Met vriendelijke groet, Ilse media
Vorig jaar september stelde ik Joris van Heukelom, nu Ilse media, de vraag waar ie zich aan ergerde (Alle interviews hier).
Ik heb er één terug. Eentje waar hij en jullie bij kunnen helpen. Waar ik mij aan erger is de 1.0 onbeholpenheid van de emails van de marketing afdeling van ilsemedia. Was het niet endemisch voor de branche zou ik er nooit over posten, zouden jullie het nooit te weten komen. Velen hier vertellen organisaties veel en vaak dat ze de dialoog moeten zoeken via email en dat het woord dialoog inhoudt dat je dus nooit moeten spammen. Cursus na cursus, klachtenmail na klachtenmail, ook naar ilsemedia, blijkt het 1.0 paradigma zo hardnekkig dat ik overweeg, vanaf nu, zeg maart 2008, de heilige 2.0 oorlog te verklaren. No more mr. nice guy. De dialoog is op. Zeker als je in de digitale marketing zit zoals marketingatilsemedia. Vanaf nu is iedereen die blijk geeft niet te weten hoe het moet 2.0 is niet een “beetje dom”, maar “de vijand”. Dat soort overwegingen. Digitale marketeers die vanaf nu nog spammen zijn collaborateurs. War on B2B terror. War on 1.0 terror omdat ik me nu genoeg geërgerd heb. Ik krijg nu weer van marketingatilsemedia een plaxoachtig…
… mailtje: Herinnering: check je gegevens! en ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik moet normaliter helemaal niks. Dat ze periodiek adressen moeten controleren van uit eoa reclamecode zuigt hard. Bijna de helft van ilsemedia heeft mijn XING of LinkedIn en ik flikker in elke mail een VCF. Begrijp me goed. Ik doe graag zaken met ze, ik hou van ze, ik betaal hun rekeningen ongezien, ik wil dolgraag een RSS feed met marketingatilsmedia nieuws. Ik wil gewoon dat ze stoppen met wettelijk verboden spam. Ook als ze slechts “adressen checken” Spam is ongevraagde, onpersoonlijke, mail in bulk, commercieel, zonder kvk notering. En dat ik uitmaak of ik iets als commercieel, ongevraagd, onpersoonlijk ervaar. Kennisachterstand, Reclamecode, mailsysteemonmogelijkheden en de beste bedoelingen van marketingatilsemedia doen niet terzake. Spam. Dus ik wil nieuws, contact, een relatie, erkenning, geen spam. Hoe pak ik dit aan? Ik zal jullie door mijn gedachtentrein loodsen.
Ik zou zoals vorig jaar meerdere malen aangeboden een halve dag op m’n kosten hun marketing afdeling bij kunnen laten praten over persoonlijke, relevante, en gevraagde mail marketing strategie. Dat hoefde niet. Snap ik best, kinnesinne. Hoewel ik al tig keer mijn grieven met de nom-de-plume “marketingatilsemedia” heb opgenomen snappen ze maar niet hoe het werkt, en bovendien hoe ik (de klant) het wil. Ik ben er klaar mee. Nee ik kan het niet ook gewoon deleten, mail komt binnen op mijn mobiel dat kost geld. Ik doe zaken met ze en daarom zetten ze me ongevraagd telkens op hun wat zij noemen “perslijst”. Persen als in pushmarketing als in er doorduwen. Punt is dat ze geen cursus nodig denken te hebben. Dus nogmaals vanaf hier: Gasten! Mail is een permissie pull kanaal in mijn boekje. Waarom is er wel minimale spam richtlijn maar geen 2.0 gedragscode, geen flashbadge “2.0 gecertificeerd”?
Ik zou ze kunnen adviseren een sociaal netwerk te gaan zoeken en met mij te communiceren via XING ofzo of hun nieuws mailtjes zelfstandig kunnen publiceren als publieke RSS feed op mijn eigen www.bramalkema.nl website. Punt is dat ik Bacn ook haat, en ik geef toe dat 2.0 meuk verreweg de grootste BACN verspreider is van allemaal. En een feed? Waarom moet ik de moeite doen. Ze moeten zich gewoon bekeren.
