TNS neemt Compete over

9 maart 2008, 18:46

TNS neemt Compete overMarktonderzoekbedrijf TNS neemt webstatistieken leverancier Compete over voor een bedrag van minimaal 75 miljoen dollar. Via een zogenaamde ‘earn out’ constructie, die tot 2010 loopt, kan de overname nog eens 75 miljoen opleveren voor Compete. Compete verzamelt website statistieken door gebruik te maken van providers & ASP logs, toolbars en consumentenpanels. TNS is in Nederland bekend als TNS Nipo, een van de oudste marktonderzoekbedrijven van ons land.

Verkoop uit noodzaak?
Compete heeft sinds 2000 een slordige 43 miljoen dollar aan venture capital opgehaald. Tot de investeerders behoorden onder andere Charles River Ventures, Commonwealth Capital Partners, North Hill Ventures, Split Rock Partners en William Blair Capital Partners. De omzet van Compete groeide in 2007 met 50% naar 15 miljoen dollar. Het bedrijf draaide in 2007 echter met deze omzet nog steeds een verlies van van 4,5 miljoen dollar. Het lijkt er daarom ook sterk op dat de investeerders geld voor hun eieren hebben gekozen.

Compete bevindt zich in een overbevolkte markt waarin ook Alexa, Comscore en Quantcast opereren. Volgens eigen statistieken trekt de Compete website nagenoeg evenveel bezoekers als Alexa (727.000 versus 758.000), maar is Quantcast met 1,9 miljoen unieke bezoekers beduidend groter. Het beursgenoteerde Comscore heeft een marktwaarde van ongeveer 570 miljoen dollar, een waardering die veel hoger ligt dan het bedrag wat TNS nu voor Compete heeft betaald.

Synergie
TNS lijkt daarom ook spekkoper met deze acquisitie. Het bedrijf probeert al jaren haar productportfolio een hoger online gehalte te geven. Volgens David Lowden, CEO van TNS “helpt het onze klanten om het gedrag van internetgebruikers beter te begrijpen. Met de data van Compete Inc. krijgen we meer inzicht hoe consumenten aankijken tegen online merken”.

Volgens een bericht op de weblog van Compete is de overname een logische stap. “Door deze overname kunnen we wereldwijd onze clickstream data samenvoegen met de grote consumentenpanels van TNS, haar consumentenonderzoek faciliteiten en haar advertentiemetingen”. Compete zal een zelfstandig merk blijven binnen het netwerk van TNS. Het bedrijf denkt na de overname nieuwe producten te kunnen lanceren binnen het wereldwijde netwerk van TNS. De overname is volgens Compete ook een belangrijke katalysator voor nieuwe groei.

Of dit gaat lukken zal de toekomst leren. Door gebruik te maken van de wereldwijde consumentenpanels van TNS heeft Compete in ieder geval een forse ‘bleeder’ binnen het bedrijf gestelpt. Het in de lucht houden van grote consumentenpanels is een kostenpost die vele malen hoger ligt dan die van de meettechnologie.

Compete data

John Kivit
Directeur bij Multiscope

Ondernemer in marketing, research, innovatie en technologie. Dagelijks druk met Multiscope, Shareforce en de Innoshow podcast.

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Interessante analyse John!

    Ik vraag me eerlijk gezegd wel af wat TNS nu met zo’n Compete moet. Persoonlijk vind ik de cijfers die het levert zeer onbetrouwbaar (zo zou één van mijn blogs 3 keer zoveel bereik hebben dan Hyves, om maar een voorbeeld te noemen). Vind jij het een slimme zet van TNS?


    9 maart 2008 om 19:45
    chi666

    Inderdaad mooie analyse en je hebt gelijk voor wat betreft de moeilijkheid voor het meten. Dat weten we allemaal, alleen moeten er ook oplossingen zijn. Ik denk dat één oplossing is: google. De google toolbaar is namelijk genoeg geïnstalleerd om wel een representatief beeld te geven denk ik. Wanneer google met deze info komt, is er dan nog ruimte voor Alexa, Compete, Comcast of zelfs Multiscop visiscan?


    10 maart 2008 om 05:28
    jkivit

    @bas: de kans dat Google dit gaat doen zit er in, maar is volgens mij klein. Google moet natuurlijk als groot bedrijf erg opletten voor een ‘big brother’ imago. Ze weten nu al erg veel van de gebruiker, als ze dit overal ten gelde gaan maken zullen veel bedrijven na gaan denken over de te grote macht van Google.

    Als Google deze stap toch zou gaan zetten wil het nog niet zeggen dat iedereen er gebruik van gaat maken. Google vult met de meeste van haar services het marktgedeelte aan de onderkant van de markt in. Dat bijvoorbeeld Google Analytics er is gekomen wil niet direct zeggen dat een Nedstat of Onestat geen markt meer hebben.


    10 maart 2008 om 06:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!