Affiliatemarketing in een nieuw jasje met TrialPay
Toegegeven. Dat is natuurlijk best heel erg stoer. En goed voor je naamsbekendheid. Onder het kopje ‘Latest Pressreleases and News’ een link kunnen zetten naar een artikel in de New York Times (NYT). Best een toonaangevende krant.
In het artikel ‘A Referral Service That Ensures Someone Actually Makes a Sale’) jubelt de krant over de strategie van het Amerikaanse bedrijf TrialPay van Alex Rampell:
‘[…] a new marketing method that relies on a web of business relationships to give consumers free goods, as long as they buy something else from a long list of well-known online stores.’
Want dat doen ze, daar bij TrialPay. Nieuwe klanten aanboren voor bedrijven door mensen gratis producten te leveren. Met daaraan de voorwaarde verbonden, dat ze elders op het web wél wat kopen. Een vorm van affiliate marketing, maar dan wel gratis.
NYT: ‘TrialPay’s service is a twist of sorts on a longstanding online practice, where merchants offer bounties of 5 to 15 percent to Web sites that deliver paying customers. This so-called affiliate advertising model is popular because merchants spend less to acquire customers.’
Voorbeeld? Stopzilla. Verkoopt beveiligingssoftware voor computers. Ze geven nu een 15-daagse trial van het programma weg, na de trialperiode krijgt een potentiële klant, die naar de site van Stopzilla gaat om het programma te de-installeren een aanbieding. Hij kán het programma gratis krijgen, maar dan moet hij wel iets kopen. Bij een vooraf vastgestelde lijst van bedrijven, waaronder bijvoorbeeld Gap of Stamps.com. Na een product aangeschaft te hebben, krijgt de klant een code: hiermee kan hij zijn gratis product ophalen.
‘All three parties benefit,’ zegt James M. Bortnak, marketingdirecteur van Stamps.com tegen de NYT. ‘The consumer gets a sizable and immediate discount on a purchase, advertisers like us find new long-term customers, and the original merchant is more likely to complete a sale.’
TrialPay is een intermediair, het verdienmodel is een commissie per transactie. Belangrijk is natuurlijk, en dan wordt het lastig: welk product wil een klant zo graag gratis hebben dat hij bereid is een ander product aan te schaffen? Je zou denken: fastmover goods? NYT: ‘TrialPay […] uses some technological wizardry to determine which free-product offers a prospective customer is more likely to click on.’
‘That’s the kicker here,’ zegt Will Hunsinger, general manager van Gap.com tegen de NYT. ‘You can reach out into the virtual space and find new customers you wouldn’t have otherwise reached. It’s a little different model, which is something we haven’t seen come out of the Valley in a little while.’ Het gaat goed met TrialPay, want Gap.com doet dus mee. En die gigant is niet het enige bedrijf dat wel oren heeft naar de strategie van Rampell en de zijnen.
TrialPay begon bij software, omdat de meeste klanten nu al gewend zijn daarvoor niet meer te willen (hoeven) betalen. Op het moment heeft TrialPay een lijst met 2.500 bedrijven. Iedere dag komen er 10 bij. Als deze lijst langer wordt, vergroot het bedrijf daarmee ook zijn scope en worden mogelijk andere markten dan de software markt aangeboord.
Hier is goed te zien (ook aan de hand van testimonials van bedrijven) hoe de werkwijze van TrialPay precies in elkaar zit.
De NYT is niet de eerste kwaliteitskrant die het oppikt. Lees ook dit artikel in de Wall Street Journal: ‘TrialPay Helps Turn Browsers Into Buyers’ (pdf). Weet iemand of er al Nederlandse bedrijven op deze manier werken?
Dit lijkt me een uitvergrote versie van spaarprogramma’s zoals EuroClix en MoneyMiljonair die we hier in NL kennen, waarbij de bezoekers beloond worden met (klein)geld wanneer ze bepaalde acties (click, lead of sale) uitvoeren. TrialPay geeft dan echter geen geld weg maar gratis producten.
@Ruud: Euroclix etc. voelt bij iedereen die zich serieus met affiliate marketing bezighoudt aan als oplichting volgens mij en trekt vooral mensen aan die wanhopig naar geld op zoek zijn op internet.
Trialpay klinkt als iets waar je daadwerkelijk direct iets aan hebt als consument, en waarbij je niet jaren moeten klikken voor een vakantie naar Valkenburg (of veel uren aan gespendeerd hebt, maar net niet voldoende binnen een bepaalde periode, waardoor je krediet weer op 0 staat).
Euroclix is bedacht om Euroclix rijk te maken. Trialpay is bedacht om consumenten op een positieve manier kennis laten te maken met producten die ze anders niet zo snel zouden kopen. Een groot verschil dus.