Ik zou ze misschien kunnen aanklagen. De wettelijke gronden bepalen, volgens mij hoor, dat ik vooraf duidelijk toestemming moet geven voor gebruik van mijn van mijn email adres voor anders dan projectmatige uitwisseling met IRL contact personen van ilsemedia. Waarbij mij duidelijk verteld wordt dat ze me gaan lastig vallen met marketingmeuk want de afgetrapte lachwekkende zelfregulering zullen ze vast ook ondertekend hebben. Quod non. Mijn mobiel, skype etc. gebruik ik ook zakelijk gaan ze me straks ook MMSen? Ze mogen mij dus niet onaangekondigd (ik zeg ongevraagd) op die spamlijst zetten. Het enige recht dat ilsemedia heeft, geloof ik, is dat ze nog ongevraagd naar info@bedrijfsnaam mogen spammen, met een duidelijke opt-out voor al mijn gegevens (niet alleen emailadres). Het ontbreken wettelijk verplichte KvK nummer in de mail wordt helemaal lachwekkend door een copyright claim onder aan de mail. Punt is dat ik ze kan misschien nipt, dwingen mijn niet te spammen, maar niet om te begrijpen dat ik ander contact wel op prijs stel, en dat ik ze ook anderen wel mogen spammen. Ik vind dat dat het verkeerde signaal stuurt. Ik vind dat ze een voorbeeld moeten zijn over hoe het wel moet, niet hoe het net nog mag.
Ik zou ze een weer een mail kunnen sturen (Ik schend het geclaimde auteursrecht van hun spam, maar bij dezen verklaar bij deze de noodtoestand, wegens op handen zijnde oorlog):
Beste Bram Alkema,
Ilse media wil graag in contact blijven met jou! Vorige week week hebben we jou een mail gestuurd met het verzoek je gegevens te controleren en zonodig te updaten. Helaas hebben we nog niks van je gehoord, daarom vragen we je nogmaals om aan te geven of de gegevens nog kloppen en of we misschien belangrijke informatie missen. Let op: naast het updaten van je gegevens vragen we je ook of we je in de toekomst zakelijk mogen blijven mailen. Alvast bedankt voor de moeite! Met vriendelijke groet, Ilse media b.v.
Beste ilsemedia b.v.,
*Stem van Jessup* Wie the f*ck ben jij? Waarom hebben je ouders je zo’n stomme naam gegeven? Hoe, the f*ck, kom je aan mijn adres? Heb je enig idee over wie ik ben, wat ik wil, welk nieuws ik van je zou willen hebben, wat mij succesvol maakt, waar ik wakker van lig, van droom, kortom wie je klant is, hoe je met mij in gesprek komt, hoe je mij irriteert. Je kunt overigens rustig googlen voor een beetje backgrounder en anders, vraag het me. Ja. Je mist belangrijke gegevens en informatie die elders in het bedrijf en op het web vrijelijk beschikbaar is: ik haat spam. Volgens mij mis je meer dan gegevens. Je mist fatsoen, interesse, kennis, spellingscontrole (“Zo nodig” wordt los geschreven, behalve in de zin: “Jij moet zonodig je gegevens checken”) en een heleboel empathie. Je tone of voice is uit de hoogte. (Uitroeptekens. Helaas. Let op. Geen enkele clou waarom nieuws van marketingatilsemedia relevant voor mij geweest zou kunnen zijn of worden)
Ik erger me bijvoorbeeld kapot aan herinneringen aan een gevraagde gunst. Als ik niet binnen een week reageer, verzin dan eens dat ik het liever niet wil, niet relevant vind, of op dit moment niet uitkomt. Ik hoef mijn adresgegevens niet te updaten omdat jij ze zonodig moet checken, dat kan op heel veel andere manieren. Het lijkt wel of je mij een gunst doet? Stuk onfatsoen. Ter illustratie even een jijbak: Herinnering: Ik wil graag vier dinerbonnen. On the upside Ja, ik wil graag contact houden met sommige mensen van Ilsemedia, maar ik heb naar mijn beste weten geen mail van niemand ontvangen. Grappig, genoeg sturen accountmanagers van ilsemedia meestal een SMS (ja ze hebben 24/7 toestemming voor mijn mobiele nummer) omdat ze weten dat ik daar op reageer. Ik heb al honderd keer gemaild dat ik geen onpersoonlijke commerciële marketing shit wil hebben dus waarom die vraag of dat in de toekomst wel mag? Grapje. Natuurlijk mag je mij blijven mailen. Mijn zakelijk mailadres die je kunt noteren is info@julliemailmarketingzuigt.nl. Hebudat? Nogmaals verwijder alle mijn gegevens uit je systeem en zet ze niet meer terug zodra ik weer een order van 10k plaats. Ik hoop dat dit relevant en persoonlijk genoeg voor je?
