Mond-tot-mondreclame cruciaal bij hypotheekadvies

4 maart 2008, 05:43

De ongeveer tienduizend hypotheekadviseurs in Nederland werven veruit het grootste deel van hun nieuwe klanten via-via. Mond-tot-mondreclame blijft, hoewel de mogelijkheden voor leadgeneratie en communicatie met klanten online enorm zijn toegenomen, de belangrijkste bron voor het binnenhalen van nieuwe hypotheekklanten (persbericht, hier op NU.nl Zakelijk).

Dit blijkt uit een onderzoek van Cardif onder 277 hypotheekadviseurs. Marieke van Zuien van Cardif meldt over het onderzoek dat deze 277 adviseurs afkomstig zijn uit de samenwerkingsverbanden die Cardif heeft met 4000 tussenpersonen. Daarnaast meldt Van Zuien over het percentage van hypotheken dat via adviseurs wordt afgesloten en over het percentage dat direct via hypotheekverstrekkers ‘koopt’: ‘De verhouding wisselt jaarlijks een beetje, maar de afgelopen jaren liep gemiddeld 50 procent van de hypotheken via tussenpersonen en 50 procent rechtstreeks via de banken.’

Cardif wilde van de aangesloten tussenpersonen weten op welke manieren zij momenteel nieuwe klanten werven. Van de ondervraagde adviseurs (277) zeggen 164 (59 procent) dat mond-tot-mondreclame hun belangrijkste leadgenerator is. Op grote afstand volgen extern aangeleverde leads (14 procent) en contacten die via makelaars aangedragen worden (11 procent).

Opvallend is verder, dat de eigen website slechts 8 procent van de nieuwe klanten binnenbrengt en een nog kleiner deel van de nieuwe klanten (5 procent) voortkomen uit reclame-uitingen.

‘Het belang van persoonlijke referenties maakt dat het volledige adviestraject, inclusief after-sales, in dit kanaal cruciaal is en blijft,’ zegt Evert Jan van Waveren, channelmanager hypotheekintermediair bij Cardif in het persbericht.

Ook in dat persbericht, een zinnige opmerking van Ruud Dekker, directeur van For All Finance. ‘De totstandkoming van een lead is één ding, maar het is vervolgens ook interessant om te kijken naar de conversie van de leads. Het heeft weinig zin om veel energie te steken in leads die uiteindelijk niet tot resultaat leiden en ik denk dat, gemeten naar conversie, de score nog meer in het voordeel van mond-tot-mondreclame uitvalt.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Thomas Sanders

    Betrouwbaarheid, daar draait het bijna helemaal om bij hypotheekadvies. Helaas is dat nog teveel aan personen gebonden


    4 maart 2008 om 09:41
    Arnoud Rademaker

    @ Thomas,

    Ja, maar naast personenen ook door winstmaximalisatie en een gebrek aan kennis. Bijvoorbeeld over de beurscyclus. Hoe blij zullen de mensen op dit moment zijn met een beleggingshypotheek? Vooral degenen die deze rond de eeuwwisseling hebben afgesloten.


    4 maart 2008 om 10:58
    Thomas Sanders

    @ Arnoud

    En bij een gebrek aan kennis zoek je weer betrouwbare personen 😉


    4 maart 2008 om 13:11
    Marco Schuurman

    Met name de lokale hypotheek / financieel adviseurs plukken hier de vruchten van. Daarom moet deze groep van lokale adviseurs ook niet onderschat worden vind ik. Ik ben van mening dat het het internet (vooralsnog) moeilijk op kan tegen deze lokale vertrouwenspersonen.


    4 maart 2008 om 14:21
    Hanzel

    Natuurlijk is mond-op-mond nog de belangrijkste leadgenerator. Waarom? De websites van heel veel intermediairs zijn ronduit slecht te noemen. Ik heb daar vorig jaar een artikel over geschreven in het VVP. De leads die daar op afkwamen zijn helemaal happy. Met name betreffende ranking, traffic en contact. Maar ook qua kosten, want vreemd genoeg adverteren ze wel binnen Google?!

    Ik heb al eerder hier gepost dat de hoofdkantoren (Fortis) zelf de polissen maar online gaan verkopen. De reden? Websites van intermediair zijn onvindbaar, genereren geen traffic en dus geen leads. Zonde zonde. Want met beperkte investeringen is er veel meer mogelijk en blijft de provisie helemaal in de knip!!

    Maar………. bij de lancering van Ditzo (hoe zal het daar mee zijn?) werd aangekondigd dat ze medio 2008 ook hypotheken gaan verkopen. Komt het allemaal toch nog goed.


    4 maart 2008 om 17:17
    Ruud Stallinga

    Opvallend is dat het aanwezig zijn op internet van de “huizenmarkt” zich enigszins beperkt tot alleen kredietverstrekkers en makelaars. Enige uniformiteit in de opzet van webpagina’s ontbreekt waardoor het voor de zoekende nog echt puzzelen is in het grote aanbod.

    Afspraken maken om deze “branche” op het internet toegankelijker te maken. Duidelijke rubrieken zou al een oplossing kunnen zijn. Bij een basispagina er echter wel voor waken dat het ook niet te saai wordt.

    Van mijn kant ben ik al bezig de toegankelijkheid te vergroten met overzichtspagina’s zowel landelijk als regionaal (echter tot nu toe alleen de grotere regio’s).


    5 maart 2008 om 11:20
    Roetman en Van Gulik

    @ Marco

    Toch is het mij vaak voorgekomen dat ik de straat bij een mogelijke relatie inrij en dat op bijvoorbeeld 50 meter afstand een hypotheekkantoor gevestigd is terwijl ik net een uur heb gereden. De combinatie van internet en persoonlijk contact is een mooie, dan krijg je ook weer mond op mond reclame. Alleen een website lanceren en hopen dat er iets gebeurt, is inderdaad niet voldoende.


    26 april 2008 om 14:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!