Blogview: Het Meisje van de Slijterij

18 februari 2008, 08:31

Het Meisje van de SlijterijEind 2005 zijn we op Marketingfacts gestart met een serie korte interviews (blogviews) om een beeld te schetsen van waar we in Nederland stonden met de zakelijke toepassing van weblogs en RSS. In november 2006 hebben we deze serie herhaald om de trend te kunnen schetsen. Inmiddels zijn we bijna 2,5 jaar verder, bestaan weblogs nog steeds, maar is het duidelijk dat bloggen de mediahype voorbij is. Aardig moment om de serie interviews nog eens te herhalen en te kijken waar we nu staan.

Vandaag een interview met Petra de Boevere, beter bekend als Het Meisje van de Slijterij. Petra is ondernemer (jawel, een slijterij) en moeder en in enkele jaren uitgegroeid tot één van de bekendste zakelijke webloggers van Nederland. We spraken eerder met haar in oktober 2005 en oktober 2006.

Kun je kort aangeven waar je nu staan met slijterijmeisje?

Grappig dat je het Slijterijmeisje noemt, want het is namelijk Meisje van de Slijterij. Sinds de opkomst van Twitter, waar ik de naam Slijterijmeisje gebruik, word ik steeds vaker zo genoemd door het twitterende deel van de Nederlandse Blogosfeer. Ik blog tegenwoordig wat minder op Meisje en ook op Drinkblog, maar de aanwezige content zorgt via Google nog steeds wel voor een blijvende bezoekersstroom. Voor directe communicatie is Twitter leuker en sneller, voor langere postings is een blogposting effectiever.

Heb je de doelstellingen gehaald die je destijds hebt gesteld?

Zoals ik al eerder aangaf had ik niet echt doelstellingen toen ik begon, go with the flow, zoiets. In termen van PR en naamsbekendheid denk ik dat ik wel het hoogst haalbare heb bereikt wat je als kleine MKBer in de regio kunt bereiken. Ik heb op dit moment zelfs de Google ads weggehaald. Die paar tientjes per maand wegen uiteindelijk niet op tegen het storende effect van concurrentenadvertenties op je blog te zien. Ik heb het idee het meer te moeten zoeken in andere inkomstenbronnen, maar ben nog steeds zoekende en experimenterende hoe en wat 🙂

Wat waren je hoogtepunten?

Afgelopen jaar, laten we het dan even over 2007 hebben, wist de media me veelvuldig te vinden via mijn weblog. Bijna elke journalist of programmamaker schijnt tegenwoordig contact op te nemen met de bovenste link in Google over een bepaald onderwerp, mits daar ook makkelijk contactgegevens te vinden zijn. Nog even en alle mensen die opduiken in de (oude) media zijn bloggers. Dat is trouwens iets anders dan dat mensen uit de oude media ook gaan bloggen, wat natuurlijk ook wel gebeurt.

Hoogtepunt van de kracht van digitaal netwerken, waar ik bloggen ook onder schaar, was toch wel mijn ‘strijd’, waarin ik gesteund werd door de Nederlandse Twittercommunity waar ik zonder Blogosfeer nooit was terecht gekomen. Verder hadden we natuurlijk die geheel uit de hand gelopen Boemlala, die veel publiciteit bracht.

Ik heb in 2007 een paar bedrijven op gang geholpen met bedrijfsmatig bloggen. Bijzonder vond ik ook dat ik mocht spreken bij de Businessbloggersbijeenkomst in juni 2007 in Utrecht, waar heel veel mensen me bleken te ‘kennen’, wat ik vaak nog wel heel vreemd vind.

Wat is je de afgelopen jaren tegengevallen en waarom?

Wat me de laatste tijd vooral opvalt is dat de vrijheid die we allemaal hebben sinds internet bestaat en bloggen opkwam – iedereen kan namelijk vrij eenvoudig publiceren anno 2008 en dat vind ik een grote vrijheid – steeds verder lijkt te worden bedreigd door instanties die die vrijheid en het delen van content als bedreigend ervaren.

Zo worden oude wetten, gemaakt in een tijdperk waarin nog niet eens computers bestonden, afgestoft en vertaald naar internet met als gevolg een soort digitale razzia’s. Soms misschien terecht maar veel vaker in mijn ogen niet. Het wordt dus hoog tijd om nieuwe internetproof wetten en afspraken te maken zodat die wetten de vooruitgang niet blijven tegenwerken, maar mensen ook geen schade ondervinden.

Wat dus tegenvalt is dat de techniek zich sneller ontwikkelt dan de bijbehorende wetgeving (zie ook: Eerlijk en Legaal Bloggen).

Waar gaat het naar toe met weblogs en waar sta je volgend jaar?

Weblogs zijn inmiddels denk ik wel volwassen geworden en blijvertjes ook al lijkt de hype voorbij. Microblogsystemen zullen nog meer aanvullend gaan werken op weblogs. Verder zullen weblogs ook vaker via feeds onderdeel worden van sociale profielsites als Hyves en Facebook. Je netwerk, je vaste lezers, zullen volgens mij in de toekomst voornamelijk via die profielsites op je blog komen.

Volgend jaar wil ik dat boek afhebben waar ik heel snel aan moet beginnen. Ik wil namelijk een boek schrijven over wat bloggen en digitaal netwerken mij bracht en ook andere MKB-ers kan brengen. Ik twijfel nog een beetje hoe persoonlijk ik dat boek wil maken. Mijn verhaal, vanuit mezelf geschreven, doorspekt met anekdotes, maar ook met feiten die ik in het Marketingfacts Jaarboek vind moet het gaan worden. Volgend jaar hoop ik dus met dat boek te gaan leuren en wil ik eigenlijk mijn verhaal gaan vertellen bij Kamer van Koophandels en ondernemersverenigingen in den lande.

Als dat uiteindelijk niet lukt hoor je dat volgend jaar in het interview voor 2009 🙂

Petra, dank voor je reactie en uiteraard heel veel succes met meisjevandeslijterij.nl!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Petra de Boevere

    Leuk cadeautje op mijn verjaardag Marco:-)


    18 februari 2008 om 09:50
    media

    Ik had ‘m speciaal voor vandaag bewaard 😉 Nogmaals gefeliciteerd!


    18 februari 2008 om 09:52
    Petra de Boevere

    Dank je wel:-)


    18 februari 2008 om 10:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!