Afgelopen maandag heeft Philips haar nieuwe jaarverslag gepubliceerd op een speciaal daarvoor ingerichte website. Normaal gesproken doen nieuwe jaarverslagen niet heel veel stof opwaaien, maar deze keer zijn er toch wel wat bijzondere dingen te ontdekken.
Financiële bedrijfsinformatie is, let’s face it, nou niet de meest sexy materie. Bedrijven worstelen dan ook vaak met de vraag hoe ze deze informatie op een leuke manier naar aandeelhouders en andere belanghebbenden kunnen communiceren. Vrijwel altijd resulteert dit in uit de kluiten gewassen pdf-bestanden waar op een beeldscherm geen doorkomen aan is.
Philips pakt het duidelijk anders aan. Op de Annual Report-subsite worden we namelijk door niemand anders verwelkomd dan CEO Gerard Kleisterlee zelf.
In een gelikt filmpje zien en horen we hoe Kleisterlee de belangrijkste speerpunten uit 2007 opnoemt en aangeeft welke informatie nog meer op de site gevonden kan worden. Leuk zijn ook de interactieve teksten, animaties en filmpjes die verschijnen tijdens het verhaal. De cleane witte omgeving en de haast filmische achtergrondmuziek zorgen voor een dynamisch geheel. The Matrix is er niets bij. Minpuntje; het Engels van Kleisterlee klinkt toch wel erg ‘Peter R.’
Voor degenen die na het filmpje van Kleisterlee nog meer informatie willen over de activiteiten van Philips in 2007 is een uitgebreid menu beschikbaar waarin specifiekere informatie gevonden kan worden. De site bevat tevens een uitgebreid downloadoverzicht van alle onderdelen uit het jaarverslag. Pluspunt is dat de verschillende onderdelen van het jaarverslag ook afzonderlijk te downloaden zijn. Minpuntje is dat er verder op dit gedeelte van de site weinig interactiefs te bespeuren valt. Het wordt gelijk weer behoorlijk saai eigenlijk. Misschien is dat onontkoombaar als je dieper dit soort materie induikt.
In mijn beleving heeft Philips met deze site een stap in de goede richting gezet. De persoonlijke boodschap van Kleisterlee in de vorm van een video met interactieve elementen is vernieuwend voor de publicatie van jaarverslagen. De rest van de site is minder spannend en had nog wel wat aankleding en interactie kunnen hebben. Ben benieuwd hoeveel bedrijven gaan volgen met interactieve jaarverslagen.