Bruto mediabestedingen in 2007 ruim 6,1 miljard euro
De bruto mediabestedingen voor producten en diensten in Nederland bedroegen in 2007 ruim 6,1 miljard euro. Dit is een stijging van 8 procent (400 miljoen euro) ten opzichte van 2006 en hiermee is voor het eerst de grens van 6 miljard euro gepasseerd. Alle mediumtypen noteerden een groei, behalve vaktijdschriften, nieuwsbladen en bioscoop en radio
. Dit blijkt uit het Jaarboek Bruto Mediabestedingen (pdf) dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert.
Opvallend was de afvlakking van de groei van het mediumtype internet. In 2006 werd er een groei van 36% genoteerd, in 2007 is deze groei gedaald tot 9 procent en kwamen de bestedingen uit op 224 miljoen euro. Hierbij moet worden opgemerkt dat Nielsen slechts een beperkt deel van de online mediabestedingen registreert (met name online display advertising). Nielsen heeft geen of nauwelijks inzicht in populaire middelen als search en affiliate advertising. De totale online mediabestedingen worden geschat op 600 miljoen euro.
Dagbladen noteerden voor het eerst sinds drie jaar een bovengemiddelde groei en zagen de mediabestedingen toenemen tot ruim 872 miljoen euro (+12%). Out of home kwam uit op ruim 263 miljoen euro (+13%) en ook radio zag de bruto mediabestedingen toenemen tot ruim 535 miljoen euro (+11%). Televisie noteerde een toename van 9% en passeerde de grens van 3 miljard euro.
Voor publiekstijdschriften was er in 2006 nog sprake van een lichte daling van 2%, maar in 2007 namen de bestedingen toe met 2% tot bijna € 430 miljoen. Drie mediumtypen hadden te maken met afnemende bruto mediabestedingen: bij nieuwsbladen daalden de bestedingen met 3% ten opzichte van vorig jaar en kwamen uit op € 7,7 miljoen, vaktijdschriften noteerden € 222,7 miljoen, ook een daling van 3% en bioscoop daalde met 2% tot € 16,8 miljoen.
Nielsen registreerde in 2007 ruim 20.000 adverteerders die een gemiddeld budget hadden van bijna € 300.000. Er waren 262 adverteerders die meer dan € 5 miljoen besteedden, gezamenlijk hadden zij een aandeel van 67% (€ 4 miljard) in de totale bruto mediabestedingen. Deze groep adverteerders had hiermee een gemiddelde besteding van bijna € 16 miljoen.
In de top 5 van de grootste adverteerders is alleen de top drie veranderd ten opzichte van vorig jaar. Unilever Foods (€ 124 miljoen) is één plaats gestegen en staat op 1, gevolgd door KPN (€ 116 miljoen), die van een derde plaats komt. Unilever Home & Personal Care (€ 104 miljoen) staat op de derde plaats en is dus twee plaatsen gezakt. Proctor & Gamble (€ 81 miljoen) en L’Oréal (€ 72 miljoen) staan op de vierde en vijfde plaats.
De bruto mediabestedingen zijn gebaseerd op de registratie van advertenties van nationale producten en diensten (excl. lokale advertenties, personeels- en rubrieksadvertenties). Advertenties worden gewaardeerd tegen de geldende tariefkaarten van de betreffende media. Eventuele kortingen of speciale prijsafspraken worden buiten beschouwing gelaten. De werkelijke (=netto) mediabestedingen kunnen dan ook lager zijn.
Je hebt helemaal gelijk Bart, inmiddels aangepast!
Scherp Bart. In plaats van radio moet daar ‘nieuwsbladen’ staan.
Bijzonder is dat Nielsen rapporteert over o.a. de online mediabestedingen, terwijl ze niet over cijfers t.a.v. search en affiliate marketing beschikken. Wellicht zou het beter zijn om de naamgeving te wijzigen, om uit te drukken dat met name online display advertising wordt gemeten.
Dan wekt een eventuele terugloop in de populariteit van display advertising niet de (waarschijnlijk onterechte) indruk dat de groei van online mediabestedingen afvlakt.
@Marco: “De totale online mediabestedingen worden geschat op 600 miljoen euro.” Waar komt deze schatting vandaan?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!