Newzoo brengt mogelijkheden game advertising dit voorjaar naar bureaus en adverteerders

13 februari 2008, 13:23

Vanmiddag organiseerde Newzoo op Strand West een feed back sessie waarbij vogels van divers pluimage feed back mochten geven op het game advertising platform dat zij in de komende 2 weken af gaan bouwen. Het platform is bedoeld om partijen die een game in zouden willen zetten in hun marketing, media of communicatiemix naar de juiste bestaande games, game typen, game platforms of bouwers te leiden. Doelgroepen van het platform zijn mediabureaus, adverteerders en reclamebureaus. Mediabureaus zouden het platform kunnen gebruiken om te zien waar ze op korte termijn een actie mee kunnen laten lopen in een game. Voor adverteerders zou het een inspiratiebron moeten zijn waar zij de onderbouwing kunnen vinden voor hun keuze voor een specifiek type game of game advertising.

Bezoekers konden feed back geven op de applicatie en de inhoud van het platform. Een aantal mensen sprak de wens uit dat het het platform Europees zou zijn. Newzoo richt zich voorlopig op de Nederlandse markt en heeft een voorzichtige Europese ambitie.

Newzoo zal zich, als eigenaar en beheerder van het platform, ook richten op promotie van het platform. Wat Newzoo precies gaat ondernemen om extra waarde te bieden aan de developers en game netwerken die betalen om zich op het platform te presenteren wordt nog niet helemaal duidelijk. Peter Warman van Newzoo geeft aan dat er in ieder geval een regelmatige nieuwsbrief met cases naar mediabureaus en adverteerders zal gaan en dat er een zeker marketingbudget is om deze doelgroepen ook met andere middelen aan te zetten tot gebruik maken van het platform.

Daarnaast is Newzoo samen met TNS Nipo bezig met een nationaal game onderzoek onder de Nederlandse bevolking van 8 jaar en ouder. Speelt men games? Welke games en op welk platform? Hoe lang wordt er gespeeld? Deze informatie wordt vervolgens gekoppeld aan profielen.

Wat tijdens de discussie duidelijk wordt is dat er nog geen eenduidigheid is over hoe de effectviteit van een game als marketinginstument moet worden beoordeeld. Sommigen vinden dat de game en de gameplay op zichzelf moeten staan en niet tot traffic hoeven te leiden. Andere games richten zich toch duidelijk op traffic, activiteiten of het achterlaten van gegevens. Een task force van IAB buigt zich op dit moment over deze materie.

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

2 Reacties

    Luc van Poelje

    Duidelijk is dat deze tak van sport nog tot wasdom moet komen.

    Alle games onder 1 noemer vangen is lastig en voor adverteerders lastig te begrijpen.

    Custom, consoles, casual games en meer.

    De wens tot een one stop shop van game concept tot bouw tot marketing is een veel gehoorde. Ook hier is kennis ‘macht’.

    Aan de andere kant hoeft het niet complex te zijn. Als iemand al banners en de skyscrapers heeft staan in de kantlijnen van web pagina’s terwijl een gebruiker geïnteresseerd is in de content op die pagina, is het des te interessanter om je budget eens bij een game neer te leggen.

    Je krijgt hiervoor, mits de juiste mix gekozen wordt, meer exposure, meer traffic, meer positieve associatie met je brand, en de gebruiker kiest specifiek voor de game, en niet voor een banner.

    Na een game een postloader en een goede call to action… ‘Wat’ [hoeveel eyeballs / kliks / conversies] krijg ik voor ‘hoeveel’ [euro] is de vraag die gesteld moet worden.

    Games kunnen veel betekenen op dit vlak.


    14 februari 2008 om 11:03
    Reinout

    Los even van wat het IAB-onderzoek gaat opleveren, moet ik Peter Warman en de zijnen een compliment geven. Het is heel goed dat de discussie momenteel op aangewakkerd. Tijdens dit soort events krijgen wij ook de kans om met game-developers te praten over “het” business model. Voor sommige partijen is het leunen op alleen en specifiek advertising nog te gevaarlijk aangezien niet alle adverteerders overtuigt zijn van game-advertising, advergames etc..

    SPILL GROUP onderzoekt momenteel een tool om bouwers af te rekenen op basis van game-plays. Hoe meer je game gespeelt wordt bij ons, hoe meer je verdient.

    hoor graag reacties hoe de industrie hier naar kijkt!

    mail mij anders op reinouttebrake @ gmail.com


    14 februari 2008 om 11:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!