Met vriendelijke groet, Julliemailmarketingzuigt.nl b.v. *Einde Jessup stem*
Punt is dat ik marketingatilsemedia niet kan dwingen respect te hebben voor de relatie met hun klagende klant. Ik kan ze niet dwingen te stoppen met uitzenden (spammen) en uit te gaan wisselen. Alleen voor mij. Ik weet dus niet zo goed hoe ik zo’n oorlog aan moet pakken eigenlijk. Ze hoeven geen zaken te doen met mij op mijn manier. Daarnaast vind ik het moeilijk de diplomatie te verlaten en de loopgraven te betrekken. Ik ben doorgaans ook liever een minzame onbegrepen hoofdschuddende guru op de berg. En ik geef toe dat in zijn uppie is een lullig mailtje of een kogeltje in Franz Ferdinand of vermoeden van weapons of mass destruction nooit de reden maar wel de tipping point kan zijn voor een oorlog.
Ik zou een post kunnen schrijven op MF!. Daar krijgt iedereen toch al van mij zijn 1.0 vet. Alle mail wisselingen naar marketingatilsemedia op mijn social network zetten. Laten we dat maar doen. Kijken wat dat uithaalt. Dus voel je je ook wel eens gekwetst door 1.0 onbeholpenheid maar heb je nooit aanleiding genoeg om je heel boos te maken. Laten we crowd sourcen. Wie tekent bij in de oorlog tegen 1.0? Wie ontwerpt een vlag? Wie traint de recruten? Wie vrijwilligt zich voor de zelfmoordactie zoals hierboven. Wie schrijft de manifesto. Wie ontwerpt de “2.0 gecertifieerde marketing campagne” bagde voor de marketingafdelingen die het wel kunnen. Join. We want you! Punt is, behalve dat ik bang ben dat ik de enige ben die me ergert, dat marketingatilsemedia niet eens kan reageren op MF! want geen persoon, en dat vind ik geen dialoog en dat verwijt ik iets wat ik zelf niet laat.
Dus zit ik lekker nu lekker oorlog te voeren met mezelf. War on Bram. De onmachtigheid van de 2.0 zelfmoord fundamentalist met een bom in een VW…
Lekker dan. Help?
Verder alles goed Bram? 😉
Hahaha. Ik hou er van als iemand zo af en toe helemaal loos gaat en je er als buitenstaander er eigenlijk geen touw meer aan kan vastknopen vanwege de emoties 😀
@marketingfacts Uitstekend mijn recreatieve rancune is weer helemaal terug. 😉 Maar eh.. mijn stijl is inmiddels genoegzaam bekend. Doe jij eens wat inhoudelijks.
@roy Buitenstaander! Als je niet voor ons bent… 😉
Inhoudelijks? Spreadsheets doorakkeren, panden bekijken, mensen aannemen. Ben retedruk. Dat jullie tijd hebben voor al dat geblog en getwitter 😉
Ik kan me de frustratie wel voorstellen. Zeker wanneer je zelf voor de kosten van nutteloze SMS’jes moet opdraaien.
Als bedrijf zijnde krijg je ook ongevraagde B2B mailings via de post.
Misschien ook een oorlogje aan wijden? 😉
@Bram: Adem in. Adem uit. Ik pleit voor tussenkopjes in je verhaal ;-). Verder ben ik heel erg benieuwd naar de reactie van Ilse. Die vast komt. Dat kan niet anders. Toch?
@Victor Check! The buck stops here.
@Matthijs Ik heb een inhoudsopgave overwogen.
Ilse?! Wie gebruikt dit nog?
@Toonder: Zo’n beetje alle internetgebruikers in ons land? Of kom jij nooit op startpagina.nl, nu.nl, web-log.nl, etc?
@Bram: wat waren je afwegingen om het níet te doen? 😉
Ik merk dat je boos bent
Wat een gezeik zeg, zonde om je daar druk over te maken.
Focus op dingen die positief zijn en bijdragen aan je (positieve) doelstellingen en je zal een stuk gelukkiger worden (-:
Zo, dat moest er even uit zo te lezen. Wat men ook vindt van deze posting, één ding is duidelijk. Bedrijven die spammen wekken dit soort emoties op bij hun ‘relaties’. Een mooie les, niet alleen voor Ilse, maar voor alle beroepsmatige spammers.