@Harrold
Als Euroclix er alleen maar is om Euroclix rijk te maken, hoe kan het dan dat ze na al die jaren nog bestaan? Als adverteerder maken wij zo nu en dan (tot volle tevredenheid) gebruik van Euroclix.
ING heeft volgens mij een tijd geleden haar creditcard gepromoot met Trialpay.
Harrold: “Euroclix etc…. internet”.
@ Harrold: Ooit eraan gedacht dat juist de spaarprogramma’s de meest grote EN serieuze publishers zijn als het gaat om performance based marketing?
Jeetje ik heb de verkeerde deur opengetrokken volgens mij.. Maar goed ik blijf bij mijn standpunt dat Euroclix alleen maar werkt omdat er veel mensen zijn die desperate op zoek zijn naar een beetje geld en dat hopen te verdienen met de verplichte zooi van Euroclix.
Tuurlijk levert dat veel resultaat op als je wilt dat veel mensen jouw enquete ofzo invullen, maar hoe betrouwbaar zijn die resultaten als de mensen die ze invullen er zo snel mogelijk doorheen willen zijn voor een paar knaken.
@ Harold: Als het van slechte kwaliteit zou die leads, waarom hebben ze dan nog adverteerders? En gebruiken ze een performance based advertentiemodel?
Voor mij is euroclix vergelijkbaar met bijvoorbeeld airmiles of een ander (offline) spaarsysteem. Vraag me af of je daar een pasje van hebt? 🙂 Als je online iets gaat kopen en daar direct iets voor terug krijgt (geld bij de meeste spaarprogramma’s) dan ben je niet desperate op zoek naar geld, maar een echte hollander volgens mij!
@ Harrold: Misschien is het handig om voor je deuren opentrekt je ergens iets meer in te verdiepen. Je roept nu iets op basis van een pure suggestie die je zelf doet. Je doet dat op een marketing-weblog, dan kan je volgens mij reacties verwachten.
Uiteraard zijn er bij de spaarprogramma’s leden/consumenten die meedoen om snel een paar euro te verdienen, maar het grootste deel is lid omdat zij het leuk vinden (internet-)aanbiedingen te ontvangen, te sparen en korting te ontvangen.
Direct profiteren spreekt meer aan dan sparen voor korting.
Aansporen op een koop online doen die je anders offline zou doen is heel goed mogelijk toch?
Je zou ook nog een keuze kunnen aanbieden:
– of gratis product;
– of goede korting bij aanschaf van product.
@Stijn
Ik weet niet of het onderzocht is hoeveel leden waarom emails openen?
Je zegt dat mensen het leuk vinden om (internet-)aanbiedingen te ontvangen, sparen en kortingen ontvangen.
Persoonlijk denk ik dat mensen mails openen voor de punten, ingaan op een (tijdelijke) aanbieding als ze of het geld ‘over’ hebben en /of omdat het aangeboden product/ de dienst op dat moment actueel is bij de ontvanger. Ik bestel liever bij EC een proefabo op bijv. telegraaf omdat ik weet dat ik 1,50 ontvang op mijn account.
Maar goed. Een onderzoek zou dit moeten onderbouwen natuurlijk 🙂
Ik weet dat een paar bedrijven zijn die TrialPay gebruiken (doe maar even een search op TrialPay via Google). Lavasoft (AdAware), Zonelabs (ZoneAlarm) en WinZip. Die gebruiken TrialPay allemaal om gebruikers te converteren naar betaalde versies. En die krijg je gratis als je wat anders bestelt.
Best een slim systeem als je het mij vraagt, maar wel complex. Ik ben benieuwd of sceptische Nederlanders dit zouden gebruiken.
@Herbert: Dat klopt. Wat je zegt, staat ook in he NYT-artikel. En in bovenstaande post. Het zijn dus vooral nu nog software-bedrijven. Maar ook Gap.com doet mee. En Stamps.com. En nog veel meer. Ik vind het ook wel een slim systeem. Ik zou niet weten waarom Nederlanders dit niet zouden gebruiken, eigenlijk…
Beste,
Via Trialpay kocht ik inktcartridges bij inktclub. Zo zou ik een gratis update krijgen naar Limewire Pro, maar de inkt kwam, de factuur werd betaald maar een gratis update kwam er nooit.
Het vertrouwen in beiden is dan ook naar een laag pitje gevallen.
Ik deed al van alles, zoals mailen naar limewire, naar inktclub maar tevergeefs. Kan iemand me verder helpen.
Luc
Ook ik heb via Trialpay inktcardridges gekocht en ook ik heb nooit meer iets van ze gehoord.
Hoe het nu in elkaar zit weet ik ook niet maar zo winnen ze er wel erg veel bij,de klant voor de gek houden,we trappen erin kopen een produkt en horen niets meer,kan toch niet zoiets.
omapoes
Waarom stuur je niet even een berichtje naar TrialPay? Als het een serieus bedrijf is, zullen ze wel reageren.
Succes!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!