Is vinden.nl de nieuwe ilse?

28 februari 2008, 07:57

“Is Vinden de nieuwe Ilse?” Onder deze titel werd gisteren de nieuwe Nationale Search Engine Monitor (NSEM) gepresenteerd. De NSEM is een halfjaarlijks onderzoek van Checkit en RM Interactive naar ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland. Ditmaal werden 1475 internetgebruikers geënquêteerd.

De geholpen bekendheid van Vinden.nl steeg naar 49% terwijl 2% van de ondervraagden zelfs aangaf deze zoekmachine het meest te gebruiken. (Bij Ilse.nl is dat 1%) het lijkt er dus op dat Vinden Ilse gaat inhalen als het gaat om gebruik.

Opvallend is verder de geholpen bekendheid van Live Search, die wederom flink stijgt, ditmaal naar 63%. Dit is echter nog steeds niet op het niveau van voor de naamswijziging van MSN Search naar Live Search.

Zoals verwacht is Google in alle lijstjes nummer 1. 99% van de internetgebruikers kent Google, (ben benieuwd in welke grot die laatste procent geleefd heeft de laatste jaren) 95% geeft aan Google wel eens gebruikt te hebben en 93% gebruikt deze zoekmachine het meest.

Yahoo! blijft het rare jongetje in de klas. Van de nummer 2 uit de verenigde staten mag je toch verwachten dat ze in Nederland niet onderaan de lijstjes bungelen?

Geen marktaandelen

De cijfers uit dit onderzoek geven elke keer weer een leuk beeld van de ontwikkelingen rond zoekmachines in de Nederlandse markt, ze geven echter geen marktaandelen van de zoekmachines weer. (in tegenstelling tot hoe de cijfers vaak worden geciteerd) Factoren als ‘geholpen bekendheid’ en ‘meest gebruikt’ geven wel een beeld, maar de heavy users zitten toch vaak bij Google waardoor het marktaandeel in zoekopdrachten in werkelijkheid anders kan liggen dan hier lijkt.

Zolang de zoekmachines zelf niet meewerken aan onderzoek naar marktaandelen (het lijkt erop dat een aantal Nederlandse zoekmachines graag mee wil werken, maar dat Google niet wil), zijn onderzoeken als de Nationale Search Engine Monitor en bijvoorbeeld ‘marktaandelen zoekmachines in Nederland 2007/2008’ het meest betrouwbaar.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

5 Reacties

    ssmeding

    Marktaandeel is ook maar een relatief begrip, want welke parameters ga je gebruiken? En hoe ga je om met overlap? En laat je het gebruik via de messengers van Live en Google ook meetellen? Dat soort dingen.

    Deze cijfers geven een redelijk beeld van de verhoudingen in SE-land. De term ‘marktaandeel’ is misschien strikt genomen niet correct, maar je zou er wel dezelfde waarde aan kunnen toekennen bij gebrek aan beter.


    28 februari 2008 om 08:47
    Pim

    Weet je, het blijft toch allemaal ‘geneuzel’ in de marges die Google laat liggen links en rechts. De enige partij de hier in mijn ogen de komende jaren nog iets aan zou kunnen doen is Microsoft (of misschien een grote partij uit Azie alhoewel de markt daar toch compleet anders is natuurlijk). Ik ben dan ook benieuwd hoe hun ‘masterplan’ om het Internet te veroveren er nou precies uitziet.

    Groeten Pim


    28 februari 2008 om 11:26
    Roy Huiskes

    tsja… zoekmachines die traffic halen uit zoekmachines… ik weet niet.


    28 februari 2008 om 13:27
    Roy Huiskes

    iets, te vroeg trouwens, want er is wel een grote schoonmaak geweest aan de kant van vinden.nl


    28 februari 2008 om 13:27
    Bram vd Veer

    Zoals Remi ook zegt, het blijft geneuzel in de marge. Google is en blijft voorlopig nog wel even veruit de grootste zoekmachine van Nederland. Het valt me op dat ik vinden.nl nu ook redelijk vaak in de zoekresultaten van Google zelf tegenkom…


    12 maart 2008 om 08:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!