Wordt het niet hoog tijd dat Den Haag de opt-in regeling m.b.t. email ook van toepassing verklaard op bedrijven? Wie werkelijk een relatie heeft, moet geen moeite hebben om toestemming te krijgen van zijn/haar zakelijke relaties om relevant te mogen communiceren. En als iemand dat niet via de email wil, ga hem/haar dan ook niet lopen irriteren door toch emails te sturen. Lijkt me immers geen goede business case.
Zeven alinea’s beginnen in bovenstaande posting met “ik”.
Dat is ik, ik, ik, ik, ik, ik en ik en dan met heel veel woorden er tussen.
In totaal staat er 74x het woord “ik” in deze posting.
Mijn hemeltje, ik ben op een gegeven moment maar gestopt met lezen. Het gaat geloof ik over een lichtelijke aversie tegen spam van Ilse Media. Geloof ik.
Een rant is prima, los gaan mag, maar dit is een beetje een woordenbrij zonder kop of staart. Niet wat ik op MF gewend ben.
Haha, die bram toch!
@paarse broeken die dit niet gewend zijn en zich ergeren aan mijn conflictzoekende, confronterende, geenstijlesque tone of voice
Een redactie slagje met inhoudsopgave en kopjes was op zijn plaats geweest, aan de andere kant weer niet kloppend bij het columnesque effect dat ik probeerde te bewerkstelligen. Een rant moet er uitzien en voelen als boos en gefrustreerd; is juist met opzet ongecontroleerd. Daarom moet het juist ook gaan over de kleine irritaties en de mug en de olifant en de spijkers en het laagwater. Gezien sommige reacties kwam blijkbaar goed over. Je moet, gezien de door mij gekozen vorm, meer ergeren aan mij dan aan mijn onderwerp. Enter sarcasm, enter the jester. Ik heb overigens verder nog niemand gehoord die het met de strekking oneens is. Mooi, dat geeft mij voldoening. 🙂
@Peter W. Vier rethorische vragen: Begrijp ik goed dat je alleen inhoudelijk reageert op posts met een < 1/100 "ik" moyenne? Ben je het zo roerend eens met de inhoud en had je gewoon even zin in kabbala? Als je zo vaak "ik" ziet heb je dan niet eerder het vermoeden dat er vormopzet in het spel is? Denk je dat ridiculisering argumentatief een handige route is? @joop! Vetleren medaille. Je begreep de tongue in cheek zonder hulplijn. Ook dat je niets hoeft te vinden of eens/oneens te zijn. Fijn dat je even kon lachen, daar deed ik het voor. @Max R. Pardon? Wie maakt jou de voice of reason? Wat is je punt BTW?
Bram, je hebt gelijk: blijf boos! Eigenlijk moet je nog kwader worden: Bel ze op en vertel dat je pas ophangt als ze je voorgoed uit hun bulk-spam-ik-heb-je-niets-te-vertellen bestand kieperen. En als ze dat niet kunnen regelen: vertellen dat je NIET gaat ophangen (want dan steel je energie van ze net zoals ze dat van jou doen). En als ze ophangen: direct terugbellen! Desnoods ook je collega’s laten bellen, allemaal gelijktijdig => VoiP centrale overbelast, bedrijf stil. Dan luisteren ze misschien naar je.
Doorgaan Bram, blijven jagen!
Eindelijk iemand die dingen bespreekbaar maakt vanuit zijn optiek, en dan ook nog eens met zijn hart (lees; ziel en zaligheid). kan het helemaal volgen Bram. alinea’s of niet, het punt is duidelijk en de strekking ook. Hoort dus helemaal hier thuis op MF, want dan kunnen mensen erover praten.
Heeft Ilse gereageerd?
en een andere vraag; wie is het grote goede voorbeeld maw welk bedrijf pakt het wel goed aan?
van wie kunnen we leren, en dus ilse ook? :_)
Nou Bram, een lelijke vergissing mijnerzijds. Het gaat hier om een vormkeuze. Dat was me inderdaad niet opgevallen. Excuses daarvoor. En inderdaad zoals je zelf zegt: “Je moet, gezien de door mij gekozen vorm, meer ergeren aan mij dan aan mijn onderwerp.” Dus inhoudelijk hoeven we niet eens te reageren.
