
De Britse BBC heeft na wat maandjes openbaar proefdraaien een vernieuwde homepage gelanceerd. Het basisidee is dat zo’n beetje alles gecustomised kan worden. Door je postcode of woonplaats in te voeren zie je alleen relevant nieuws en weerberichten uit jouw regio. Je kunt deze selectie verder aanscherpen door zelf bepaalde nieuwsthema’s aan/uit te zetten en per rubriek het aantal headlines te kiezen.
Het maken van al deze instellingen vindt plaats binnen de pagina zelf, in mooi vormgegeven uitschuifpaneeltjes. Nadat je het nieuws hebt gefilterd op jouw interesses kun je de blokken indelen zoals jij het wilt door ze simpelweg over de pagina te slepen. Geef je site vervolgens ook nog eens je lievelingskleurtje en je bent klaar. Leuk webtweepuntnul en zo, maar heeft het zin?
De traditionele navigatie verdwijnt door al dit gepimp naar een bijzondere plek; onderaan de pagina. Dit kan even wennen zijn, maar ik vind het geen slechte oplossing. Het past goed in de trend waarin vaak topzware menustructuren vol site-hiërarchie het af moeten leggen tegen een beperkte set links naar bestemmingen die gezien de context relevant en praktisch zijn. Tegelijkertijd sluit dit aan bij de ‘extended footer’-beweging (vaak met links naar services en zustersites) die we in veel (re)designs van de laatste maanden tegenkomen.
De homepage is ten opzichte van de beta-versie nog op wat belangrijke punten aangepast. Kritiekpunten die in de testfase naar voren kwamen waren o.a. de grootte van de letters en de te grote centrale afbeelding waardoor veel nieuws onder de ‘scrollbarrière’ kwam te staan. Deze issues zijn opgelost in het eindresultaat: het geheel is naar mijn mening overzichtelijk en clean.
Wat jammer is, is dat alle subpagina’s nog gewoon zo plat als een dubbeltje zijn. Ja, ik weet het: iets met gegeven vingers en hele handen. Maar toch. Zeker naast de nieuwe homepage zien sommigen er ineens hopeloos verouderd uit. Onoverkomelijk, denk ik: ‘de’ BBC-site bestaat haast niet en is meer een conglomeraat van min of meer op zichzelf staande thema-sites. Die allemaal tegelijk redesignen lijkt me alleen al in organisatorisch opzicht een klus van monsterlijke proporties. Publieke omroepen staan nu eenmaal niet bijzonder bekend om hun slagvaardigheid. Een gefaseerde aanpak -als het al de bedoeling zou zijn om alles uiteindelijk in lijn met de homepage te brengen- is dus minstens op z’n plaats. Wel zijn sommige subsites voorzien van een toplevel-navigatiebalk in de stijl van de nieuwe homepage. Is al ‘n heel aardige stap.
Een wat fundamenteler vraag is of de gemiddelde BBC-sitebezoeker eigenlijk wel zit te wachten op een aanpasbare homepage. Is de investering van de bezoeker in het aanpaswerk het extra gebruiksgemak van een homepage-op-maat waard? Moeten mensen de kleur wel zelf kunnen bepalen of zou het gewoon een taak voor de site-ontwerper moeten zijn om de ‘beste’ kleur te dicteren? Hoewel dit op zich zinvolle vragen zijn, denk ik dat in dit geval deze discussie wat academisch blijft. In de eerste plaats doordat goed is nagedacht over de standaardinstellingen. Die lijken me goed genoeg, ook voor wie om wat voor reden dan ook geen aanpassingen wil of kan maken. Verder vind ik de interface mooi en laagdrempelig uitgevoerd: aanpassingen maken was nog nooit zo eenvoudig en wie dat niet wil heeft er nauwelijks last van dat het kan. Er is zelfs -misschien wat paradoxaal, gezien de eenvoud- een tutorial beschikbaar. Wie aan de slag wil, kan dus. Voor wie niet zo nodig hoeft, blijft een opvallend helder digitaal product over. Met analoog klokje, voor het contrast.