Hoe is het gesteld met jouw privacyverklaring?

Hoe is het gesteld met jouw privacyverklaring?
, ING Groep
@evr

onlineprivacyDe privacyverklaring is niet het favoriete onderwerp van online marketeers, maar is vandaag de dag steeds belangrijker.  Hoewel er soms ook gesteld wordt dat online privacy iets is voor bejaarden, maakt de consument zich zorgen om online privacy en vragen ook marketeers zich af hoe het zit met privacy en behavioral targeting.

In een privacyverklaring geef je een aan wat je doet met verzamelde gegevens van een ander. Zo’n verklaring was al een hele tijd verplicht, maar pas nu Google het ook is gaan eisen, wordt het voor veel mensen actueel, zo stelt ICT-jurist Arnoud Engelfriet in dit uitstekende artikel bij Netters.

Onderdelen die in een privacyverklaring vaak aan de orde komen zijn de gegevens die je vastlegt rondom webbezoek, contactformulieren, registratie van gebruikers en ook de advertentieviews en -clicks. Gebruik je een dienst zoals Google AdSense je advertenties te plaatsen, dan moet je expliciet melden dat derden de persoonsgegevens verzamelen en hoe ze dat doen. Google stelt bijvoorbeeld dat je bij gebruik van Adsense of Google Analytics je gebruikers moet informeren over wat Google gaat doen met de gegevens.

Ik denk het goed is als we binnenkort de disclaimer van Marketingfacts ook maar eens moeten (laten) doorlichten. Wanneer heb jij de online privacyverklaring van je site voor het laatst aangepast?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Nu is zo'n privacyverklaring wel mooi, maar bedoeld voor mensen, en die lezen 'm toch niet.

    Wat ik wil is dat ik mijn browser in kan stellen dat, bijvoorbeeld, cookies voor website-analyse niet worden geaccepteerd (en andere cookies wel). Een initiatief als P3P was daar op gericht, met machine-readable privacy-informatie, maar lijkt niet echt van de grond te zijn gekomen?

    geplaatst op
  • Hm, of de privacyverklaring nooit wordt gelezen dat weet ik niet. Ik weet wel dat dit voor binnenkort weer extra werk oplevert. *zucht*

    geplaatst op
  • Wordt inderdaad tijd dat we de disclaimer van Marketingfacts updaten. Die heb ik eenmaal opgesteld (waarschijnlijk ergens van gekopieerd) en daarna eigenlijk nooit meer goed bekeken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.