Resteert een comment op de vorm en vooral stijl. De ruwheid en ongepolijstheid van je stuk in combinatie het veelvuldige ik-gebruik verdient wat mij betreft niet de schoonheidsprijs. Het maakt het stuk onleesbaar en roept een anti-reactie op. Je boodschap komt dan niet over. Denk ik.
@peter; klasse hoe je reageert! weet je, ik vind de stijl juist wel weer leuk en verfrissend. natuurlijk alles moet een fundament hebben en ik dit geval was het “oergevoel” sterker dan het relativeren en dan een afgewogen stuk te schrijven. Feit is, we zijn ermee geconfronteerd en heeft ons ook aan het denken gezet. een soort “wake up and smell the coffee” email.
@Reinout Tsja, smaken verschillen. Zeker waar het coffee betreft 😉
2 suiker en een beetje melk aub 🙂
@Bram: Voice of reason? Ik geloof niet dat ik dat ergens had verkondigd. Ik heb ook nergens zien staan dat ik wat dan ook moest zijn om hier te kunnen reageren. Maar goed, conflictzoekend en geenstijlesque, je geeft het zelf al aan.
Ik gaf alleen maar aan dat dit stukje tamelijk afwijkt van wat ik op MF gewend ben. Dat was mijn punt.
“We’re in an information economy. They teach you that at school. What they don’t tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified.” (Gibson, 1988: 30)
Nu weet ik weer waarom ik af en toe van Bram houd 🙂 Heerlijk, beetje onleesbaar van tijd tot tijd, maar de boodschap komt goed over.
Moet er wel bij zeggen dat je vaak in een spagaat zit. Ik ben tegen algemene, ongestructureerde, onpersoonlijke mail. Echter kan het soms moeilijk anders (ik zeg niet NIET, maar moeilijk). Maar ik deel je mening in deze volledig, nog meer als het geen grote bedrijven betreft, zoals in mijn stukje van vandaag op dit blog.
Ik geloof dat de sociotechnologische trend die ik steeds gemakshalve 2.0 noem niet beschreven kan worden in gevestigde termen. (cf. Jaffe, Gladwell, Godin, OReilly). Ik noem het daarom een paradigma. Ik vind dat opinie leiders (consultants, trainers, bloggers) die proberen die trend af te doen als nieuwe wijn in oude zakken en internet verkopen als een just another channel, valse hoop wekken bij de branche, marketeers en adverteerders en vertellen wat ze het liefst horen: dat ze niets hoeven te veranderen. Een explosie van complexe asynchrone verspreidingsmodellen en brandconversations blijven te proberen te beschrijven in GRPs doet echt geen recht aan het fenomeen. Ik kies daarin een opzettelijk overdreven oppositie, omdat ik vind dat gedachtengoed ontwikkeld wordt in de antithese. Niet in het compromis. Ik weet ook niet precies hoe het nieuwe ding eruit ziet maar wel dat het oude niet meer voldoet. Die blogosphere is zo’n bizar hyperefficiente word of mouth katalysator geworden dat je oren soms suizen. Marketingatilsemedia is daarom een geweldig voorbeeld. Ilsemedia hoort een nieuwe 2.0 interactie stijl te omarmen en daarin veel en vaak experimentele fouten te maken. Dat doen ze niet. Net als vele grote organisaties missen ze nu, in 2008 sic, het DNA en de 2.0 interactie capaciteit. Ik verwijt dat hullie niet eens, maar meer mezelf en eigenlijk heel MF! dat we niet uitgesprokener, eloquenter, pragmatischer, operationeler (2.0 badge) gedachtengoed vormen rondom dat 2.0 fenomeen. ik bedoel dat marketingatilsmedia het nog steeds niet begrijpt, weg komt met 1.0 crap, is een teken van onze gezamelijke onvermogen. En dus dat ook Peter W. zich dient uit te spreken over de bewezen ineffectiviteit van spam en banners en zijn genuanceerdere (hangt ervan af, kan best in sommige gevallen) mening thuislaat.
