Explosieve groei van het digitale universum

11 maart 2008, 11:56

EMC, producent van informatie-infrastructuurtechnologieën en -oplossingen, presenteert vandaag de resultaten van het IDC onderzoek naar de omvang van het digitale universum: The Diverse and Exploding Digital Universe (pdf). Uit de resultaten blijkt dat de hoeveelheid digitale informatie afgelopen jaar 10 procent hoger uitvalt dan in eerder onderzoek is voorspeld. Enkele opvallende resultaten zijn:

  • De totale omvang van het digitale universum bedroeg in 2007 281 miljard gigabytes (281 exabytes).
  • Met een toename van 60% per jaar groeit de totale hoeveelheid digitale informatie sneller dan verwacht tot ruim 1.8 zettabytes (1800 exabytes) in 2011.
  • De ‘digital shadow’, alle digitale informatie die over iemand wordt geproduceerd en verzameld, is nu groter dan alle informatie die iemand zelf bewust produceert.

Oorzaak explosieve groei

De enorme groei van het digitale universum wordt voor een groot deel veroorzaakt door de explosieve groei van het aantal digitale camera’s, digitale surveillance camera’s, digitale televisies, de populariteit van sociale netwerksites, het groeiende aantal internetaansluitingen in opkomende economieën, de adoptie van RFID technologie en de groei van enorme datacenters. In 2007 kwam de totale hoeveelheid aan digitale informatie neer op een gemiddelde van bijna 45 gigabytes per hoofd van de bevolking.

Digital Footprint en Digital Shadow

Twee nieuwe termen die in het onderzoek worden geïntroduceerd zijn de digital footprint en de digital shadow. De footprint is de geschiedenis die iemand achterlaat in het digitale universum door bijvoorbeeld het gebruik van e-mail, digitale camera’s en participaties in sociale netwerksites. De helft van deze footprint wordt echter niet actief door iemand geproduceerd. Deze zogenaamde ‘digital shadow’ bestaat uit de informatie die over je wordt verzameld. Bijvoorbeeld door video opnames tijdens het pinnen, je zoekgeschiedenis op internet en adressen op mailinglists. De digital shadow is inmiddels groter dan de totale hoeveelheid aan informatie die iemand bewust produceert.

Gevolgen explosieve groei

“Zolang de gemiddelde digital footprint blijft groeien, neemt ook de verantwoordelijkheid van organisaties op het gebied van het garanderen van privacy, bescherming, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de informatie toe,” aldus Frans Rahms Country Manager van EMC Nederland. “85% van de informatie wordt immers beheerd door organisaties. De consument verwacht dat organisaties hun informatie adequaat beheren en beschermen. Het is de gezamenlijke verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven en de overheid om aan wet- en regelgeving te voldoen en risico’s rondom informatielekken aan te pakken.”

Het volledige onderzoeksrapport is te downloaden op: www.emc.com/digital_universe

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Thomas Sanders

    Is er ook zoiets als Byte overload? Hoeveel bytes kan de wereld eigenlijk aan? Komen er na milieu activisten ook Byte activisten?


    11 maart 2008 om 14:27
    Bram

    Dat zou een goeie zijn.

    Maar helaas, een byte overload is nog langgg niet aan de orde.

    Zoals wikipedia dat mooi uitlegt.

    Neem 250 gram water. Stel dat elke molecuul water (H20) zich als een bit laat stellen (0 of 1 zijn)

    Dan heb je 1 yottabyte aan digitale informatie.

    Yottabyte = 1.000.000.000.000.000.000.000.000 bytes

    Terwijl een exabyte (waar het hierover gaat maar,

    Exabyte = 1.000.000.000.000.000.000 bytes is)

    Das een groot glas bier 🙂


    17 juni 2008 om 14:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!