Blogview: Mediaonderzoek.nl

28 februari 2008, 07:08

Mediaonderzoek.nlEind 2005 zijn we op Marketingfacts gestart met een serie korte interviews (blogviews) om een beeld te schetsen van waar we in Nederland stonden met de zakelijke toepassing van weblogs en RSS. In november 2006 hebben we deze serie herhaald om de trend te kunnen schetsen. Inmiddels zijn we bijna 2,5 jaar verder, bestaan weblogs nog steeds, maar is het duidelijk dat bloggen de mediahype voorbij is. Aardig moment om de serie interviews nog eens te herhalen en te kijken waar we nu staan.

Vandaag een interview met Peter Wiegman, media-onderzoeker, project-coördinator van Stichting Internet Reclame (STIR), eigenaar van Het Media Loket en de man achter Mediaonderzoek.nl. We spraken eerder met Peter in november 2005 en september 2006.

Kun je kort aangeven waar je nu staan met mediaonderzoek.nl.nl?

Mediaonderzoek.nl kent sinds het voorjaar van 2007 een 2.0-versie. De oude site was nog gebouwd met behulp van pMachine en eigenhandig in elkaar geknoopt. De huidige versie is helemaal gebaseerd op WordPress en zit volgens mij veel professioneler in elkaar. Met dank aan webmaster Ronald, die er behoorlijk wat uurtjes in heeft gestoken. Aan de achterkant is er veel veranderd, althans dat zegt Ronald. Ik heb daar weinig verstand van. Het enige wat ik weet is dat Google niet meer met buikpijn naar huis gaat als-ie op Mediaonderzoek.nl geweest is.

Het is moeilijk aan te geven waar Mediaonderzoek.nl nu staat ten opzichte van 1,5 jaar geleden. Het belangrijkste is denk ik de consistentie van de berichtgeving wat een belangrijk fundament is van het succes. Wat is dan succes? Tsja, meer bezoekers, meer RSS-lezers en meer interactie op de site.

Denk ik.

Heb je de doelstellingen gehaald die je destijds hebt gesteld?

Doelstellingen had ik niet echt. Ik wilde geloof ik dat de term ‘Bord op schoot’ nog steeds als eerste naar Mediaonderzoek.nl zou verwijzen vanuit Google. En dat gebeurt inderdaad ook. Verder maakt het me niet zoveel uit. Als het bereik en de interactie maar niet afbrokkelt. Dat gaat de lol van het bloggen er toch een beetje vanaf. Denk ik.

Wat waren je hoogtepunten?

Absoluut hoogtepunt qua bezoeken was het artikel over Goeiemoggel. Een onschuldig off-topic-bericht dat in korte tijd zeer vaak is gelezen. De term goeiemoggel gaf binnen Google 5 weken lang dat artikel aan op de eerste plaats. 22.000 keer gelezen in die periode. Ook de paarse broek actie van Geenstijl was wel aardig. Een vermelding aldaar zorgde voor een stormloop van bezoekers. We waren genoodzaakt om de site er tijdelijk uit te gooien.

Wat is je de afgelopen jaren tegengevallen en waarom?

Tegenvallers zijn er niet te melden. Ik blijf er plezier aan beleven. Zowel het aanmaken van de berichten als de cijfersport rondom het blog. Er is wel steeds minder tijd om de dagelijkse cijfers te updaten. Dat gebeurt nu hooguit maandelijks.

Waar gaat het naar toe met weblogs en waar staan jullie volgend jaar?

Mediaonderzoek.nl zal voorlopig op dezelfde voet doorgaan en proberen het vak mediaonderzoek een wat luchtiger imago te geven. Leesbare artikelen met relevante commentaren en verwijzingen. Ondertussen moet ik wel de functie van bibliotheek blijven vasthouden. Daar was het ooit om begonnen.

Peter, dank voor je reactie en uiteraard heel veel succes met mediaonderzoek.nl!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    loket

    Klopt, maar ik heb toen zelf aan die pagina’s zitten klooien zodat die codes en metatags (heet dat zo?) daarbovenin helemaal nergens op leken. Inderdaad niet iets wat je pMachine kan aanrekenen.


    28 februari 2008 om 07:26
    loket

    ‘k vond het ritme en binnenrijm in de titel wel aardig.


    28 februari 2008 om 07:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!