Ook geloof ik dat de oubollige semijournalistieke (denk Adriaan van Dis) stijl op andere blogs allang verlaten is. Meer puntig, meer outspoken, meer polemisch, meer particulier, meer kwetsbaar, meer accountable (ik kies voor veel meer “ik”, en minder voor “zij”), minder zalverig. Ik vind de stijl van geenstijl.nl en retecool in vorm en functie een verademing en een briljant voorbeeld van dialoog en dichotomie. Ik denk dat het doorsnee paarsebroeken elitaire consultancy, en dat je positief moet blijven en gematigd zijn in je stijl, behalve saai, gewoon niet helpt. Ik denk dat het wel helpt de nieuwe kleren van de keizer aan te wijzen. MF! mag, naast een nieuw content systeem, ook best wat innoveren in stijl en (dat doe je door experimenten). Ja, dat is altijd anders dan je gewend bent, Max. Snuit je neus in je T-shirt. Verbet. Panta rei.
@Bas Ja las je stuk. Eenser dan eens. Vind je echt dat ik zo onleesbaar schrijf?
@Peter W. Stijlkeuze betekent niet dat het onleesbaar moet worden, inderdaad. Er zitten ook een hoop anakoloeten in en onbedoelde schrijfouten. Beetje te betaversie, dat is waar. Hmmm… wellicht dat ik Marco moet vragen achter elke post een wiki te zetten, dan kunnen jij en Bas het naar believen verbeteren. 🙂
@Reinout Pats 😉
@Joost Diepenmaat Boos ben ik op mezelf. Gespeeld boos naar marketingatilsemedia. Maar eh.. terugstalken werkt met best een flashmob en dan een 90 punten program alla cluetrain op de deur spijkeren. Doe je mee?
@Martijn Klopt! Xat helemaal onder de drugs. Not! Maar wel goeie tip. Ik geloof dat de Beatles toen hun beste werk maakten. 🙂
@Bram, je kent mijn mening over onleesbaar of spelvoutloos schrijven. Dat is niet relevant als de boodschap maar aankomt. Dat komt hij, dus so what. Maar kopjes ertussen waren handig geweest 🙂
Maar ik ben het niet eens met je reactie boven je laatste reactie. Ik geloof namelijk niet dat consultants het afdoen als ‘just another channel’. Tenminste, ik niet en de meeste die ik ken ook niet. Maar je ziet dat bedrijven er veel moeite mee hebben en een deel van de consumenten ook.
Waarom mailen we massaal? Omdat het nog steeds werkt. Waarom is er SPAM? Omdat het nog ergens werkt. Mijn oude baas (lang geleden) stuurde mij vaak mailtjes door, waarop ik terugmailde dat dat spam was en we daar dus niet op in moesten gaan. Was hij boos, want als het een goed aanbod was, wie maakte het dan toch uit of het spam was of niet.
Zo zijn er nog veel mensen die moeite hebben om om te gaan met de manier waarop wij willen dat mensen met ons omgaan. Wij als ‘paarse broeken’ om het dan maar zo te noemen. Ik wil persoonlijk op een correcte manier benaderd worden, zoals ik omschrijf. Maar hoeveel mensen willen niet gewoon een persbericht. Sterker, als ik een journalist bel met een mooie scoop is de eerste vraag vaak: heb je een persbericht op papier staan? De meeste mensen zijn er nog niet klaar voor. Daar moet je rekening mee houden.
Ik gebruik mijn ouders (beide in de 60) vaak als referentie kader. Ik kan me zo opwinden over het feit dat ze zich regelmatig laten naaien door allerlei organisaties en daar niets tegen doen. Maar ze vinden het niet meer dan normaal. Het is al veel beter dan het ooit was, je kan al klagen, er wordt zelfs geluisterd. De digitale kloof is groter dan ooit, vergeet dat nooit.
Maar ik ben het met je eens dat we nog veel stelliger kunnen zijn, alleen is de vraag of er dan geluisterd gaat worden. Want als ik in België kom krijg ik al regelmatig te horen: goh, je bent wel heel uitgesproken, in ons land is niemand die zo te keer durft te gaan, ik zou niet graag aan jouw slechte zijde willen zitten, etc.
“Snuit je neus in je T-shirt.”
*doet*
Voortaan wel even aankondigen als je zo tekeer gaat. Dit kost me teveel schoon goed, zo.
Bravo! Hulde! Er is in ons kleine marketingwereldje niets leukers dan een Bram op dreef. Ik ben klaar om geronseld te worden voor the war tegen 1.0. Captain, my captain! (Morgen vast spijt, want het betekent nogal wat…..)
