De Novelty Curve

De Novelty Curve

De Novelty Curve

David Armano introduceerde afgelopen week de ‘novelty curve’. Het brengt wat mij betreft precies in beeld hoe het proces van nieuwe producten/services verloopt. Ik denk alleen dat snelheid (cq. tijd) waarmee een product deze curve doorloopt mist en dat dit ook veel zegt over wat stayers en wat hypes zijn.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Moet je er een 3e dimensie aan hangen om de tijd erin te vatten.

    geplaatst op
  • Jaren geleden bedacht Gartner al de hype cycle curve. Lijkt er op maar is een veel zinniger instrument dan deze om naar innovaties te kijken.

    geplaatst op
  • Heel simpel, typisch en illustrerend. Zo werkt het inderdaad vaak, bij ons in ieder geval, hier zijn 3 redenen voor:

    1. Een goed concept lijkt in het begin simpel en te overzien, na verloop van tijd zoom je in op verschillende aspecten en realiseer je je dat het veel meer tijd kost dan verwacht.

    2. Er zijn al concurrenten bezig met een idee wat in de buurt komt van...

    3. Meestal na de eerste twee punten nemen de overige 'core' zaken nemen weer de overhand en verzamelt er al snel een laag stof op het mooie plan.

    En Henk: 'What was I thinking?' is eigenlijk de tijdscurve...

    geplaatst op
  • @ Jack; volgens mij beschrijft deze Novelty curve hoe individuen omgaan met een nieuw product of service. De Hype cycle van Gartner laat juist een beeld zien in welke fase een product of service zit en heeft dus een hele andere invalshoek.

    Overigens zou ik ook eerder van de Hype cycle van Gartner uitgaan als ik moest beslissen of ik iets al dan niet adopteer.

    geplaatst op
  • @ Vincent
    Dat bedoel ik nou. Bij deze curve adopteer je dus nooit een nieuw product of service: dit beschrijft alleen maar hypes die weer verlaten worden, daarom begrijp ik het nut van deze curve niet zo. Een aantal wordt immers geadopteerd en daar is in deze visie geen ruimte voor.

    geplaatst op
  • @ Jack; volgens mij zijn we het eens, maar misschien ligt er ergens ruimte in de interpretatie van de betekenis van het woord "hype"...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.