De Novelty Curve

4 maart 2008, 08:37

De Novelty Curve

David Armano introduceerde afgelopen week de ‘novelty curve’. Het brengt wat mij betreft precies in beeld hoe het proces van nieuwe producten/services verloopt. Ik denk alleen dat snelheid (cq. tijd) waarmee een product deze curve doorloopt mist en dat dit ook veel zegt over wat stayers en wat hypes zijn.

Bart Kappenburg is oprichter van Conversify. Het bedrijf levert software voor webwinkels om bezoekers door middel van notificaties, zoekfunctionaliteit en aanbevelingen te kunnen beïnvloeden om zo tot betere productkeuzes te komen. Dit leidt tot meer omzet voor de webwinkel, meer tevredenheid onder de klanten en minder retouren.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Henk

    Moet je er een 3e dimensie aan hangen om de tijd erin te vatten.


    4 maart 2008 om 09:11
    Jack

    Jaren geleden bedacht Gartner al de hype cycle curve. Lijkt er op maar is een veel zinniger instrument dan deze om naar innovaties te kijken.


    4 maart 2008 om 09:36
    Richard

    Heel simpel, typisch en illustrerend. Zo werkt het inderdaad vaak, bij ons in ieder geval, hier zijn 3 redenen voor:

    1. Een goed concept lijkt in het begin simpel en te overzien, na verloop van tijd zoom je in op verschillende aspecten en realiseer je je dat het veel meer tijd kost dan verwacht.

    2. Er zijn al concurrenten bezig met een idee wat in de buurt komt van…

    3. Meestal na de eerste twee punten nemen de overige ‘core’ zaken nemen weer de overhand en verzamelt er al snel een laag stof op het mooie plan.

    En Henk: ‘What was I thinking?’ is eigenlijk de tijdscurve…


    4 maart 2008 om 10:55
    Vincent Neve

    @ Jack; volgens mij beschrijft deze Novelty curve hoe individuen omgaan met een nieuw product of service. De Hype cycle van Gartner laat juist een beeld zien in welke fase een product of service zit en heeft dus een hele andere invalshoek.

    Overigens zou ik ook eerder van de Hype cycle van Gartner uitgaan als ik moest beslissen of ik iets al dan niet adopteer.


    4 maart 2008 om 18:10
    Jack

    @ Vincent

    Dat bedoel ik nou. Bij deze curve adopteer je dus nooit een nieuw product of service: dit beschrijft alleen maar hypes die weer verlaten worden, daarom begrijp ik het nut van deze curve niet zo. Een aantal wordt immers geadopteerd en daar is in deze visie geen ruimte voor.


    5 maart 2008 om 08:56
    Vincent Neve

    @ Jack; volgens mij zijn we het eens, maar misschien ligt er ergens ruimte in de interpretatie van de betekenis van het woord “hype”…


    5 maart 2008 om 14:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!