@MarcoDekkers [vrijdag 29 februari 2008, 13:38), “…Wordt het niet hoog tijd dat Den Haag.”.
Je wordt op je wenken bedient (en dat is ook zeker en vast dé reden waarom Ilse juist nú al die mailtjes aan het sturen is). Morgen dinsdag 4 maart ligt het wetsvoorstel van de nieuwe Telecomwet bij de eerste kamer. Zodra die wet daar is aangenomen en gepubliceerd, is het vanaf het in de wet opgenomen inwerkingstredingsmoment ook verplicht om een opt-in voor zakelijk mailadressen te hebben.
Het mailtje is onderweg, Bram. Help me duimen dat ze me ook daadwerkelijk een stapel shirts sturen, en niet een interne mail rond gaan sturen waarin ze hun verontwaardiging uiten over mijn onpersoonlijke en ongeïnteresseerde aanpak, waarna wordt afgesproken dat er een oorlog tegen Max R 1.0 ontketend moet worden.
Ik hou je op de hoogte.
@Bas Over of spam (en andere 1.0 interuptiemarketing) “wel werkt”, helpt misschien dit verhaal:
Stel je bent 12 jaar en je wilt zoenen. Je kunt besluiten alle 30 meisjes in de klas vol op de bek gaan. Als er dan drie tussen zitten die dat lekker vinden zou je tegen andere jongens kunnen volhouden dat je toch mooi wel succesvol bent. Je hebt immers 3 keer gezoend, zij niet: Conversie van 10%. De andere jongens weten echter wel beter. Zij denken namelijk dat in het beste geval 20 meisjes die aanranding genegeerd hebben of onverschillig laat. Ze weten zeker dat 3 meisjes zich zo in hun kruis getast voelen dat ze tegen alle andere meisjes van school gaan zeggen dat je een vieze aanranderige hork bent… We noemen dat voor de grap even de nonversie (negatieve conversie) van 10%.
De jongens weten ook dat die reputatieschade zo groot is dat als je ooit iemand tegenkomt op school die jou echt leuk terug vindt, ze wel 10 keer uitkijkt om met jou te gaan zoenen… (Ze weten ook dat het niet helpt dat kwaad te worden op de meisjes die gaan rondvertellen dat je een hork bent. Wie begon?)
Moraal: spam werkt alleen voor bedrijven die zonder lange termijn reputatie kunnen (vakantieliefdes, one night stands, sletjes, horken, viagras). Spam lijkt te werken voor marketingatilsemedia zolang hij alleen kijkt naar conversie en niet naar de nonversie. Nonversie van 3% (met vervolgens deze rant op M!) zorgt ervoor dat de toegevoegde waarde van een 10% converterende b2b spam campagne alsnog negatief is. De hoop dat jouw campagne het niet converterende deel van je doelgroep “onverschillig laat” is geen strategie. Hoop is trouwens nooit een strategie.
Bram,
Dank voor je energie. Zelden op een blog zoveel serieuze kwaadheid en intelligente woorden gezien. You raised the bar considerably. Mijn terrier thuis jankt uit bewondering.
Maar het practische punt nu is: het blijkt makkelijker om grote hoeveelheden mail de deur uit te donderen, dan een maatwerk-mail te maken. Behalve jouw (onze) goede verhalen en workshops hierover: is er een soort van Neaderthaler-versie te maken, waardoor de Massamailers stapje voor eenvoudig stapje richting Het Ideaal kunnen komen?
Graag verzin ik met je verder hoe dit kan. Want eerlijk gezegd: de hoop dat de Massamailers mijn gegevens ontzien, die hoop heb ik allang opgegeven.
@Ewout Je bedoeld hoe we andere clubs als marketingatilsemedia het licht laten zien? Tuurlijk.
Apple, Google, Vuur maken Amazon, Liedjes op de Ajax tribune, Starbukcs, Cocaine, Kinky sex, Christendom, Ewout en andere merken/memes gingen je voor:
1. Besef dat elke interactie conversie, aversie en nonversie oplevert. De verhoudingen is het netto effect van je interactie. (Dat jij bevooroordeelt bent en je eigen dienst/product maar ook je houding, gedrag overwaardeert. Dat je vermoedt dat beste bedoelingen hoffelijke coulantie tot gevolg hebben. Daar zijn genoeg casussen van: Dell Hell to name but one.
