeken:

    -hoogste bekend (bekend, maar wel of niet regelmatig bezocht)

    -meest verkocht (=meest gelezen, (welke weblogs worden bvb min 1x per maand bezocht, hetzij via de site, hetzij via RSS))

    -hoogst gewaardeerd (welk cijfer geeft de MF lezer mee aan de top 5 blogs)


    14 februari 2008 om 06:55
    Karel Geenen

    We leven in het sociale tijdperk, toch? In mijn ogen zou de stem van MF leden zwaarder moeten tellen! Verder is Technorati ook een redelijk betrouwbare indicator.

    Pagerank zou wat mij betreft afgeschaft mogen worden! Voorbeeld: er zijn weblogs van hoge kwaliteit met veel lezers die zich schuldig hebben gemaakt aan linkverkoop en dus gestraft zijn door Google door een pagerank penalty. Doet die linkverkoop iets af aan de kwaliteit van die blogs? In mijn ogen niet (als het niet al te opzichtig gebeurt).

    Ook de mening van de redactie vind ik niet helemaal eerlijk. Ten eerste is dit nooit helemaal objectief. Ten tweede is dit “slechts” de mening van een paar mensen. Ook hier mis ik het sociale aspect.

    Misschien is het een idee om elke website een eigen tracker mee te geven. Deze tracker meet dan het aantal (unieke) bezoekers, terugkerende bezoekers, aantal pagina dat iemand bezoekt en de tijd dat iemand op de website blijft. Dit zijn in mijn ogen de statistieken die aangeven hoe “populair” een blog is.

    Op basis van deze gegevens kan er ook een cijfer uitkomen wat kan worden meegenomen in de weging.

    De vraag is of dat iedereen dat wil, ik denk het namelijk niet. Niet iedereen zal graag hun statistieken onthullen of zit te wachten op het installeren van weer een code op de website. Ik denk dus ook dat dit er nooit zal komen. Wel zou het in mijn ogen het eerlijkst zijn…

    Feit blijft dat het bijzonder lastig is om formule te verzinnen waar iedereen zich in kan vinden. Misschien is het verstandig om er een poll over te houden?


    14 februari 2008 om 07:13
    Fred Zelders

    Eh Ewin …. wat gebeurt hier? Moet MF.nl die kant op? Nee toch?!


    15 februari 2008 om 11:26
    ErwinVanLun

    Nix moet, maar het zal in de toekomst steeds moeilijker worden om consumenten/werkzoekenden/burgers/leden/reizigers iha mensen, te bereiken door te zenden. De merken die dat wel lukken, specialiseren zich in de dialoog, in het steeds meer waarde toe te voegen en steeds meer te begrijpen van individuele behoeftes. MF kan die kant op, en gaat stiekum ook die kant op. Denk eens aan MF jobs en de MarCom kalender. Hoe completer, hoe relevanter. Maar het is natuurlijk een eigen keuze.


    18 februari 2008 om 12:26
    ewout@onedaycompany.nl

    Mag ik dan hier vermelden dat ik erg blij ben met mijn #82 op de lijst – zeker als je beseft dat ik nu pas door heb dat ik in de TOP 100 Aller Tijden sta ! ;-9


    19 februari 2008 om 15:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!