Wat was de beste case uit 10 jaar SpinAwards?

14 februari 2008, 05:18

De SpinAwards 2007Op 3 april worden voor de 10e keer de SpinAwards uitgereikt. De SpinAwards zijn de Nederlandse jaarprijzen voor creativiteit in interactieve communicatie en bestaan al sinds 1998. Jaarlijks zijn er prijzen voor o.a. de beste crossmedia campagne en beste website concept. Dit jaar zijn er Special SpinAwards voor design, content, media en techniek. Eerder wees Raimo van der Klein al op een samenwerking tussen SpinAwards en Mobile Mondays voor wat betreft het beste mobiele concept van 2007. Inzenden voor de SpinAwards 2007 kan overigens nog tot eind van deze week (sluitingstermijn is 15 februari 24.00 uur)!

Eerder vroeg ik aan Stephan Fellinger, voorzitter van de Stichting SpinAwards, wat hij de beste case van de afgelopen 10 jaar vond.

Stephan Fellinger:

“De case die mij al die jaren meest is bijgebleven is de case voor Coca Cola met Micha Klein. In 2002 (over 2001 dus) won Coca Cola al met een “user gen” concept waarbij de doelgroep eigen conten kon mixen tot een coca cola commerical (met de branded mixer), waarbij de winnende commercials op MTV werden uitgezonden. Ofwel echte cross media en ook nog eens User generated in 2001! Zijn jaren ver vooruit dus, nog steeds een klassieker. Wij vinden altijd dat winnaars de nieuwe norm moeten zijn voor het daaropvolgende jaar, de norm die opdrachtgevers en creatieven moet inspireren. Het concept van Coca Cola heeft dat in mijn ogen helemaal waargemaakt, het was niet zozeer de norm voor 1 jaar, maar voor veel langer. De case is zelfs 6 jaar later nog steeds actueel…

Andere die mij bijblijft is NCRV standpunt nl (ook 2002!), waarbij radio en internet samenkomen. Dit concept staat ook al jaren, waarbij standpunt.nl gezien wordt als de stem van het volk. Mooi is dat daarbij dat radio en internet elkaar versterken. Van de makers kregen we achteraf te horen dat door het winnen van de SpinAwards, het gemakkelijker was budget rond te krijgen bij de directie van de NCRV om door te gaan met standpunt.nl en het concept verder te ontwikkelen. Van dat soort complimenten krijg ik een grote glimlach, daar doen we het voor. Leuk met standpunt.nl is ook dat het twee media die familie van elkaar zijn met elkaar verbind. Het is niet voor niks dat veel radiomakers een enorme liefde hebben voor het internet. Het zijn allebei media, waarbij je met weinig middelen je publiek kan bereiken (dat is ook de reden dat TV makers zo’n moeite hebben met internet, ze zijn gewend met veel middelen en grote budgetten te werken). Radio en internet hebben allebei een historie als verzetsmiddel in gebieden waar geen democratie is of was en allebei een sterke link met de amateur. Het zijn als het ware allebei zolderkamermedia…

Belangrijkste ontwikkeling: in de geschiedenis dachten veel visionairs dat op een gegeven moment de grens wel was bereikt qua ontwikkelingen (auto, computer, vliegtuig, telefoon etc). Nu zie ik juist het tegenovergestelde, er zijn geen grenzen meer qua ontwikkeling. De enige beperkende factor is de mens zelf, die soms moeite heeft te denken vanuit nieuwe perspectieven. Maar we zijn eigenlijk nog maar net begonnen. Dit is niet het begin van het einde, maar het einde van het begin…”

Kan er dit jaar zelf vanwege een studiereis naar China niet bij zijn maar twijfel er niet aan dat het opnieuw een groot spektakel zal worden. Stephan, Hennie en Huib, heel veel succes!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!