2. Vertel in het begin alleen nieuws aan mensen die er echt expliciet om gevraagd hebben. Aan niemand anders, zelfs al is het goed voor ze in jouw perceptie.
3. Geef hen de mogelijkheid je nieuws aan anderen door te vertellen.
4. Zorg dat alle personeel de competentie heeft elk klantcontact, interactie uit te nutten. Geef alleen centraal richtlijnen en tools om dat te doen.
5. Maak er een dogma van nooit toe te geven aan de verleiding een boodschap te pushen. Dat werkt niet op termijn en niet voor je reputatie.
6. Punt.
@marketingatilsemedia Maart is voorbij. Ik ga morgen een nieuwe stap zetten. Embrace.
En als je dan van die rust en ontspanning hebt genoten kun je misschien aan de hand van één van de door jou genoemde factoren jouw eigen acties kritisch bekijken;
Weet je zeker dat je zelf aan dit punt voldoet?
@Martijn Ik zie je punt. Er is een verschil tussen pushy (te vaak te veel) en pushen (op ongewenste plekken, zonder toestemming) de context is push en pull marketing. Misschien dat dat even aangesscherpt moet worden. Polemiek en het debat (ipv de dialoog) zoeken heeft mijn netto reputatie nog nooit geschaad. Bewust heilige huisjes omtrappen is een eeuwenoude methode. Dat ik mensen daarmee voor de schenen schop is een bijkomstigheid. Ik speel de man niet maar de bal, overal en altijd. Ik bevecht meningen, diensten, paradigmas, zienswijzen, houdingen maar nooit personen. Die blijven buiten schot. Lees maar.
Ik zou zeggen probeer eens een standpunt in te nemen, te vechten voor een overtuiging, laten zien waar je voor staat en alles gaat beter. Mensen, zoals jij, die twijfelen aan mijn verstandelijke vermogens of psychische stabiliteit, wees gerust: Ik ben zowel in prive als zakelijke een enorm enthousiaste blije gebalanceerde eikel. In het publieke discours heb ik gekozen voor een vrij uitgesproken mening en een vrij confronterende stijl, dat dan weer wel. Ik daag uit om op inhoud te debatteren, als je niet verder komt dan ’tuttuttuttuttut’ en ’tsktsk’ over mijn stijl ga dan lekker het Tijdschrijft voor Marketing lezen ofzo. Ik ben niet rustig en ik ga het niet worden omdat jij denkt dat dat beter is.
Dat is je goed recht. Zie het als mijn advies waarin ik stelling neem tegen mensen die zich in mijn ogen te druk maken om zaken die zich niet op die wijze laten oplossen. Zoals met alle adviezen en adviseurs is het vaak het beste die gewoon in de wind te slaan.
Situaties “spiegelen” vind ik een goede manier om organisaties te wijzen op negatieve effecten van hun marketingbeleid. Hier vervolgens een kruistocht tegen ontketenen, of een propaganda actie opstarten zie ik persoonlijk het nut niet van in. Of ik daarmee dan ideaal binnen de doelgroep val van het Tijdschrift voor Marketing weet ik niet.
Vooralsnog geef ik de voorkeur aan online marketingconsumptie via bijvoorbeeld Marketing Facts. Alleen kijk ik misschien nog iets scherper naar de auteur van het artikel 😉
@Martijn Mijn hypothese is dat “spiegelen” tot nu de facto nog niets heeft opgelost. Dat is echt een Melkert oplossing. Ik daag je uit aan te tonen welk bedrijf (branche) daar hoe van overstag ging. (Overigens spiegelen doe je in je reacties op mij ook niet echt).
En waarom reageer je niet inhoudelijk en blijf je argumentatief zo hangen in mijn houding in het verander proces? Vind je nou wel of niet dat marketingatilsemedia op moet houden met ongedifferentieerde email marketing? Vind je nou wel of niet dat ze anders moeten omgaan met hun klanten. En zo ja zet jij dan een spiegelactie op. Kijken we wie er wint.
Hey there, You’ve performed a great job. I will definitely digg it and in my opinion suggest to my friends. I’m sure they’ll be benefited from this website.
vente cialis cialis prix generico cialis acquisto cialis venta cialis cialis generico
cialis generico prezzo cialis
comprar cialis comprar cialis andorra
cialis generique cialis generique
comprare cialis acquistarecialis
achat cialis acheter cialis
cialis generico cialis generico
cialis generico precio cialis
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!