De amerikaanse marketing expert Michael Fleischner heeft op zijn blog een artikel geschreven over hoe je als bedrijf free publicity kan krijgen voor je product of service. Hieronder volgen de 5 punten die volgens hem belangrijk zijn.
1 Positioneer jezelf als expert. Media zijn vaak afhankelijk van experts en het nieuws dat gepubliceerd wordt is net zo betrouwbaar als de bron. Begin dus met een gerelateerd stukje nieuws te becommentarieëren waar je wat van weet en dus gekwalificeerd bent om over te spreken.
2 Doe je huiswerk. Om uiteindelijk in de pers te belanden moet je op zoek gaan naar de journalisten die over een bepaald onderwerp schrijven. Gebruik het onderwerp plus de naam van een belangrijke bron/krant in Google om eventuele namen te vinden. Bel vervolgens de bron en vraag naar de specifieke journalist.
3 Complimenteer de journalist met een eerder verschenen artikel of onderzoek. Journalisten zijn trots op hun werk en een bevestiging kan nooit kwaad. Nadat je dit gedaan hebt ben je klaar voor je eigen pitch. Praat met hem/haar over het nieuws en wat je precies aan extra informatie kan toevoegen. Laat de journalist de vragen stellen maar ventileer ook je eigen mening (of die van je bedrijf). Na het gesprek zal de journalist je gegevens noteren en eventueel verifieren.
4 Als de journalist in kwestie niet direct bereikbaar is probeer dan een bericht achter te laten dat uitnodigt tot terugbellen. Verspeel dus niet gelijk kaarten die je achter de hand hebt maar zorg dat je wel genoeg informatie achterlaat voor de trigger.
5 Bevestig je expertise. Vertel duidelijk waarom jij de expert bent op dit gebied en laat merken dat jouw mening erg belangrijk is bij het schrijven van het stuk.
In de huidige media is het moeilijk om nog aandacht te krijgen. De beste manier voor aandacht is commentaar te leveren op gebeurtenissen die verband houden met je werkgebied. Ben je een aantal keer opgedoken als expert dan zijn journalisten eerder geneigd je weer te contacteren en wordt jij en/of je bedrijf weer genoemd.
Missen er nog punten volgens jullie? Zijn er dingen die anders gaan in Nederland? Zijn er voorbeelden van bloggers hier die altijd gequoted worden als expert?